Tänkte att jag kör en egen tråd här i byggnadsvårdsdelen på detta.

Jag går som sagt i tankarna, alltså om jag skall renovera en flaggstång eller inte och har läst andra inlägg om andra i liknande situationer.
Jag vill inte riskera liv och lem för den gamla stångens skull, men OM den går att restaurera så skulle det vara otroligt fint med en riktig massiv gammal stång.

Den står på en ödetomt här bredvid, dessvärre har den nu blivit dold av en del träd så jag har inte kunnat göra en ordentlig besiktning av den. Men lyckades få några foton med mig iaf och tänkte om ngn kunde ta sig tiden att kommentera det lilla man kan se.
Det är ju en del sprickor i den, men det kanske är någonting som går att åtgärda och leva med eller som kan tänkas svälla ell dylikt efter oljning?

Har inte kunnat se någon röta, men det betyder ju inte att den är oangripen, men om erfarna röster anser att projektet ser omöjligt ut redan utifrån mina bilder så behöver jag ju inte fortsätta anstränga mig.

Tacksam för alla synpunkter innan jag lägger något krut på detta.

Clain

flaggstang.jpg

Börja med att ta ut den själv och få upp den från backen.

Sen är det väl bara att prova att hoppa på mitten och se om den håller går den av så var det ingen bra flaggstång.

Även om glasfiber är opersonligt så ja det är faktist bra stänger ur alla vinklar utom just att det inte är trä ;)

Tjao, det är ju ett sätt att göra det på...

Men en flaggstång bör alltså klara 90-100kg tryck på mitten om den är upplagd på ett par bockar?!?

I vårt fall är det just en av trä som hägrar, annars får det vara, frun kommer aldrig vilja ha in en glasfiberstång på gården. En utav trä som möjligtvis målas med linoljefärg är alternativet.

Bilden ovan syns f.ö bättre på http://www.lillgrodan.se/pic/flaggstang.jpg

Redigerat:
Den bör säkert klara mer det är rätt stora krafter när det blåser i men hoppar man på den så vet man ju att den inte är helrutten iaf. Man vill ju liksom inte ha den in genom rutan, i skallen eller över biltaket bara för att det är blåsigt en dag.

Det finns att köpa nya trästänger det är iaf en häruppe som tillverkar dem fortfarande. Kostnaden vet jag dock inget om.

Att själv tillverka en stång är ju inte heller direkt "rocket science". Störta problemet borde vara att hitta rätt ämne, sedan är nog torkningen det svåraste momentet.

Denne kille har enligt hörsägen en typ volvomotor som han svarvar hela stången med. Inte något som man slänger ihop i en handvänning precis. Låter inte helt säkert heller om jag får säga mitt ;)

v-g skrev:
Denne kille har enligt hörsägen en typ volvomotor som han svarvar hela stången med. Inte något som man slänger ihop i en handvänning precis. Låter inte helt säkert heller om jag får säga mitt ;)
För den som inte tänker börja serieproduktion av flaggstänger och har hittat ett rakvuxet exemplar med lite kvist så kommer man väldigt långt med lite handverktyg.

H
Du behöver en rakvuxen gran som stått tillsammans med andra träd så att den växt på höjden och inte blivit tjock.
Läggs upp på bockar och vrids ett kvarts varv med jämna mellanrum. Regnskydd över.
Torka stammen med den mesta barken kvar första året för att undvika sprickor.

Efter tre- fyra år kan du börja hyvla.

Linoljefärg är ett otyg. Tål inte solvärmen utan krackelerar och blir stenhård. Varför inte båtfernissa första åren så får du en snygg stång. Vartannat år får du måla stången i vilket fall som helst.
Med vit linolja kan det ju lika gärna vara en stålstång, ingen ser någon skillnad.

