Byggnadsvård
Tornhill 2: [citat] Verkningsgraden hos ett element är alltid 100%. Värmeavgivningen kan däremot variera, och det i kombination med att varmvattnet cirkulerar, ofta genom områden man inte vill värma upp (krypgrunder, källare, vindar, ytterväggar) leder i regel till lägre SYSTEMverkningsgrad än 100%, men även värmeavgivningen hos sektionsradiatorer brukar vara mycket konkurrenskraftig. / Fredrik
Hans_Nordstrand: Jag trodde det var ovan tak, och där har sotaren inga synpunkter på puts eller ej. Däremot innomhus, och där är dammsugare klart bättre än det jag använde.
Davidha: http://goodhomeconstruction.blogspot.com/2008/03/vintage-1920s-bathroom-makeover.html http://www.flickr.com/photos/daily-bungalow/813606754/ http://picasaweb.google.com/joejernst/Kitchen# http://www.antiqueplumber.com/Page.bok?template=gallery http://www.vintageplumbing.com/ google is my friend:)
alen: Vi bor i ett hus med väggar av halmbalar och lera. I badrummet är alltså ytterväggarna av lera. Dusch / badkar är vända mot innerväggar där jag satt upp fibercementskivor med fuktspärr, allt enligt branschreglerna. Badrumments lerväggar beströk jag med linolja för att stabilisera bruket och få viss ångtäthet. Fuktupptagningsförmågan var utmärkt, det blev sällan ånga på
Sophie: Ja och vi målade ett element med elementfärg och ett med linoljefärg (för att vi hade elementfärg och tänkte att vi kunde använda upp den först...) det blev inte bra för det elementet blev kritvitt och stack ut från resten av det vita i rummet som var målat med linoljefärg...så blanda är ingen bra kombiantion! :D
Krawk: Svårt att se på bilden, men låter som att det bara är gammal torkad/oxiderad kåda?
gafsan: Någon grå nyans hade jag tänkt. 15 % grön umbra kanske, jag ska provmåla lite bräder. Blir det jolmigt får jag prova att bryta med kimröksgrått. Annars kanske jag skulle prova kromgult. Får se vad som passar till golvet. Rummet är ganska mörkt. Taket blir vitt, målat med linoljefärg.
-MH-: Yess, en sådan var det! Attans tjusig. Finns det sådana i svensk tradition, har aldrig sett här.
tobbe72: Är den inte målad förut skulle jag måla med silikat,lite dyrare visst men det betalar sig med tanke på att man inte behöver måla om på många år. Vill man ha lite blankare yta har beckers en bra sockelfärg som andas men som kanske behöver underhållas lite oftare.
AstaS: Finns det inte några hus runtomkring som du kan kika på? Det bästa är ju om det dessutom passar in i övriga stadsbilden.
strumpa: I serien "Se om ditt hus" så ser man en målare som målar ett stort plåttak. Först rollar han ut färgen och stryker sedan ut den med en stor "piasavakvast".
Mariebo: Jaha nu har köket i alla fall avancerat till bebolighet. En hel del arbete återstår med lister, golv och att fälla in och måla lådor och fronter till maskiner i samma färg som panelen. Under spishällen har vi förgäves sökt efter en gammal fotskrapa att svartfeja för att ha som kastrullställ utan att lyckas så nu blir det armeringsjärn som svartfejas istället...sen återstår
Arbetsmyrorna: Vi grävde bort allt skräp och släpade in en massa singel,ungefär 10cm och sen la vi plast ovanpå. Spikade en ny regel på syllen och byggde upp en trossbotten "hängande" i den nya ramen. spikade läkt i facken och la i råspont isolering och ett furugolv,känns som att det blev riktigt bra,inte kallt än så länge och ser torrt och bra ut om man kikar in under.(:
shieldfire: Funderade bara på att slipa ner ojämnheterna i färgen, det blev väl otydligt för min fru undrade också vad jag tänkte göra :) Sotarn var här i fredags, och det behövs en plåt under kaminen, annars är det ok. Bortsett från att han inte ville uttala sig om anslutningen till skorstenen, eftersom den inte går att inspektera...
