Byggnadsvård
bullerbybo: Kul att det bev så mycket diskussion av detta ämne. Just nu lutar det åt att treetexen får sitta kvar och att vi tapetserar direkt på. Däremot har vi tagit bort treetexen närmast murstocken (det behövdes ändå av renoveringsskäl). Trästommen är för övrigt inte 60 år utan ungefär 300 år kan tilläggas.
BillyBragg: Vi ska påbörja renovering i köket snart i vårt hus från slutet av 1800. Vi kommer även att ha hela köksinredningen i smal pärlspont osv. Vi har tänkt att ta gamla breda golvplanker till bänkskiva. Vi har några som är upp till 40cm breda och väldigt tjocka så de blir nog skysst :) Sen så får vi nog hyvla till dem och behandla dom väl men de borde bevara känslan ganska bra :)
shieldfire: Tänkte uppdatera den gamla tråd en smula. Har fixat det stora hålet i jordkällaren - som blev större efter vintern. Bild 1: Hålet efter upprensning av allt löst. [bild] Efter en amatör session med kallmurning i några timmar såg den i vart fall någorlunda presentabel ut. Sten är tungt kan man också konstatera =) Bild 2: Efter amatörsessionen. [bild] Dessvärre verkar det ha
Ada: EmmaJ jag tycker att de ser ut som om vår hus är väldigt lika. Följ länken och titta på vårt hus före och efter vi renoverade och bytte fönster. Fönsterna var i original. Ta inte krysspröjs det hör till en annan hustyp. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenoerer/113428-linds-villamurningar-ab-u.html Så byggdes Villan är en jättebra bok om man vill läsa om
JZac: Personligen tycker jag att det är funktionen hos de material och konstruktioner man väljer som är det viktiga. Skulle du regla upp, sätta plast och sedan gipsskiva så hade jag lutat på fusk. Väljer du en konstruktion som andas (kommer aldrig ihåg vad skivorna heter) så har du ju inte förstört funktionen hos stommen men du får raka väggar som är enkla att tapetsera. Min personliga
gaia: Finns det inga skador som hotar med ras? Börja med att skura med vatten + diskmedel. Använd avkalkningsmedel på envisa avlagringar och se vad resultatet blir. En vis åldersslitage får man ju acceptera på ett gammalt stolpe :) gaia
Fredrik1976: [citat] Som sakt för min del så tar jag in kalluften via en kanal som mynnar ut i taken i safferiet, sån låter jag nog dörren få vara lite otät, låter som en bra idé tycker jag.
nimhed: Annars finns det ju alltid kvartstav, men det var ju inte det du efterfrågade.
estwing: tjenna... jag satte offbräda på mitt hus... den gör verkligen sitt för att få stilen av ett gammalt hus å en herrgård.... så inga plåtar för min del... har offbrädan även på gaveln me.... mvh estwing
johansson_90: [citat] jo det är nog lika bra med nytt. det har stått tomt ca: 40år nu tänker jag :P jo men det är inte första inbrottet vi har haft där heller. porslin och silverbestick mm. till ett värde av ca: 20tusen kr var det första de stal sen trodde vi inte att det fanns mer att stäla men då plockade dom ner kakelugnen istället. sätter jag lås på dörren så bryts dörren upp. rutorna
mariaria: Jag har lagat några småsprickor i hussockeln med husfix och vill nu dölja lagningarna och måla grafitgrått bara för utseendets skull. Betongen är aldrig målad tidigare, från 1974 i bra skick, ca 15cm hög runt huset. Det måste ju vara en öppen färg som andas. Sockelfärg i akrylat går bort enligt mig och färghandlaren, den andas visserligen men inte lika mycket som silikat o
kalubah: Flyttade en kakelugn fran overvaning till vardagsrum forra sommaren. Kostnad ca 17000 efter ROT-avdrag. Ar det en gammal originalkakelugn (rosa???) tycker jag att du ska tanka dig for innan du tar ner den. Och OM du later plocka ner den var forsiktig och mark upp den ordentligt sa att den kan sattas tillbaka om nagon i framtiden skulle vilja gora det (eller salj den sa kommer den till anvandning
skruttset: Jag har en härlig gammal rottingsoffa och en del stolar som är gamla och behöver snyggas till så de inte går sönder. Finns några tips på vad man kan göra med dem, olja eller liknande? :|
Stefan N: Jag har putsat åtskilliga kvadrat i mina dagar som murare men tak är det jäkligaste av allt, inget som jag rekommenderar till nån som inte vet hur man gör.
AstaS: Vi har sådant tak i vårt hus. Ovanför det är det plankor. Dock inte några plankor som man skulle vilja ha som tak. Det är ju lite sämre plankor de lagt där förmodar jag eftersom de inte ska synas.
Dr_Jerkyll: Hej och välkommen. Jag tror du får bäst svar i andra delforum, ex "tak och vind". Här sysslar vi mest med renovering av hus med några år på nacken...
hillbilly6: Hade varit hemskt roligt att få veta hur det såg ut en gång men det lär nog bli svårt. Vi får väl börja skrapa lite under ytlagren och se om vi hittar något. Har ni något annat tips för att kunna avgöra när vinden inreddes?[/QUOTE] det finns en bok för alla landskap med bild på huset och lite info, den brukar finnas på biblioteket. minns inte vad den heter men det är nått i stil
yllwa: tänkte bara säga att döma av bilderna ser det ut som det stått kakelugn där. ser ut som det gjorde hos mig innan jag slet bort allt gammalt tidningspapper o tusen lager tapet,,,,, o nu har jag satt in kamin där. :) de kan putsat igen rök kanalen,,,
Ayla: Kolla med Wira Bruk (österåker, roslagen). De gör otroligt fina grejer samt på beställning om jag inte minns fel. http://www.wagerth.com/index.html
barajag: [citat] Aj då. Ja du har ju sex månader på dig nu att fixa det.;) Av det lilla man såg och din beskrivning så verkar det inte vara speciellt mycket jobb, plus att det går nog (med reservation) att ta det innifrån så taket ligger nog bra där det ligger.
AstaS: Ja, och fotrännorna ska visst också funka som "lavinskydd" som plåtslagarna sa.
billy_baver: En lampa ska aldrig blända. Den ska belysa. Ni behöver ljus på ytterdörren mitt i verandan. Och ni vill självklart inte förvanska den vackra fasaden. Tyvärr saknar huset dörrtak, på vars undersida man annars ganska lätt borde kunnat dölja en ljuskälla. Men jag har ett annat uppslag, som borde funka. Er yttertrappa har kantmurar i samma höjd som översta trappsteget. Högst upp på
billy_baver: Mellan isolering och er "pert" behövs ett par centimeter luftspalt. Här måste luft fritt kunna passera från takfoten och upp till utventiler exempelvis placerade på gavelspetsarna. Anders_Roslagen har alldeles rätt i att många skippar luftväxling i sina takkupor. Just därför blir det just där man som oftast hittar mögel.
projekt Kråkslott: Kan detta vara ett förslag? Deras priser verkar inte höra till de mer modesta men formspråket är väldigt tilltalande. http://www.badex.se/virtuemart/klassisk-design/badkar-med-gjutjaernsbadkar/epoque.html
Farzan: När jag har tog bort en plastmatta som var svår att dra loss skar jag den i dm-breda remsor med kniv. Sedan var den lättare att dra bort.