6 317 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
Måla kökstaket
Sida 1 av 4
Hej,
jag fortsätter tjatet om min pärlspont, har ju fått så bra respons tidigare. Nu gäller det hundra år äldre sådan, cirka 20-25 kvadrat kökstak som håller på att blottas under välspikad (suck) masonit. Den är isärtorkad, fet, grå och lite sotig här och där, men fantastisk såklart! Nu är frågan: Hur jobbigt blir det att ge sig på denna med Gysinges linoljefärg? Tips och trix mottages som alltid tacksamt. Det är gott om tid, många dyckert kvar att dra ut....

jag fortsätter tjatet om min pärlspont, har ju fått så bra respons tidigare. Nu gäller det hundra år äldre sådan, cirka 20-25 kvadrat kökstak som håller på att blottas under välspikad (suck) masonit. Den är isärtorkad, fet, grå och lite sotig här och där, men fantastisk såklart! Nu är frågan: Hur jobbigt blir det att ge sig på denna med Gysinges linoljefärg? Tips och trix mottages som alltid tacksamt. Det är gott om tid, många dyckert kvar att dra ut....
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Låter precis som det utgångsläget vi hade i vårt kök. Är det limfärg på den gamla pärlsponten? Om det är det, så funkade det bra för mig att späda tapetlim (färdigblandat från valfritt ställe) med vatten för att underlätta nedskrapning. Ordentlig tvätt med rotborste så att det blir riktigt trärent och sen två strykningar matt linoljefärg. Blev vansinnigt bra. Att tvätta ned limfärgen gjorde också att spikhålen svällde och mer eller mindre försvann.
Lycka till, det är värt det.
Lycka till, det är värt det.
Limfärg är vackert. I köket i bagarstugan valde vi dock Gysinges matta linoljefärg, den liknar limfärg. Vi strök planka för planka. Maken la ut färgen med roller och jag gick efter med pensel och drog ut. Två strykningar på skrapat tak täckte finfint. På det sättet fick vi 25 kvm (x2) målade på ca 4 timmar. Hyggligt tycker jag.
Istället för Gysinges matta som ju innehåller massor av lösningsmedel eller limfärg kan man använda äggoljetempera...den ser ut som limfärg men är tydligen enklare att måla med. torkar snabbt och blir en hållbar matt yta. Det kanske skulle vara nåt för dig att testa. Ovolin säljer.
Jag håller en peng på Sophies förslag. Jag har målat tre tak med Gysinges matta, som är fin men odryg och riktigt giftig. De senaste dagarna har jag målat 15 m2 med Ovolins färdigfärg och det är en dröm i jämförelse, kan jag lova. Luktar inget, torkar fort (även om 12 timmar innan nästa övermålning är en optimistisk tid så är den dammtorr på 24 timmar) och blir sagolikt vacker. Man späder med vatten, bara en sån sak!
Min starkaste rekomendation alltså! Jag ska aldrig, och åter aldrig arbeta med Gysinges matta igen. (Däremot älskar jag deras vanliga linoljefärg framför alla andra fabrikat)
Min starkaste rekomendation alltså! Jag ska aldrig, och åter aldrig arbeta med Gysinges matta igen. (Däremot älskar jag deras vanliga linoljefärg framför alla andra fabrikat)
Redigerat:
Jag målade pärlsponten i köket med ottossons vita (zink och den där mineralen), men jag tyckte att det blev lite blankt. Tog ett par varv för att få täckning, taket var ockra innan. Helt ok i ett kök, där man vill ha mycket ljus, men nu har jag tagit ner masonit i vardagsrummet med och vill ha lite mattare där. Funderar på tempera.
Vit färg i taket gör ju att spikhålen syns, bakom masoniten var även en tjärpapp med korkgryn, och grynen hade jobbat in sig i färgen. Jag tog det värsta med en slipmaskin och sen på med färgen. Jag tycker att det blev riktigt bra, eftersom vi var tvungna att regla upp två ytterväggar (innerhörn som behövde vara 90grader för skåpen samt en tegelvägg med en lättflyktig murning) så var det skönt med nånting som var lite skabbigare. Jag tycker att den är så vacker, men folk som bor i nya hus och lägenheter verkar inte uppfatta charmen =)
torp-sara: Penslade du på temperan?
använde du den vanliga vita? eller bröt du den med något? Linoljefärg? Pigment?
