Har en vän som precis har köpt en gård som nu ska renoveras i gammal stil.
Planer å allt ät klara förutom för bostadshuset.

Bostadshuset har stått tom i ca 20 år finns inte tillstymmelse till mögel eller dylikt.
Men då huset inte har varit uppvärmt alls under den tiden.

Alla kakelugnar som fanns har plockats ur samt skorstenen ifrån dessa, så en del sättning kanske kommer därifrån.

Det har upptäckts att botten "träbalken" har rutnat och är ganska mör på ena sidan av huset(detta är en gamal timmer 1½ planare). Samt att går man in i huset så lutar hela huset åt den "balkens håll". Så billig fylla är det att vandra omkring i detta underbara hus. Och jag har aldrig känt att ett hus lutar på detta vis förut. Då min vän inte är så bra på internet så tänkte jag som också älskar huset att jag skulle fråga om hjälp...

Går huset att rädda överhuvudtaget?! Eller är det bara att klappa ihop? Vet en bekant som också hade rutna balkar och böt ut det mot annant utan att riva själv huset! Vi vill i första hand rädda huset men tror ni att det är möjligt?! Tacksam för alla tankar å ideer.

Bilder?

Kostnaden för att upprusta befintlig manbyggnad till moderna krav kommer att vida överskrida kostnaden för en ny stuga av motsvarande storlek. Därför är mitt råd till gode vännen att bygga nytt bostadshus, och att begränsa sig till att hejda förfallet i det gamla huset.

Lägg stugan "i malpåse"! Och behåll den som trevligt inslag i landskapsbilden. Eftersom vi talar om en gård gissar jag att tomten utan vidare räcker för ett kompletterande nybygge. En sådan räddning blir relativt billig. Taket måste vara TÄTT. Avvattningen måste funka, så att grunden hålles väl dränerad. Mer än så behöver det inte kosta. Av estetiska skäl kan ni måla fasad och yttre snickerier och kanske förse takåsen med en falsk skorsten (om rökgångarna blivit utrivna).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.