Det där gick ju inte så bra, kan man ta bort foruminlägg?

Jag har precis börjat söka i vårt hus historia och hittills har jag kunnat datera gården (inte huset) till iaf 1807. Läs mer på min blogg: samueldahlor.blogspot.com

Jag har nu lyckats hitta ägare så långt bak som till 1791 och gården har troligtvis funnits redan 1671 och antagligen tidigare. Tyvärr går det dåligt för mig när det gäller bilder. den äldsta jag har är från 1938 och det är bara en exteriörbild. Men jag ger inte upp hoppet!
Om det är nån som har fler tips på var man hittar mer info och bilder så mottages det tacksamt.

Här är en lite märklig men sann historia..

Hustrun och jag stod och funderade på hur den tidigare mangårdsbyggnaden vilken revs omkring 1910 sett ut. Vet inte riktigt varför, men helt plötsligt säger jag med visshet till hustrun - någonstans i Socknen finns det en bild.

Två dagar senare knackar en för oss obekant man på dörren till min hustrus företag, berättar att han bor i Socknen och ber om lift hem, då hans bil är på service, vilket han givetvis får. Väl framme ger han henne en gåva som tack för skjutsen: ..det är bilden av den gamla mangårdsbyggnaden på vår gård..

mycke_nu skrev:
Här är en lite märklig men sann historia..

Hustrun och jag stod och funderade på hur den tidigare mangårdsbyggnaden vilken revs omkring 1910 sett ut. Vet inte riktigt varför, men helt plötsligt säger jag med visshet till hustrun - någonstans i Socknen finns det en bild.

Två dagar senare knackar en för oss obekant man på dörren till min hustrus företag, berättar att han bor i Socknen och ber om lift hem, då hans bil är på service, vilket han givetvis får. Väl framme ger han henne en gåva som tack för skjutsen: ..det är bilden av den gamla mangårdsbyggnaden på vår gård..
Ibland ska man ha tur!:O

Vid en sökning i gårdsarkivet på Landsarkivet i Lund hittade vi vår gård i en inventering som etnologerna hade gjort på 1970-talet. En mycket summarisk beskrivning och tre exteriörfotografier fanns. Ett flygfoto fanns också.

Större framgång har vi haft när vi talat med grannar. Bland annat fick vi kontakt med en man som var född i huset på 1920-talet. Självklart bjöd vi hem honom och hans fru. När han steg in i stuan fick han en tår i ögat och berättade att just där, framför kaminen var han född. Han hade mycket att berätta om huset och det dröjde inte länge efter besöket innan han ringde och bjöd över oss på fika. Han hade letat efter gamla papper som han erinrade sig att han skulle ha kvar. På soffbordet låg köpekontrakt och undantagskontrakt från 1832 kompletta med stämplar och sirliga underskrifter. På väggen i mannens vardagsrum hängde också en gåramålning av vårt hus från 1940-talet.

Något år senare knackade det på dörren och ytterligare en äldre herre hade en del att förtälja. I handen hade han ett par gamla fotoalbum. Det visade sig att han numera bodde granne med mannen som var barnafödd i vårt hus. De hade börjat tala med varandra och snart framkom det att även denne man hade bott i vårt hus. I fotoalbumen fanns ett par exteriörbilder på huset från 1940-50talet. Han visste också berätta att huset varit ett soldatboställe, något vi redan hört från andra i trakten, och att han var släkt med husaren Roos som var förlagd till vårt hus. I fotoalbumet fanns också Roos' dödsannons från början av seklet.

Det lönar sig att tala med sina grannar.

För alla er som har gårdar kan jag verkligen rekommendera att söka på flygfotohistoria.mine.nu. Vi hittade två bilder på vårt gamla hus som gav oss otroligt mycket! Då har vi ändå flera äldre bilder samt en en granne som har varit med länge och har skrivit ner "historian" om just vår gård.

Moltas skrev:
För alla er som har gårdar kan jag verkligen rekommendera att söka på flygfotohistoria.mine.nu. Vi hittade två bilder på vårt gamla hus som gav oss otroligt mycket! Då har vi ändå flera äldre bilder samt en en granne som har varit med länge och har skrivit ner "historian" om just vår gård.
Tack för tipset!

Close, but no cigar, i vårt fall dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.