Jag tänkte måla vita väggar som i köket, blir en så vacker äggskalsfärg, men vete katten om jag vill ha exakt samma vita på väggar och tak. Och med samma färg så lär det väl bli samma matthet? Tänkte beställa en stor burk, sen kan man kanske bryta för väggarna när man målat klart taket. Listerna är pärlgrå, skurgolv och så ska det bli gotländsk grå kalksten kring spisen och mot ytterväggen, så jag funderar på att hälla i en skvätt av den grå linoljefärgen. Och svart stänkmålning bakom spisen, som de hade innan. Fast inte på en mörkgrön bakgrund.
Mitt kök luktar fortfarande gott av väggfärgen, ett år efter målningen. Inte så att nån annan känner det, men har man haft näsan i färgburken så anar man den mysiga doften. Ett doftkök =)
Vit färg i taket gör ju att spikhålen syns, bakom masoniten var även en tjärpapp med korkgryn, och grynen hade jobbat in sig i färgen. Jag tog det värsta med en slipmaskin och sen på med färgen. Jag tycker att det blev riktigt bra, eftersom vi var tvungna att regla upp två ytterväggar (innerhörn som behövde vara 90grader för skåpen samt en tegelvägg med en lättflyktig murning) så var det skönt med nånting som var lite skabbigare. Jag tycker att den är så vacker, men folk som bor i nya hus och lägenheter verkar inte uppfatta charmen =)
torp-sara: Penslade du på temperan?
använde du den vanliga vita? eller bröt du den med något? Linoljefärg? Pigment?
Jag tänkte måla vita väggar som i köket, blir en så vacker äggskalsfärg, men vete katten om jag vill ha exakt samma vita på väggar och tak. Och med samma färg så lär det väl bli samma matthet? Tänkte beställa en stor burk, sen kan man kanske bryta för väggarna när man målat klart taket. Listerna är pärlgrå, skurgolv och så ska det bli gotländsk grå kalksten kring spisen och mot ytterväggen, så jag funderar på att hälla i en skvätt av den grå linoljefärgen. Och svart stänkmålning bakom spisen, som de hade innan. Fast inte på en mörkgrön bakgrund.
Mitt kök luktar fortfarande gott av väggfärgen, ett år efter målningen. Inte så att nån annan känner det, men har man haft näsan i färgburken så anar man den mysiga doften. Ett doftkök =)
Jag har målat med den i färgen Ovolins sortiment som är vit med brytning åt grått. Den är väldigt mycket vitare än på bilden på deras hemsida, så man ska tro på dem när de säger att den är vit. 
Målat med pensel. Både superförtunnad (mjölktunn) med limfärgsborste på timmerväggen och vanligt med linoljefärgspenseln.
Man kan nog bryta själv, men ring dem och fråga. Jag har testat att blanda egen med hjälp av Gysinges linoljefärg och egenskakad emulsion. Det gick bra, även om den blev för tjock.
Målat med pensel. Både superförtunnad (mjölktunn) med limfärgsborste på timmerväggen och vanligt med linoljefärgspenseln.
Man kan nog bryta själv, men ring dem och fråga. Jag har testat att blanda egen med hjälp av Gysinges linoljefärg och egenskakad emulsion. Det gick bra, även om den blev för tjock.
strumpa skrev:
Oj. Tack för många tips, om än i lite olika riktning. 
Är rätt säker på att taket inte är limfärgat nu. Tror det är linoljefärg. Sitter som berg gör den i alla fall, så jag hoppas slippa skrapa ner den. Är inte ute efter något perfekt resultat, taket har ju sina skavanker i alla fall...
Är rätt säker på att taket inte är limfärgat nu. Tror det är linoljefärg. Sitter som berg gör den i alla fall, så jag hoppas slippa skrapa ner den. Är inte ute efter något perfekt resultat, taket har ju sina skavanker i alla fall...
Med risk för att åter blotta fullkomlig okunskap på området: Vilka är nackdelarna med att måla taket med "vanlig" linoljefärg? Bortsett förstås från det uppenbara, att det är på gränsen till galet jobbigt att få dit färgen.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Mitt panellackade dubbelfasspåntade tak täckströk jag med shellacklösning innan jag gick på med oljefärg, borde kanske kunna funka? Och redan de gamla egyptierna använde ju det, så traditionsenligt är det ju.
Jag har nog inga problem med ett halvblankt eller ännu hellre halvmatt kökstak - tror jag. Känns som att det skulle passa min smala pärlspont. Ett pappspänt tak ska förstås vara matt.karin_h skrev:
Redigerat: