Någon som har våtmoppat skurgolv med mikrofibermopp och såpalösning? Synpunkter? (Latmasken gnager i mig!!!)

Min latmask är framträdande, men jag har moppat vårt köksgolv några gånger i alla fall. Det blir bra, och varför skulle det inte det? Sen struntar jag i det och får knäskura för att få rent.
Vi har ett nytt (5 år) golv, så jag vet inte hur gamla skurgolv skulle bete sig.

Mina golv är inte heller gamla, och min tanke var att moppa över lite snabbt, gnugga där det är lortigt och skona skurgummeknäna :) Tror jag ska testa. I morgon.

Nu har jag moppat och fy för usch vad trögt det var med mikrofibermoppen. Mycket bättre glid i vanlig skurtrasa på långborste, så det blir inga nymodigheter här, inte!!!

Vi moppar rätt ofta och skurar mer sällan. Det är stor skillnad på vilken mopp man har. Jag upplever inte att det är trögt med en vanlig blå Viledamopp, men å andrasidan är det sällan jag som skurar... :)

Vad är egentligen definitionen på ett skurgolv? När vi köpte vårt hus hade förre ägaren lagt nytt innegolv i köket. Tror materialet är furu. Det är inte obehandlat. Under sockeln på diskbänken kan man se att det är obehandlat. Formodligen oljat en gång, väldigt tunnt. Kan man säga att detta är ett skurgolv. Det känns i alla fall som om det behöver skuras :-) Ska man olja in det, linolja?

Vad är egentligen definitionen på ett skurgolv? När vi köpte vårt hus hade förre ägaren lagt nytt innegolv i köket. Tror materialet är furu. Det är inte obehandlat. Under sockeln på diskbänken kan man se att det är obehandlat. Formodligen oljat en gång, väldigt tunnt. Kan man säga att detta är ett skurgolv. Det känns i alla fall som om det behöver skuras :-) Ska man olja in det, linolja?
Skurgolv är ett obehandlat trägolv. Av att man går på det så bildas med tiden en hård yta som är någorlunda avvisande. Innan denna yta har uppstått blir golvet lätt smutsigt och måste skuras ofta.

Oljat golv är tåligare än skurgolv. Golvolja är inte bara linolja. Jag har oljat ett golv en gång och i instruktionerna till oljan stod att det skulle vara ett ytterst tunt skikt. Är det inga skador behöver du troligen inte olja igen.

Erik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.