Byggnadsvård
TorpAnders: Precis..sotarkurs finns men dom måste ändå ut på minimiintervallerna för att inte eldstäderna ska få eldningsförbud. Med eller utan kurs, sota själv men se till att eldstäderna ligger kvar i derar rullor så har du grönt bakåt vid en ev. olycka.
Melpho: Det är svårt när det gäller t ex bänkskåp i köket, de står ju på sockel och mot väggen. Tog bort framsidan av sockeln idag och såg mögel längst ner på väggen den decimeter spånskiva som inte var målad. Har haft på värmefläkt där så det är torrt nu, men fortfarande mögel. Om jag målar den fria spånskivan så borde det itne finnas något organsikt material som möglet kan
Tomas J: [citat] Menar du då en plåt under hela ytan som ska klinkras? Om vi går tillbaka till att lägga i nya brädor, för jag har inte släppt den tanken helt än. Vad är alltså problemet med denna lösning? Fukt från murstock, problem att få det fint i skarven mellan befintligt golv och svårt att fästa det? Hur tror ni detta skulle funka: Om man lägger skumplast (lika som vid laminatgolv) i
Mr Handyman: Det var väl en del frontespieser med rundade tak under nationalromantiken, iaf lite längre norrut.
nyacks: fjärrvärme+kamin.. varm murstock, bra ventilation och lågt pris. ligger på 15000kr per år och då har vi en av Sveriges dyraste fjärrvärme leverantör.. liten kommun och monopol yippy. huset byggt 1926, 1+1 kopplade fönster, ingen tilläggsisolering, ekofiber på vinden. men då eldar vi väldigt ofta
Kurtivan: http://www.blocket.se/vasternorrland/Bolinders_elspis__oanvand_50_talare_i_nyskick_23558767.htm?ca=4&w=1
gafsan: Vi skottade upp i onsdags! Snodde runt som bara den och nu är golven riktigt bra! Vi har fått nästan 3 dm, ovanligt mycket här före jul dessutom!
Slacker32: [citat] Kaliumdikromat är giftigt, cancerframkallande, oxiderande och skadligt för miljön.När man arbetar med kaliumdikromat ska man ha skyddsutrustning som till exempel skyddsglasögon, skyddshandskar och förkläde. wikipedia
Aniska: Måla äggoljetemperan på försommaren men inte direktsol på den väggen så är det inga problem. Det är tillräckligt varmt då Angående bordsskivan: måla om (eventuellt bara skivan) i samma kulör. Om du inte får till exakt samma så syns det antagligen inte eftersom det är så olika ljus på skivan /resten av bordet.
Johan Gunverth: [citat] Typ, en skopa att gräva upp skit som samlats. Det kanske inte behövs i ditt fall.
BillyBragg: [citat] Ah va smart och kolla me dom! Ja ska dit imorn och handla färg endå.. Danke :)
Hans_Nordstrand: Det är bra med en lös ugnstermometer, jag köpte min hos Järnia. /Hans
BiFuel: Vi har lagt övermålade gångjärn och liknande i linoljesåpa. Färgen fullkomligt rasar av. Hur bra som helst!
gafsan: d^_^b Så glad jag blir av JonoMaria! Tänk om fler räknade på det sättet. Här omkring har vi många fina gamla gårdar, men de senaste åren har många fina välhållna gamla fönster försvunnit för att ägarna har kommit på att det är bäst att byta när man får en liten slant från staten....:( kortsiktigt tänkt iaf i det långa loppet.
JanKarro: Ett enklare sätt att rengöra från färg och smuts än kaustiksoda är att lägga ner låset i outspädd såpa i ett par dagar. Fungerade utmärkt även för att ta bort flera lager färg.
