La först detta ämne i forumet för dörrar och fönster, men fick inga svar. Tänkte att här finns säkert fler med dörrmått som inte faller under normalskalan. Jag letar efter leverantör för ett par måttbeställda ytterdörrar, gärna till bra pris då det rör sig om en "stalldörr", maxhöjd cirka 1.70-1.80.

Hittade denna firma på nätet: http://www.jvk.se/ . De har låga priser, men ingenstanns (vad jag kan se) dit man kan åka och titta på deras produkter. Därför undrar jag om någon annan beställt deras dörrar och om ni blev nöjda med resultatet. Bilder vore också roligt att se.

Tack på förhand!

Tack Janne, ska botanisera lite på den sidan. Jag finns i Skåne.

Ring upp ett par lokala byggentreprenörer! De brukar känna till lika lokala "finsnickare".

En sådan fixar din dörr skräddarsydd till pris som faktiskt både matchar och spöar priserna på storskalig standardmarknad.

''Stalldörrar'' har ju sett litte olika ut under olika tider. Jag tror att om du specificerar huruvida det är en sekelskiftesdörr, 1700-tals dörr etc, så minskar du ned antalet firmor att välja mellan, beroende på om de har kunskap om äldre beslag, panelning etc.

Lokala snickerier bör ju ha kännedom om och kunna tillverka en dörr...

Jag ringt runt, kollat lokala snickerier,frågat på mässor och tagit in en del offerter. Det som gör att jag nu kollar vidare är att de prisuppgifter jag fått ligger runt 18 000 och uppåt. Det som då ingår är obehandlad furudörr, slät insida,karm, panelad utsida, isolerad och i allmoge-stil. Inga beslag eller lås, där lär komma till några tusen för det. Det tyckte jag verkar lite saftigt... Men det kanske är normalt?

Därför undrade jag om ni kanske hade fler tips. Och tack alla för de tips jag fått!
(Fick en offert från jvk med på betydligt mindre och undrade därför om ngn haft med dessa att göra... )

Kolla med Sallebyn Snickeri (Erik Aronsson, 0521-35094). Men hälsa INTE från Billy Bäver. För då blir ni inte tagna på allvar ... ;)

Allmogestil?
Det låter som att snickaren ger sig själv ett carte blanche att göra litet som det passar.
Ett tips är att se på ekonomibyggnaders dörrar i någon av de mest välspridda byggnadsvårdsintroduktionerna (G Gudmundson/O Hidemark/S Thurell). Bestäm utifrån detta om dörren skall ha panel som är horisontell eller 'fiskben' beroende på tiden, om det skall ingå överljusfönster i karmen, hur beslagen skall vara etc för att passa in i din miljö, för du har väl knappast en befintlig miljö i 'allmogestil'...
(Vad gäller priset låter det kanske litet högt om det bara rör sig om en paneldörr, med antagligen standardhyvlad spåntpanel utanpå, men det är först när du har ett kunnigt och precist offertunderlag, som du i egentlig mening kan jämföra priser, annars blir det som att beställa en 'bil i äldre stil' - kan bli en MG, kan bli en trabi...)

Prova även byggnadsvårdscentrum i närheten. Kanske Qvesarum har något? Nån återvinningsdepå via "Bygg igen" har något, mycket bra sida... www.byggigen.se

Pardörrar, glasade, massivt trä (alltså inget skivmaterial). Omålade.Utan glas, lås och trycke. Med karm.
12000:- på det lokala snickeriet.
Deras priser är ofta under Byggmax och kvaliteten på hantverket är fantastiskt.

• DSC00839.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
drjukebox skrev:
Pardörrar, glasade, massivt trä (alltså inget skivmaterial). Omålade.Utan glas, lås och trycke. Med karm. Isolerade.
12000:- på det lokala snickeriet.
Deras priser är ofta under Byggmax och kvaliteten på hantverket är fantastiskt.
Mkt fina! Var i landet bor du?

Vårt sommarställe ligger utanför Smedjebacken.

Här i Sörmland har vi bra snickerier bl a i Björkvik och Ålberga. Dyrare dock.

Apropå "lokala"...

Egentligen finns inget som hindrar att man beställer på distans. Det räcker att skaffa sig korrekta mått och gärna en rejäl detaljritning. Sedan går det alldeles utmärkt att kommunicera via telefon och internet.

Våra egna leverantörer har varit spridda över både Sverige och andra länder. Mer och mer spridda för varje projekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.