Kloster: Ser inte ut att vara en plog. Snarare en potatisåder. Används att kupa upp jord när man odlar potatis. Frun drar och gubben går bakom och styr.
Skogsta: Hej! Vårt hus är byggt på slutet av 1800-talet och ca 350 kvm. Vi har idag en 500-literstank, men ingen erfarenhet av vintereldning. Enligt tidigare ägare så gick det åt 60 - 80 kubikmeter ved en kall vinter. Varmvattnet ligger på separat varmvattenberedare/el. Såg en artikel i Västerås Tidning om någon form av egenkonstruerad förugn i Norberg som minskat vedförbrukningen med mer än
-MH-: [citat] Själv tycker jag de grunder som finns i huggen sten från början av förra seklet är hur fina som helst. Går det att få en sådan gjord idag över huvud taget? Och hur mycket måste man ha vunnit på lotto innan? .
peter s: OKI! Det var många bra argument. Jag får väl ge mig :o Roligt att läre sig något nytt.;)
gafsan: Nyckelhålet är under handtaget på äldre dörrar. Nyckeln var viktigare än trycke. På smällelås eller liknande finns inte uttag för trycke. Skaffade man sen ett fint trycke så hamnade det nog automatiskt över det gamla låset. Gissar jag.
Sophie: Jo jag vet hur det där är och är inte speciellt nostalgisk över sånt heller. Inte efter att ha levt med totalstopp varannan vecka under första månaderna i förra huset...Den förre ägaren hade aldrig haft några problem...Nej förmodligen! :D Det var därför det låg ett rensband tvärs över gräsmattan när vi var där och tittade... Vi bytte alla rör både inkommande och utgående
Returia: Mitt emot församlingshemmet i Snogeröd (ca 2,5 mil norr om Lund) finns det en liten vit villa med jättesnyggt mörkgröna fönster och andra trädetaljer. Dock ej jugend - men ändå!
Immobil: Det finns faktiskt lite böcker i ämnet: http://www.bok.nu/Ingald_Andersson/Staketgrindarplankportar http://www.bok.nu/Dag_Thorstensen/Staket_och_grindar Har du kollat vad dom har på Biblioteket?
Karakorum: Eftersom det var först på slutet av 1800-talet som ditt hus fick sin nuvarande form, så tycker jag att det är intressantare att ta reda på vilken panel man valde då, snarare än vilken panel en mindre del av huset kan ha haft dessförinnan. När huset var en låg enkelstuga hade det förmodligen ingen panel alls. Panelen kom kanske till långt senare, som strumpa skriver. Eventuellt först
blackadder: Det finns företag som blästrar med kolsyreis som tar bort utan att averka stenytan. dessutom ångar ju isen bort så det bara blir det bortblästrade kvar. www.freezit.se
Xixi: [citat] Haha, jo tack, det var ganska intressant att borra upp platt-tv:n på väggen. Ibland var det stenhårt och ibland gick borren rak in i väggen. Med vårt lilla badrum så behövs varje liten cm, jag börjar dock inse att det nog inte var en så god idé från min sida...
Dublin: Det kan ju bli mycket extrajobb när reglarna inte är i nivå. Hur kommer skarvarna att bli? Du vill ju inte ha nivåskillnad mellan skivorna (antar jag)...
Åmmebergare: Apropå linisolering och brandfara. Jag tände på en bit av min isolina i somras i experimentsyfte. Inga problem att få få fyr men det var bara det yttersta "lurvet" som brann. Självslocknade efter ca 15 sekunder och då var det bara lite brännt på ytan.
Alpha: "Vad jag lärt mig är det knappast stor idé att isolera timmret" Beror väl lite på vad man tänkt göra, menar om man ändå salar upp väggar för att bygga in lite el ex.vis så är det väl lika bra att isolera mellan reglarna när man ändå håller på med lagomt mycket isolering av lämplig sort typ organisk. En annan sak som bör ha betydelse förutom att timmret är tätt är väl