3 281 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Vem kan avgöra konditionen på mina byggnader?
Vi lejde också in en timmerman när vi köpte vårt hus, som gjorde en extra besiktning sas. Värt varenda spänn!
En bra och erfaren timmerman i din region hittar du via närmaste länsmuseum, länsstyrelsens byggnadsantikvarier eller via något byggnadsvårdscentrum. Kan ju vara bra att redan nu knyta de räötta kontakterna också!
En bra och erfaren timmerman i din region hittar du via närmaste länsmuseum, länsstyrelsens byggnadsantikvarier eller via något byggnadsvårdscentrum. Kan ju vara bra att redan nu knyta de räötta kontakterna också!
hmm har sett dig -mh- i ett par trådar och troligen diskuterat rätt friskt och så går du och är örbybo. Vi bor i Kinna jsut nu men jag är uppväxt i örby. när köpte du gården? om det är de senaste 2-3åren har vi troligen setts på någon visning =)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Jag vet en firma i Kungsbacka som har en duktig timmerman - han har arbetat många år med att renovera gamla timmerhus-det är hans passion i livet. Lovar att du inte blir besviken! 
Firman heter Gullvinger Bygg AB - finns på nätet.
Lycka till!
Firman heter Gullvinger Bygg AB - finns på nätet.
Lycka till!
Länsmuseerna brukar i allmänhet komma ut på enklare besiktning gratis. Vet inte hur det är just där du bor men när jag har jobbat som antikvarie på länsmuseerna i Västmanland och Uppland har en dags jobb med ett objekt varit gratis. Byggnadantikvariernas tekniska kunskaper är väldigt varierande, det ingår ju egentligen inte i yrkesrollen att kunna byggnadsteknik på djupet men många har lärt sig ett och annat och kan dessutom göra en bedömning ur kulturhistorisk synpunkt om vad som är värdefullt. Ger inte hela sanningen om vad och hur du ska spara på men kan ändå ge några pusselbitar.
Representanten från länsmuseet var på besök, och förmedlade de förväntade åsikterna om gamla hus och deras bevarandevärde, men inget specifikt om mitt hus.
Hänvisade till Byggnadsvård Näs som ville att jag skulle komma till dem (!) för rådgivning. När jag sa att det inte var aktuiellt, lovade de att återkomma om de hittade någon som kunde ta sig ut.
Jag kanske ställer fel frågor, eller är dålig på att förklara.
Hänvisade till Byggnadsvård Näs som ville att jag skulle komma till dem (!) för rådgivning. När jag sa att det inte var aktuiellt, lovade de att återkomma om de hittade någon som kunde ta sig ut.
Jag kanske ställer fel frågor, eller är dålig på att förklara.
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Det är en bit ifrån, men Nackagårds snickeri och byggnadsvård utanför Falkenberg utför konsultationer när det gäller gamla hus..
Klicka här för att svara