Har suttit och klurat och ritat så länge så jag varken vet till eller från längre. Ska försöka snygga till vår utbyggnad från 50-talet på vårat 20-talshus i Enskede. Har tre olika förslag på bordet nu.

Förutsättningarna är att utbyggnaden innehåller två rum, vi kommer få ett stort orginalfönster över vid annan ombyggnad så roligast och mest ekonomiskt vore att ta till vara det till rumsdelen i utbyggnaden.

Vad tror går det att ha olika fönster i utbyggnaden? Vilket förslag skulle ni sattsat på?
Har funderat på att sätta vita knutar och förlänga foder runt fönter och dörrar upp mot tak så att veranda delen blir inramad. Som jag ritat på sydvästfasaden. Det kan ju avdela mellan veranda och resten av tillbyggnaden.


Så här ser huset ut idag. Man undrar hur de tänkte..

Annika
 
Jag tycker att förslaget i mitten är det mest harmoniska. Huset är symmetriskt i övrigt och tror att tillbyggnaden skulle vinna på att efterlikna husets arkitektoniska element så långt det går.
 
Jag håller med om att förslaget i mitten verkar mest harmoniskt. Och det är definitivt det snyggaste tycker jag. Symmetri anser jag att de flesta hus vinner på. Särskilt äldre hus.

Annars är det det sista alternativet som är bäst tycker jag.
 
Redigerat:
Sophie har det förlösande ordet: symmetri. Du kan ju få till det i de andra exemplen också, dvs med mindre fönster t ex, men lika på varje sida om dörren
 
Ja och dörren i mitten isåfall.

Fast jag har funderat lite på det och som jag förstår det vill du gärna ha två rum i utbyggnaden eller?

Isåfall skulle det kanske kunna funka att göra ungefär som i alternativ 1 fast med dörren ytterligare längre till vänster och lika mycket fönster på varje sida. Sen avgränsar du så som du skrivit. Då kan det ändå funka rätt bra. Fast jag skulle verkligen vilja att det syntes att det vänstra hörnet är veranda och den andra delen "hus" så tydliga men snygga avgränsningar och eventuellt annan panel på veranda delen. Typ fasspont.
 
Tack för åsikterna. Jag lutar själv mot att det blir det mest symetriska alternativet i mitten. Mannen lobbar hårt för något av budgetalternativen med olika fönster. Och ja visst blir det snyggare med dörren mer i mitten på alt 1, men då finns ingen möblerbar yta kvar i verandan.

Annika
 
Lägger också min röst på det symmetriska mittenalternativet, det stämmer överens med huset stil i övrigt.

Vi satt i samma sits som ni, vårt hus hade en ännu hiskeligare tillbyggnad, som vi byggde om.

Precis som föreslagits här i tråden skiljde vi tillbyggnaden från huset med annan panel (stående pärlspont) och genom förlängda foder.

http://www.byggahus.se/forum/717590-post90.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.