Men en flaggstång SKA vara vit annars ser det bara konstigt ut. Med linoljefärg så blir dessutom färgen så tunn att det tydligt syns att det är en trästång och inte något annat. Linoljefärg brukar hålla i 5-7 år på en södervägg innan den börjar krackelera så jag tror nog att det ska fungera bra på en flaggstång också. Någon typ av oljefärg bör den nog vara annars kommer den att ruttna snabbare än snabbt.

Vår flaggstång är från -55, handgjord av min far och har alltid varit målad vit med linoljefärg. Sprickor blir det alltid på en trästång. Om du fäller den så kan du släppa när den kommit halvvägs. Håller den för det så är den OK.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hej Clain,

Har en träflaggstång från ca 1930 som stått obehandlad + 20 år och inte var det vackraste precis när vi köpte huset, sprucken och totalt utan färg. Fällde den och kapade ca 50 cm ruttet virke i nederdelen, grundligt oljad och linoljefärg i tre strykningar för 5 år sedan.

Fällt den en gång sedan dess för bättringsmålning. Har defekter/patina, men jag tycker definitivt du ska ge dig på din stång istället för glasfiber! Nya trästänger är inte gratis..

ojoj holmertz... vad har du använt för dålig linoljefärg??? Det är väl det enda man BÖR måla en flaggstång med, om man inte vill byta ut en rutten om 20 år... Vår flaggstång har varit vit och fin i linoljefärg, tyvärr plockade förra ägaren ner den för 15 år sen och slipade och lackade i oförstånd, den är genomrutten nu (och ser dessutom ut som en brun båtmast pga lacken!).

Men TS, klart du ska plocka ner den och kolla om det går att använda! Sprickorna är nog ingen fara, så såg våran ut på de fina bitarna som var friska. Som isendahl skriver, en ny i trä är verkligen inte gratis, och underhåll får man ju räkna med om det är trä, men å andra sidan får man en levande riktig flaggstång, vilket syns på långt håll! Jag skulle heller aldrig sätta upp nåt annat än trä bara ljudet när linan står o slår i en glasfiberstång...

holmertz skrev:
Efter tre- fyra år kan du börja hyvla.

Linoljefärg är ett otyg. Tål inte solvärmen utan krackelerar och blir stenhård. Varför inte båtfernissa första åren så får du en snygg stång. Vartannat år får du måla stången i vilket fall som helst.
Med vit linolja kan det ju lika gärna vara en stålstång, ingen ser någon skillnad.
Inget kunde vara mer felaktigt än dessa påståenden. Om man mot förmodan får det resultat som du nämner här har man anbringat linoljefärgen på helt fel sätt.

Målar man rätt så kommer precis det du beskriver inte att inträffa. Det kommer att synas att det är en trässtång.

Sen behöver man inte alls vänta några tre fyra år på att hyvla. Är stången bara rak kommer den att torka färdigt på plats om den skulle vara lite fuktig.

Tog ner vårflaggstång för att måla densamma, såg fin och rejäl ut. Lade upp den på två bockar och vips så gick den av en tredjedel från toppen, helt rutten inifrån, men utterträt var hårt och friskt. Då blir man glad att den inte kom ner genom taket på huset. Så nu står det en i glasfiber där, och jag tycker nog att de är lika fina, men välj en lång, minst 12-13 meter, det är det som gör skillnaden. Många stänger i trä är långa uppemot 14-15 m och det är snyggt med lång stång.

Havsutsikt skrev:
Tog ner vårflaggstång för att måla densamma, såg fin och rejäl ut. Lade upp den på två bockar och vips så gick den av en tredjedel från toppen, helt rutten inifrån, men utterträt var hårt och friskt. Då blir man glad att den inte kom ner genom taket på huset. Så nu står det en i glasfiber där, och jag tycker nog att de är lika fina, men välj en lång, minst 12-13 meter, det är det som gör skillnaden. Många stänger i trä är långa uppemot 14-15 m och det är snyggt med lång stång.
Låter som om platsfärg har varit inblandat i senare målningar... q(;^;)p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.