L
lavin: Har aldrig sett den engelska typen av fönster, men jag har ju inte sett alla hus, så det finns ju alltid en möjlighet. Om jag tänker på en hustyp där det hade kunnat funka så byggdes ju många sommarhus med inspiration från engelsk arts and crafts, det hade nog kunnat passa in på en sånt hus med lätta verandor och småspröjsade överdelar. Undrar varför ingen byggde den amerikanska
10 svar · 5,8k läst
O
OverAndOut: Lite OT. Måste dock få dela med mig av turistbrochyren i Växjö. Kronobergs slottsruin. Sveriges bäst bevarade medeltidsruin. Man frågar ju sig var gränsen för bäst bevarade ruin och sämst bevarade slott går:).
21 svar · 12,6k läst
J
Flyttad
J
Flyttad
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Spelar inte nån roll eg om det är D416 eller D418 eller nån annan. Tanken var att man kanske kunde använda byggigen för att undersöka saken. Man kanske tom kan leta bland fönster ;)
18 svar · 5,6k läst
·
M
mikaelbe: Jag tycker rosettventil är riktigt snyggt, mycket snyggare än en dragbegränsare. Sen verkar det som att rosettventiler är billigare än dragbegränsare.
3 svar · 3,5k läst
S
Smokinglirare: I går så hittade jag en länk i en tråd här till ett finskt företag som tillverkar rörspisar/tegelugn/murspis, men nu är den som bortblåst! Nån som vet på rak arm och kan ge mig en länk? Företaget tillverkade spisar utan puts, dvs tegelröda och modellerna var ofta väl ornamenterade med lister och "inbyggnadsfack". Tack på förhand.
0 svar · 1,6k läst
T
Tokyoboy: [citat] Det stämmer, tack för rättningen. Min svenska är inte helt korrekt... :blushing:
11 svar · 2,6k läst
H
hans lindquist: Vem säljer spontad "takplank" av tretex idag? Eskalong tror jag att de hette.Tycker att sådana innertak är väldigt lätta att montera i snedtak. De nu vanliga folierade spånskivorna är alldeles för tunga och åbäkiga om man är ensam med snickarjobbet.
19 svar · 20,7k läst
W
withnail: Hittade bra ställe efter tråd på annan plats i forumet Göteborgs Specialhyvleri http://www.gsh.se/hem/index.html
1 svar · 1,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Vet inget om just den spisen, men det verkar troligt att spisen behöver lossas från muren och vältas över ända.
14 svar · 11,1k läst
T
TorpSara: Tack! Det är väldigt kul att ha!
35 svar · 15,2k läst
T
Tokyoboy: Coco Krokodil - metoden du sag med snusdosor fungerar jattebra som en sorts improviserad stucco. Fast med grovspackel istallet for gips och fina formuleringar! Taklister fungerar ocksa fint. Men om det var mitt tak skulle jag ta sa mycket jag kunde fran forsakringsbolaget, sedan genast byta bolag till nagot som tillater att skador ersatts till ursprungligt skick. Och lara mig bygga likadana tak
16 svar · 2,9k läst
E
Euan: Hus till Hus i Alingsås (http://www.hustillhus.se/index.html) Euan
2 svar · 2,0k läst
Per_N
Per_N: Ja, det är just efter tidigare erfarenheter, där jag inte hållit skrapan rätt i mun, som jag börjat tveka och tagit fram slipmaskinen istället. Lutar åt att jag fortsätter med det, faktiskt. Däremot är det ju en stor fördel att skrapa om man vill undvika dammet.
4 svar · 4,7k läst
C
cheetah1: [citat] Välj en högre kurva om det blir kallare inne när det blir kallare ute. Titta i värmepumpens instruktionsbok hur man gör.
13 svar · 1,9k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Jo gården ligger på landet, så det stämmer nog. Där det saknas lister lär vi också köra med den sista, eller snarlikt, dvs. kopia av den vi har redan.
10 svar · 2,3k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Hade inte tänkt på att modellerna är användbara vid prat med hantverkarna, men det är förstås en viktig poäng om man ska ha såna.
