2 357 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skurgolv
Min latmask är framträdande, men jag har moppat vårt köksgolv några gånger i alla fall. Det blir bra, och varför skulle det inte det? Sen struntar jag i det och får knäskura för att få rent.
Vi har ett nytt (5 år) golv, så jag vet inte hur gamla skurgolv skulle bete sig.
Vi har ett nytt (5 år) golv, så jag vet inte hur gamla skurgolv skulle bete sig.
Vad är egentligen definitionen på ett skurgolv? När vi köpte vårt hus hade förre ägaren lagt nytt innegolv i köket. Tror materialet är furu. Det är inte obehandlat. Under sockeln på diskbänken kan man se att det är obehandlat. Formodligen oljat en gång, väldigt tunnt. Kan man säga att detta är ett skurgolv. Det känns i alla fall som om det behöver skuras
Ska man olja in det, linolja?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Skurgolv är ett obehandlat trägolv. Av att man går på det så bildas med tiden en hård yta som är någorlunda avvisande. Innan denna yta har uppstått blir golvet lätt smutsigt och måste skuras ofta.Vad är egentligen definitionen på ett skurgolv? När vi köpte vårt hus hade förre ägaren lagt nytt innegolv i köket. Tror materialet är furu. Det är inte obehandlat. Under sockeln på diskbänken kan man se att det är obehandlat. Formodligen oljat en gång, väldigt tunnt. Kan man säga att detta är ett skurgolv. Det känns i alla fall som om det behöver skurasSka man olja in det, linolja?
Oljat golv är tåligare än skurgolv. Golvolja är inte bara linolja. Jag har oljat ett golv en gång och i instruktionerna till oljan stod att det skulle vara ett ytterst tunt skikt. Är det inga skador behöver du troligen inte olja igen.
Erik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden