Måste ha hit någon som tittar på mina uthus, drängstuga och kanske även mangårdsbyggnaden. Det är myror, röta och insektshål, och jag vill veta vad som är värt att behålla och vad som lika gärna kan eldas upp.

Drängstugan skulle jag vilja byta syllar, om den inte är helt slut, och i så fall få en kostnadsuppskattning på det arbetet. För det är en fin byggnad.

Stallet skulle jag vilja modernisera om stommen går att behålla (större dörrar, högre i tak) så att man får in både traktor och häst.

Så det är både att avgöra vad som är skadat och vad om är friskt, vad som behvöer repareras och vad det kan kosta, och idéer om hur man "bygger om" uthusen på lämpligt sätt.

Ålder på uthusen/drängstugan 100-150 år, mangårdsbyggnaedn snart 200.

Budget för denna granskning ca 5-10 kkr + moms, beroende på vad som ingår. Är det rimligt?

Hur får man tag i en sådan person? Nääs byggnadsvård? Tips från er?

5 mil sydost om Göteborg.

Har du varit på Ekahagens byggnadsvård? http://www.ekahagensbyggnadsvard.se/
De ska kunna hjälpa till med en bedömning om vad som kan räddas och inte. Har inte haft dem hemma själv, ännu, men har bara hört gott om dem. Vi har också fått ett bra intryck av dem när vi besökt deras butik.

5 mil sydost om Gbg! Vi bor 6 mil so om Gbg! Nu blir jag väldigt nyfiken var exakt!? Får man fråga om det är norr eller söder om Lygnern?

Då kanske man skall hälsa på i deras butik. Gården står utanför Örby.

Utanför Örby! Fina trakter! Vi har också kikat på gård där, men det blev en längre upp. Mitt mellan Förlanda, Fotskäl och Tostared närmare bestämt.
Dock har min sambo bott i Örby många år. Ovanpå Dialectbutiken. Så centralt man kan komma i Örby ;0)
Lycka till hos Ekahagen!

Eller skall man ringa Anticimex?

-MH- skrev:
Ja det tycker jag! Då får du säkra svar gällande skadedjur.

-MH- skrev:
Utgå från att dom vill sälja sina tjänster.

-MH- skrev:
Då blir det nog avfuktare i grunden. ;)
Hittar dom nån insekt kan det skena iväg, kostnadsmässigt...
Men det är bra att få dit dom, brukar kosta gratis.

Jo, det är väl det jag är lite rädd för. Hade hellret hittat en erfaren timmerman.

Jaha, prövade med första skadinsektsföretaget, och de var oförstående. Ville inte komma hit och titta ens. Myrorna tar du bort med spade och skottkärra, uthusen river du och bygger om som du vill ha.

Ack ja, det är många som förespråkar en solstickerenovering. - Bränn skiten och bygg nytt!

Så var får man tag i lite mer försiktigt folk som kan säga hur illa det är?

Jag har förlitat mig på vår timmerman. Då kan man ju också göra en korttidsplan och en långtidsplan för de olika byggnaderna. Lättare att vara uppriktig om syftet och nivån på renoveringen tycker jag. Handlar det om att bevara gamla byggnader så är det svårt att hitta objektiva bedömare. Sen finns det numera de som jobbar med projektering av byggnadsvårdande åtgärder. Har ingen koll på dessa själv men man får fråga och åter fråga. Finns det ett byggnadsvårdscentrum/butik i närheten av dig så börja gärna där.

Jo, jag önskar jag hade en timmerman. Finns det någon bra i Marks kommun?

jag måste tipsa om byggnadsantikvarien. Den som vi har i vårt område är jättebra iallafall. Han kom ju ut och tittade på vår 90-tals villa (från början ett torp från 1850)och var engagerad och seriös hela tiden. Det var väl värda pengar och han /hon har ju ingen egen personlig vinning i att sälja in tjänster. En del kan de ju om skadedjur men massor om gamla byggnader och de är ju helt med på noterna att brevara det som går. Dessutom har de kontakter till bra hantverkare. Vill du inte ta dit någon är det gratis at ringa och maila och få rådgivning. Det är faktiskt väl värt det tycker vi nu i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.