31 svar · 4,7k läst
N
Neta&Hansa: Absolut, förmedla kontakt. Jag har en eller två runda brytare (vita med rund tryckknapp) och ett par runda svarta med vred. Har ännu inte tagit ned dessa då elen inte kopplats ur, vi har tillträdesdag 1 februari och sen tar det några veckor innan vi kommit igång med allt.
3 svar · 1,7k läst
N
Nytt_användarnamn999: Om du har kuggen kvar går den att löda, delen går annars att tillverka av ngn standardkugg som man löder eller TIG-svetsar ihop med den avbrutna delen.
4 svar · 17,4k läst
·
BiFuel
BiFuel: Den matta färgen är spädd med nån nafta redan när man köper den. Kanske är det som gör skillnad mot vanligt linoljefärg?
2 svar · 2,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Har två som renoverats och fungerar. Fixade stöttningen av en lutande skorsten samtidigt - bytte trä mot stål. Kostade flis.
74 svar · 20,0k läst
H
Hermes: [citat] Bra tips kan vara att a) Titta på lantmäteriets webb under historiska kartor för fler källor. b) gå till sthlms stadsarkiv och titta igenom jordaböcker för området så får du information om vem som bott där, ekonomi mm., samt huruvida uggeltorp var ett torp eller ngt annat som hade namnet uggeltorp. c) dock är som sades tidigare huset den bästa mest direkta källan. - bifoga
10 svar · 1,9k läst
H
Hermes: Bifoga en bild på brädtaket! Berätta mer om hypoteser kring takets ålder jämfört med husets! Beroende på hur mycket utrymmet skall användas som 'badrum' så blir även lösningen olika. Vill man använda det modernt, dvs ofta och med mycket ånga som resultat, så krävs bra ventilation. Men, har ni det kanske linoljefärgat trätak är minst lika OK som gips med mer eller mindre giftig
3 svar · 926 läst
O
oskar1: Hej Vi jobbar också med en gammal mullbänk i ett hus som stått obebott i 25 år. Dålig dränering och takavvattning gjort att golvet ruttnat och när vi bröt upp golvet var bjälkarna sura. Det var jord, slaggsten, grus och gamla ben upp till golvplanken. Vi har frågat runt en del och det finns många åsikter om detta. Vi började med dränering runt huset. sedan vi har börjat med att
1 svar · 4,2k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Det verkar väl inte så troligt att de inte lagt någon isolering över huvud taget, utan snarare som Per_N skriver att man ser blindbotten på korten. Vet inte heller vad det är man blåser in i grunden. Tyvärr kommer ni knappast undan att riva upp golven. Det måste vara vindtätt i kanterna på isoleringslagret i golvet, drevningar och vindpapp med andra ord. En tilläggsisolering blir
2 svar · 3,1k läst
Sophie
Sophie: Jag vet faktiskt inte vad för lim som användes. Kan tänka mig benlim kanske eller vad hade man för lim förr? Samma som man blandar limfärgen på för det var väl oftast limfärg man sedan målade med på väggarna.
4 svar · 2,0k läst
K
Karakorum: Skansen har en kurs i maj med Tycho Loo som lärare. Jag har inte gått någon kurs med honom, men känner andra som gjort det. Han ska vara en riktigt duktig timmerman och lärare.
3 svar · 1,4k läst
O
OverAndOut: Tack alla för svaren. Har haft lite snårigt med tid (elektrikern skulle komma och dra el till hyllan) vilket gjorde att jag tvingades sätta upp dem med "modern" skruv. Ska undersöka tipsen och se om jag byter dem vid tillfälle. Jag behövde 100 långa för att nå igenon pluggen så det är det jag får leta efter. God fortsättning! /Ulf
15 svar · 4,2k läst
Sophie
Sophie: Men här måste jag invända lite...Ja linoljefärg som målas på elemant gulnar och det gör inte elementfärg. Och det bästa är nog om man inte har vita snickerier utan till exempel ljust grå så elementen blir ljust grå också. MEN...i vårt förra vardagsrum hade vi helt vita snickerier målade med Gysinges linoljefärg. Där fanns två element och det första målades med vanlig vit
4 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.