A
Avemo: Så bra. Då kan du använda spisen i 50 år till nu. Erik
4 svar · 7,9k läst
lillsnickrarn
lillsnickrarn: det är byggnadsvård kvarnarp, tror jag dom hette. två dagar 9:00 - 16:00 för 1500:- det kanske kan vara ide att gå kursen, nått måste man ju lära sig. sen är bara problemet att få tag på material när jobbet ska göras på det egna huset... tack för länkarna..
3 svar · 2,2k läst
M
Majjijann: Murarn är nog också en bra ide att konsultera.
5 svar · 1,7k läst
·
R
Royen: Jag visste inte riktig var tråden skulle ligga så det blev här. Jo det får bli en presenning över när jag kommer hem igen, ligger borta på jobb just nu men snön verkar ha täppt till vad det än är som läcker. Droppar inte längre i alla fall. Men det kommer bli riktigt skit när all den snön börjar töa, men det blir till att skotta bort skiten en gång till och sätta presenning.
4 svar · 4,3k läst
EB
EB: Dottern fick nycklarna idag, och jag har målat tre provrutor på sjögrästapeten, en med "vanlig" väggfärg, en med Ottossons matta linolja och en med Gysinges. Den med "vanlig" väggfärg fick tapeten att bubbla ut och släppa lite från underlaget, precis som förutspåtts. Det gjorde inte de andra. Men lukten skulle bli för påträngande, så det kommer inte att bli linoljefärg i alla
9 svar · 3,3k läst
MmeMim
MmeMim: solhaga? =). Vi var nyligen intresserade av ett hus som hette solhem =). Iaf, bra tänkt! JAg tänker oxå så att man får väl försöka ha lugn i sinnet å vänta tills man slagit ut väggar och allting för att verkligen känna efter vad som behövs! Man vill ju inte slå i någonting varje gång man ska få av make-upen =). Vi har tänkt oss att det ska vara familjens huvudbadrum med
7 svar · 3,8k läst
M
Majjijann: Dr_Jekyll Det är nu mitt guldfiskminne träder in. Jag hänvisar återigen till min guru i ämnet, Färgarkeologen. Det jag minns är en bild på två brädor målade med linoljefärg. Den ena med ytterst tunna lager och den andra med endast lite för tjocka lager, i övrigt var brädan av samma virke, exakt samma typ av färg användes, målades i rätt klimat, m.m.. Detta var resultatet av en
13 svar · 13,0k läst
M
mino: tack för svaren! Ja jag har försökt att luska lite i hur andra liknande hus är byggda, men inte fått något entydigt svar. Ska fundera vidare!
9 svar · 3,2k läst
H
Hermes: Linoljefärg har ju länge använts för utomhusbruk så det blir väl bra? Jag har det själv på kilsågat badrumstak av gran. Det viktiga är ju som sagt bra ventilation så att fukten som du förångar med golvvärme etc transporteras bort, snarare än vandrar till kall yta och kondenseras igen. Plastfärg låter farligt...
3 svar · 2,1k läst
N
Nytt_användarnamn999: Jag såg inte det förr men det finns "bifoga filer", nedanför skrivrutan.:blushing: Infogad bild för test. Så visst finns det inbyggd uppladdningsfunktion, som verkar fungera. Finns inget sånt om man använder snabbsvar.
21 svar · 2,7k läst
·
N
Nytt_användarnamn999: Så såg vi på Kråkguldet igen igår, det fanns en hel del gobitar i de gamla köksinteriörerna, i slaktarns affär, lite verandor osv.
17 svar · 1,9k läst
Saxpy
Saxpy: Det var ett litet lokalt snickeri i Upplands-Väsby. PM om du vill ha detaljer. Väldigt bra och tillmötesgående personal.
15 svar · 12,3k läst
·
M
Micke H: Just det, jag sa inte det handyman gjorde. Taket är stabilt men... ursprungligen ett spåntak som det idag ligger tunna betongpannor på. Det kanske skulle vara lämpligare med lite mer höjd än 170... // Micke
4 svar · 3,5k läst
Bjarne Petersen
Bjarne Petersen: [citat] Tack för tipset! Close, but no cigar, i vårt fall dock.