Nytt_användarnamn999: Ska fixa om vår torptrapp och utrymmet utanför våra sovrum på övervåningen, hallen har gjorts i dubbelfasspont nån gång på 20-30 talet, trappan och taket i trapphuset med knasig bastupanel, plastfolie och gullfiber på 80-90 talet, ska nog matcha hallen. Har hittat en massa ställen på nätet men alla ligger tokigt till för hämtning. Mellan Stockholm o Örebro via E20 eller E4, billig
lenny: jo, jag har absolut fört det resonemanget också, det är ju en bra metod för att som du säger bevara lagrena under.......har inte riktigt satt ner foten än bara så alla åsikter är välkomna
ValterP: [citat] Nä inte förlorar man så mycket på det, värmen går in i muren, kommer så småningom till huset ändå. Och heta sidan är ju framsidan, där är det som vanligt. Men visst - det är "läppstift på liket", håller ugnen vid liv, jag vet en som körde vidare i 30 år... kör ännu så. Det handlar ju om pengar, täthet, värme. Valter
ValterP: Jag använder alltid spissvärta på innerluckornas utsida. Svärtan innehåller ju grafit som håller för tusentals grader. Linolja tror jag bränns bort snart. Sotet ska sitta på insidan, förresten ska de inte vara särskilt sotig, då eldar men för kallt. Davidssons innerluckor är billiga o bra, man nitar själv gångjärnen så att de passar ens egna fästen på ugnen. Valter
ValterP: Själv har jag skurit i kalksten 4 mm tjock med kapmaskin, skär lätt, lätt att putsa cirkelform. Men troligen bra med en fog mellan kakelugnens fot och stenen. Eget jobb...gratis. Valter Isander Rönninge
ejoakim: Tack för era intressant svar! Huset är 3 våningar med fyra rum + hall på varje våning (förutom vån 3). Det måste förstås inte ha varit kakelugnar i varje rum men ett annat mer eller mindre identiskt hus har kvar dessa och extra skorsten, ytterligare ett annat hus från samma år och typ har bara en skorsten kvar men däremot plomberade ugnar i andra rum, har inte kontrollerat vad dessa
Nytt_användarnamn999: En snäll sand/aluminiumsilikatblästring skulle jag välja, rosten är borta och porigheten ger toppenfäste för linoljefärgen, målas snarast, helst direkt. Blästring kan smida ut tunna profiler, så att de slår sig, men inte tjockare gjutjärn. En avlutning med tapetklister och kaustiksoda är inte alls farligt för gjutjärnet, jag brukar göra rent MC cylindrar i en sådan blandning,
Nytt_användarnamn999: Ni har gjort jättefint och enkelt. Det kanske är så att det ska vara tunna spjälor, Hallahus förstukvisten har exakt samma proportioner som vår och blev riktigt fint. De har dock en exeptionell fin dörr, snyggt med fönstret högt upp :p Så skulle man kunna göra, dock med solen utanpå istället för panelen, då får vi in mer ljus och det är en festlig detalj som finns på många hus
TorpSara: Finns förresten en väldigt illustrativ bild på Zikons hemsida där, på hur jag menar! :D
Sara_B: Uppdatering: Efter lite velande fram och tillbaka lutar vi nu åt att i alla fall köra med äggoljetempera på lumppapp. För att inte ev skav och andra märken ska synas så mycket funderar vi på att göra en lite ojämn/levande målning med en något mörkare lasyr på något ljusare botten, antingen med lammullsroller eller med pensel. Kan återkomma med mer rapport när det är klart.
Hans_Nordstrand: Jag skulle valt att isolera med cellulosafiber mellan reglarna, känns synd att inte utnyttja utrymmet. Alternativt skulle jag ha tagit fram timmerväggen och lerklinat, så att timmrets värmelagrande förmåga kan utnyttjas. I båda fallen kan man bygga in elen. /Hans
JonOMaria: keja01: Ok, ska kolla upp färgtonen. Gafsan: Nej, jag håller med ang U-värden. Det känns som att alla stirrar sig blinda på energiåtgången enbart och pratar "miljötänkande", men det är lite som att sila sand och svälja kameler när man försöker minska energiförlusterna i huset med nya fönster, mot vad fabriken som producerar dom släpper ut... Problemet är att våra gamla bågar