Känner inte alls igen detta. Jag gissar på någon form av järnslagg, även om det är ganska lätt.
Någon som vet säkert vad det är?
Det sitter hur som helst som valv i vår jordkällare.
 
  • slagg_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slagg_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte det ser ut som järnslagg, i varje fall inte som det ser ut här i närheten. Finns det något järnbruk i närheten? Var ganska vanligt att jordkällare och grunder var byggda i formgjuten slaggsten i närheten av järnbruk.
 
Grunden är gråsten (ser ut som Sthlms gamla källarvalv i Gamla stan). Och ja det finns järnbruk här ikring, minst 3 (Lövstabruk, Österbybruk, Åkerby).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.