Byggnadsvård
JonOMaria: Åh! Ja! Spikpistol är kung! Har vi märkt på andra ställen, även där man ska skruva så nästar man fast med småspik först så slipper man hålla och tvinga en massa (vår är från biltema, inte den bästa men funkar...). Ja, det kanske är en del slit med att sätta upp, men man har iaf fördelen att kunna måla den innan, vi hade tänkt linoljefärg och det är inte det roligaste att
withnail: Äggoljetempera har väldigt lång torktid men har fördelen att den ger en väldigt hård avtorkbar yta, därför används den med fördel på t ex köksluckor, trappräcken etc som utsätts för slitage, dessutom så är den inte speciellt matt, mer äggskalsskimrande. Jag skulle nog ändå gå på vanlig linoljefärg, det är häftigt med ett skimrande tak - inte alls som högglans-akryl dock
AstaS: Vi har ett hus från början av 1900-talet. Vi hoppas på att i en inte allt för avlägsen framtid byta fönster i det här huset från fula 70-talsfönster till lite mer tidsenliga. Under några av våra fönster finns små "dropphyllor". Jag har sett att sådan kan vara mer eller mindre dekorativa. Eftersom vi inom ett par veckor ska byta två av våra fönster så funderar jag lite på att
pleximaster: Hittade detta på nätet mvh plexi Fråga: Hur började traditionen med att ha adventsljusstakar. Och varför har man både stakar med fyra ljus och stakar med sju ljus, vad ligger det för symbolik bakom? (M-L.G.) Adventsljusstaken (med fyra ljus) - och traditionen med att tända ett ljus i adventsljusstaken varje söndag, fyra söndagar innan julafton - kommer ursprungligen från Tyskland. Där
Sara_B: Lite OT angående gamla golvkonstruktioner: Vi har precis lyft upp ett par brädor och granskat trossbotten i ett rum i vårt hus, eftersom det dragit lite kallt närmast väggarna på vintern. Det visade sig även denna gång att allt såg mycket bättre ut än man kunde tro. Eftersom huset rört sig lite hade fyllningen närmast ytterväggen rasat ut på ett par ställen, i övrigt var det
Kempa: [citat] Har gjort en hel del stommar till deras köksskåp. Inga ömtåliga grejor. skulle göras i 19mm MDF håller bra men TUNGA som f#n..
Anders_Roslagen: Tackar. Ser att det skiljer lite mot beskrivningen i så målade man (den här länken är rätt tydlig). Man lade olika många lager beroende på hur man skulle använda krederingen. För förgyllning lades många skikt, antar likaså för väv som skulle bemålas (det tydligaste jag tänker på som liknelse är canvas-duk) Lite svårt att hitta mässing idag, kanske Skulltuna eller något annat
Returia: Tack för era synpunkter och kommentarer. Kanske du har rätt Ann-Sofian. Den gråblå färgen som kommer fram är inte heltäckande samt den sitter som berg ... går ej att rubba.
Jakoby: stämmer, kolla gård och torp, förra numret tror jag. Här är en äldre tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/105664-laeckande-slottsvred.html
Fjäril: På Klinta såg jag för ett tag sedan, de var fina. (De har också webbförsäljning) http://www.klinta.org/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=160&category_id=37&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=48
gaia: [citat] frågar man en snickare så får man svar därefter :) Granit är inte så dyr men transportkostnader är höga. Surfa på stenhuggerier i närheten där du bor. Annars är ju betong+ granitplatta också en hållbar och snygg lösning. Här i söder finns "nobleteam" i Lund med humana priser för trappsten, kan beställas efter måttet. Trätrappor passar till en förstukvist men inte
billy_baver: Apropå "lokala"... Egentligen finns inget som hindrar att man beställer på distans. Det räcker att skaffa sig korrekta mått och gärna en rejäl detaljritning. Sedan går det alldeles utmärkt att kommunicera via telefon och internet. Våra egna leverantörer har varit spridda över både Sverige och andra länder. Mer och mer spridda för varje projekt.
