5 619 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
renovera loge som är i riktigt dåligt skick
Hejsan alla goa och glada
passar på att skriva lite här nu när det regnar ute... Har vart in på forumet och läst en par gånger för att få tips och lite inspiration.. men skriver nu för jag skulle behöva lite mer idéer.
Har köpt mig en gård med en del mark till, fast huset och logen som sitter ihop i ett L är i ganska dåligt skick. Finns i hälsingland och ska göras iordning är det tänkt
Vad som hänt är att bottenstockarna på logen har legat på stenplintar som sedan täckts med jord så stockarna legat under jord och därför ruttnat bort. framsidan av logen är riktigt dålig och bitvis finns inget kvar av stocken. samt att stolparna har börjat bli angripna nertill. har lyft och pallat under lite där det går, allt har sjunkit kanske runt en halv meter på värsta stället. Har varit och sågat samt fått timmer blockat för att lägga som nya bottenstockar. Men min fråga blir kan /ska man borra hål i stolparna en bit upp, där dom är fräscha och sätta något att lyfta på och sedan lyfta upp med domkraft till rätt nivå, och in med ny stock? eller ska man börja på något annat sätt?
Det som är fel och måste åtgärdas är följande
- bottenstock fram + baksida
- väggen på framsidan har glidit av den gammla bottenstocken och lutar därför utåt
- några av stockarna/åsarna till taket har börjat glida av/isär pga väggen
- Taket är dåligt och ska / måste bytas
- vissa stockar / åsar till taket är av/dåligt skick och måste åtgärdas
- panelen på logen dålig
min plan är som sagt att börja med bottenstockarna samt få in väggen i samma tillfälle. rikta upp så det ligger rakt och i luften på stenplintar. sedan få av gammla taket (tegel) byta åsarna och ficka uppe i taket samt sedan lägga på nytt tak
sen får panelen fixas efter det?
vad tro ni om planen? och om någon har tips på någon kunnig människa i vattlångstrakten som kanske skulle kunna ha tid att hjälpa till mot betalning? Gärna någon som gjort nått liknande tidigare.
MVH
Mikael
Har köpt mig en gård med en del mark till, fast huset och logen som sitter ihop i ett L är i ganska dåligt skick. Finns i hälsingland och ska göras iordning är det tänkt
Det som är fel och måste åtgärdas är följande
- bottenstock fram + baksida
- väggen på framsidan har glidit av den gammla bottenstocken och lutar därför utåt
- några av stockarna/åsarna till taket har börjat glida av/isär pga väggen
- Taket är dåligt och ska / måste bytas
- vissa stockar / åsar till taket är av/dåligt skick och måste åtgärdas
- panelen på logen dålig
min plan är som sagt att börja med bottenstockarna samt få in väggen i samma tillfälle. rikta upp så det ligger rakt och i luften på stenplintar. sedan få av gammla taket (tegel) byta åsarna och ficka uppe i taket samt sedan lägga på nytt tak
vad tro ni om planen? och om någon har tips på någon kunnig människa i vattlångstrakten som kanske skulle kunna ha tid att hjälpa till mot betalning? Gärna någon som gjort nått liknande tidigare.
MVH
Mikael
Det kryllar av timmermän och timmerföretag i Hälsingland. Några kan du hitta på denna sida: http://www.byggnadsvard.com/Halsingeforetagisamverkan.htm
Gräv ur dränera ordentligt
samtidigt kan du palla upp och göra en bättre grund
om du är villrådig är det läge att ta hem några kunniga timmergiubbar och få en bedömning
goda råd är ibland gratis
men i slutänden blir det förstås en kostnadsfråga
samtidigt kan du palla upp och göra en bättre grund
om du är villrådig är det läge att ta hem några kunniga timmergiubbar och få en bedömning
goda råd är ibland gratis
men i slutänden blir det förstås en kostnadsfråga
tjena tjena... har letat bilder nu, men hittar inga riktigt bra som visar hur det ser ut
men bottenstockarna på framsidan är helt slut ca 50% av huslängden, baksidan är iaf kvar men har gått av på flertalet ställen.
Har nu vart där och fått lite tips av en som håller på med sånna här typer av jobb, samt att han ska komma förbi och konsultera imorgon med
Är värt riktigt mycket, mer än man nog kan förklara.
Har iaf vart där och lyft och golvåsarna lutar iofs fortfarande utåt fårn centrum av logen, men golvet har i princip helt slutat svikta och har fått upp det 3-4dm. Men han som kommer förbi imorgon säger att han tror det ska upp ytterligare... Får se vad dommen ger imorgon. En fördel är iaf att jag inte behöver ha två bottenstockar på framsidan som det varit tidigare utan klarar mig med bara en. Sedan ska vi se vad han säger om plintarna, är stora betongfundament med armering i, som annvänds för byggkranar och räls
bär jäkligt bra och har många så har ökat på antalet punkter som logen bärs upp på med.
Nå ja, tackar för alla tips här och hoppas på att detta ska ordna till sig ganska/relativt fort...
lägger till en bild på tidigare och efter dagens lyft, dock är kamerabilden inte den bästa... men en liten fingervisning iaf.

Har nu vart där och fått lite tips av en som håller på med sånna här typer av jobb, samt att han ska komma förbi och konsultera imorgon med
Har iaf vart där och lyft och golvåsarna lutar iofs fortfarande utåt fårn centrum av logen, men golvet har i princip helt slutat svikta och har fått upp det 3-4dm. Men han som kommer förbi imorgon säger att han tror det ska upp ytterligare... Får se vad dommen ger imorgon. En fördel är iaf att jag inte behöver ha två bottenstockar på framsidan som det varit tidigare utan klarar mig med bara en. Sedan ska vi se vad han säger om plintarna, är stora betongfundament med armering i, som annvänds för byggkranar och räls
Nå ja, tackar för alla tips här och hoppas på att detta ska ordna till sig ganska/relativt fort...
lägger till en bild på tidigare och efter dagens lyft, dock är kamerabilden inte den bästa... men en liten fingervisning iaf.

Klicka här för att svara