22 svar · 12,8k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: En gammal länk: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16804-rostskyddsrecept-pa-linolja-och-jaernmoenja.html
5 svar · 3,9k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Här är bilderna på min avmasonitade dörr med vackra ådermålningen....
10 svar · 10,8k läst
·
M
Mikael_Raymond: Precis min tanke att fixa fram taket och sedan fixa eventuella nedfallet av spån o dylikt senare. Finns tankar om att isolera vinden med linisolering. Den dagen den sorgen som det så vackert heter... :) Finns bilder på plywooden i taket upplagda på bloggen; http://bjorkhagagnesta.wordpress.com/
8 svar · 5,8k läst
K
kihly: Har du hittat firma som skall göra det? Jag har suttit i timmar på nätet och letat; räcken, handledare och trappor. Allt är bara fult, fult fult.q(;^;)p Det jag kan tipsa dig om är att vända dig till Byggnadsvård Nääs för tips på bilder. Där kan du boka en kostnadsfri rådgivning för att se vilken stil som passar och kanske hitta en bild i deras gigantiska bibliotek på kan ske DIN
2 svar · 2,3k läst
F
Freddy_kruger: Inte att rekomendera, det blir pankaka... För att få täckning etc så bör du ha en patentering i botten, tex oljefärg, sedan ett lager limfärg! Men om du ska foga (fanns inte fog när limfärg var aktuellt) varför bemöda sig med att måla limfärg? En matt takfärg av god kvalitet ger samma känsla och du kan kladda så mycket du vill.
3 svar · 2,5k läst
P
Peter_-_Emma: ja precis det är en vanlig tabbe man gör. Ungeför som när gamla gubbar undrar om man minns vintern 1953 (jag är född 1978)
3 svar · 4,4k läst
M
morakai: Ok tack kollade med min länsstyrelse men fick avslag redan på telefon. Dom hade inte pengar till privat ägda hus :(
2 svar · 6,5k läst
L
Lilla_My: Bilden försvann. Vet inte varför den inte kommer med men du hittar en bild överst i vår blogg: www.lindekull.com
5 svar · 2,7k läst
2
20-tal Österlen: Har du kollat på byggfabriken? http://www.byggfabriken.com/
1 svar · 1,3k läst
Saxpy
Saxpy: Jupp, lite umbra täcker bättre och ser dessutom mycket bättre ut. Den rena vita är lite för vit... Tre gånger brukar jag köra, då täcker det fint.
11 svar · 1,7k läst
H
hsv: Nu har Holmeja sågverk slutat sälja grangolv!! trist läge. Sitter nu och googlar sågverk i Skåne som gör grangolv. Något tips?
18 svar · 14,9k läst
L
ludlan: Själv tycker jag att lack dödar den levande känslan i träet. Dessutom så får man ju i princip plocka fram varmluftspistolen och skrapan om man ångrar sig eftersom det sätter igen slippapper så fort du börjat slipa. Men å andra sidan så ska man ju helst inte slipa utan hyvla för att få en så hård yta som möjligt. Till hyvlade golv passar ju såpa bäst. Men det kan ju vara lite
13 svar · 6,9k läst
gafsan
gafsan: Ha! Måste erkänna jag med. Jag har riggat för bio i Magasinet/ateljén och med en ny router så får jag bredband i såväl ateljé och bagarstuga. Dom stora högtalarna med baselement hamnar också där. I stora huset blir det nog mikroskopiska högtalare. Med en ny placering av den trådlösa telefonens basstationen, som jag döljer med ett blombord, så kommer jag att nå både bagarstuga
8 svar · 1,2k läst
D
dcdc: jag ska ta o fota golvet o lägga upp bilder. det är ju inte unikt , det är gammalt o har en fin patina. ser nästan ut som vitlaserat eller vad det heter.
10 svar · 3,1k läst
Snurre
Snurre: Har påbörjat arbetet nu med linolja och ca 30% terpentin. Verkar fungera fint! Tacka alla för ert engagemang!
7 svar · 6,8k läst
gafsan
gafsan: Remsor är förresten utmärkta. Vi kompletterar där tätningar mot anslagslist inte riktigt rår. I Stora huset har vi fräst in tätningslist i de nytillverkade innanfönstren, innan vi eventuellt gör det i de gamla så ska det utvärderas. ; )
14 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.