bullerbybo: Lite OT...men fick du något svar pfrån försäkringsbolaget om vart man kan sätta pärlspont? Kan man ha det bakom badkaret eller är det ajja bajja? Ja vill också gärna ha tips och bilder på hur man kan renovera/inreda badrum så att de smälter in i ett gammalt hus. Vårt hus fick badrum och toalett först runt 1970/80-talet och är inrett med rosa plastmatta på väggar och golv. Not so
JonOMaria: Vist måste det finnas snickare kring Umeå! Vi kände lika när vi började leta, man hittade bara de större företagen när man googlade. Kolla med museet, dom brukar ha koll. Eller sök i länen runtomkring, laderverkstaden.se ligger vid högakusten tex, dit går ju att åka över dan från Umeå. Han renoverar upp fönsterbågar och tillverkar nya om det saknas. Vi har inte lämnat in våra
billy_baver: Kostnaden för att upprusta befintlig manbyggnad till moderna krav kommer att vida överskrida kostnaden för en ny stuga av motsvarande storlek. Därför är mitt råd till gode vännen att bygga nytt bostadshus, och att begränsa sig till att hejda förfallet i det gamla huset. Lägg stugan "i malpåse"! Och behåll den som trevligt inslag i landskapsbilden. Eftersom vi talar om en gård gissar
billy_baver: Skräddarsydda nyproducerade fönsterbänkar i valfri natursten - http://www.stenmagasinet.com/html/fonster.html Lokala stenhuggerier fixar detta lätt!
kaffe_med_dopp: Vi (dvs jag) velade i många år innan vi bestämde oss för hur vi skulle göra. Jag fick tag på en bra VVS-konsult som jag litar på, och han tyckte absolut att vi skulle isolera. Annars hade jag nog gjort det. Konrads teorier verkar vettiga men jag hittade ingen som kunde hjälpa mig med VVS-konstruktionen utifrån hans tankar. Det enda sättet hade nog varit att ta hit Konrad och anlita
AstaS: Håller med billy_baver. Vårt hus är byggt i början av 1900-talet och hos kommunen fanns de allra första ritningarna.
gafsan: Bjälklag! Vårat favoritjobb! 2 av 3 klara....nja, vi är faktiskt lite trötta på bjälklag! Kurtivan! det är bjälkar som kan hänga i "hängseljärn" om dom inte är tappade i syllen. Bärlinan kan ligga fritt och bär bjälkarna. Bjälklagsarbete är tungt, slitit och ger mycket lön för mödan. På nummer två tog vi hjälp av en timmerman, han gjorde konstruktionen, vi gjorde skitjobbet
Per_N: [citat] Klokt tips till alla hantverkare. Visste man att kunskapen, intresset och viljan fanns att använda traditionella metoder hade man kanske vågat ta hem någon. Ibland vill, kan eller hinner man ju inte göra allt själv, men blir tvungen ändå, för att hålla plastfärg, mineralull och mdf utanför huset.
hilife: [citat] Jo, jag misstänker att du har en poäng där. Jag bestämde mig för att slänga ut allt sånt och elda upp det. Mycket av de där brädorna är ruttna och gistna gamla golvbrädor som sett bättre dagar, helt klart. Ska se om jag kan komplettera spånet med cellulosarfiber isolering. Egentligen hade jag helst velat ta upp allt sågspån och sen lägga vindpapp och sen återfylla så man
MickeK: Jag har använt Timberx på en köksbänkskiva av körsbär för 8-9 år sedan och finnishen blev kanon! Minns dock att jag fick strycka 7-8 gånger innan det blev mättat och det blev en blank, lackliknade yta. Sedan behövde man stryka på ett lager ca 1 gång/år för att få bort små repor och skador som uppstått med tiden. Men det blev som nytt då och bänkskivan var mycket fräsh och
Hans_Nordstrand: Om fukt kondenserar i väggen är det inte sämre om det sker i timret. Trä har god förmåga att absorbera fukt. Mögelrisken är större om det kondenserar i mineralullsisolering. Fast i längden är det ju inte bra om det kondenserar i väggen. Det undviks bäst genom att ventialtionen ger undertryck och att väggens insida är tätare än dess utsida. En stor fördel med en timmervägg är
Knaparn: Jag hittade just en annan tråd där jag kunde läsa att det skulle gå bra med linoljefärg! Tack ändå!
Åmmebergare: http://www.gamletrehus.no/ Bra sida på norska.
Sophie: Vaxat har jag ingen erfarenhet av men oljat golv hade vi i vårt förra kök. Vi använde tyvärr en olja med pigment som slets väldigt fult av vår hund. Kulören slets bort helt där vi och hon gick eller där hon låg mycket (hon var gammal och använde klorna när hon reste sig ibland). Förutom pigmentet så var oljan väldigt lätt att sköta och alla fläckar gick bort. Vi våttorkade med
billy_baver: Några skräddarsydda täljstensugnar - http://www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/mallisto/suunnittele.html
20talsvillan: Det är en bit ifrån, men Nackagårds snickeri och byggnadsvård utanför Falkenberg utför konsultationer när det gäller gamla hus..