Byggnadsvård
jesanthe: [citat] Haha! Du lider tydligen av samma fenomen som mig - Tidsbrist! Har själv inte hunnit längre med kaminprojektet ännu, men som du hoppas jag hinna med det innan sommaren är all! Kul att du gillade kaminen, den har verkligen potential! Jag lovar att lägga in ett inlägg då jag vet mera! Ha en skön sommar! -Kaj
Hermes: En utgångspunkt kan vara en funktion som var relvant då, t.ex. stall, eller vagnslider, då blir det rustikare och utformning av portar mer given. Hur som hellst bör du införskaffa Elisabet Stavenow-Hidemark: Villabebyggelse i Sverige 1900-1925, Nordiska museet, Uppsala 1971, Nordiska museets handlingar. ISSN 0346-8585. (doktorsavhandling) för referenser till mer genomtänkta exempelfrån
tallmilan: Finns det något nytt pris tips inför sommarens målning. Gäller fortfarande Falu Ljus !
snakebunk: Tack, det är dom varianterna jag varit inne på. Kör nog på hålkälslist.
Sommartorparn: hörru Estwing, Inte kan du väl ha missat den här evighetstråden!? :D http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/63417-rengoera-glaset-pa-kamin.html Varför funkade det inte med aska och tidningspapper för dig? Kanske du inte blötte pappret tillräckligt mycket? Torka en omgång med riktigt drypande blött+aska, en omgång med torrt papper. Är det fastbränt kan du behöva lägga på
Rasmusax: Jag funderar på hur man kan utforma en enkel spiskåpa i plåt av modell från omkring sekelskiftet 1800-1900 ovanför en modern elektrisk spis. Moderna fläktar verkar sitta en havlmeter ovanför spisen, men på vilket avstånd kan en spiskåpa placeras för att fungera bra? Har någon erfarenhet av modeller såväl utan som med fläkt i kåpan, väntar jag tacksamt på svar!
Per_N: [citat] Det där med torktiden kan vara ett problem i trapp-sammanhang, inte bara för att man får ta jättekliv när varannat steg är nymålat. Hos oss har dammet helt klart inte vett nog att hålla sig borta tills färgen torkat. Men det blir rätt ok ändå, tycker jag.
Anders_Roslagen: Jo, håller med om utseendet / åldern om man pratar landet i stort, men kanske en Stockholmsdörr i den stilen kan vara 1700-tal för det...
hempularen: Kolla med olika trapptillverkare. De har ofta stor variation av mer eller mindre snygga ledstänger. Och jag skulle tro att de kan leverera även en ledstång utan trappa. Atab trappan har vi nyligen installerat hemma, med en i mitt tycke snygg ledstång. De tillverkar den böjd så att den följer kurvformen på vagnstyckena till trappan.
gaia: [citat] och tur väl att det spruckit ordentligt så fukten inte blivit innestängt och startat rottan :). gaia
dengroth: Vi tänkte lägga en underlagsmatta av linfiberfilt: http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=339214 Vad tror ni om det? Är det ingen bra idé med skurgolv? Kommer golvet att ruttna? PS. Plastmattan skall bort först!
Alpha: Ställer en egen undran här, om man nu bara har ca 25-30cm spelrum mellan mark och trossbotten samt torpargrund med en 2-3 ventiler hur får man in plasten då utan att riva grund samt bjälklag? Tilläggsfråga.. Om man vill ta upp ett nytt ventilhål till en putsad stengrund med timmerstomme är det slag + mejsel som gäller då, samt är det riskfritt vad gäller huset i sig med bilningen?
Farzan: Nya mindre fönster i de gamla hålen - då kan det t o m vara så att de bara har sågat bort mittstolparna och satt dit de nya karmarna inuti de gamla. Så hade de gjort i vårt hus.
Björn_Nilsson: Köp gammal tegel och hyr en kap. Kapa av 20 mm på varje långsida och använd som fusktegel. Foga. Ser riktigt bra ut. En kollega har gjort en hel vägg och det är riktigt snyggt.
20-tal Österlen: Ursprungligen har det varit papp på balkongen o när den började läcka (antar jag) la man falsad plåt över. Vi la om taket till papp o enl pappkillarna gick det inte att få det tätt i skarven mellan den falsade plåten o pappen så vi tog bort den o la papp istället. Så det är ett ordentligt regntätt tak där nu utan jag vill bara ha något typ trall för att det ska kännas lite
20-tal Österlen: Vad ska du isolera med? Skippar du plasten så måste välja rätt isolering ex linull eller kutterspån, så det inte blir några nya problem.
Nytt_användarnamn999: Kalkfärg är vatten och ren kalk som man blandar och låter stå lite innan man målar en massa lager.. Alltså vit färg, men det går att färga kulört med vissa pigment. Inte lika lätt att laga som limfärg som det inte går att misslyckas med.
Mr Handyman: Det fungerar säkert med MDF rent funktionsmässigt, men masoniten ser helt annorlunda ut när den är lackad, det blir mer liv i den ytan, inte alls så homogent som MDF. Den senare har också en gråare ton i sig som inte alls är så rolig.
Anders_Roslagen: Hur antika socklar och foder har du? Byggnadsvårdsmässigt så går det inte att avgöra utan att veta ålder på rummets omgivande fastighet. 1700-tal eller tidigare så gäller handhyvlat (och ofta enligt lokala traditioner) annars (om du inte har någon list att utgå ifrån) följ exempelvis Gysinges förlag, http://www.gysinge.nu/categories.php?category=Tr%E4%2C-snickeri%2C-isolering
AstaS: Det blir nog att panela in den i alla fall. Det kan vi förmodligen klara av själva och det kommer att bli pengar över i förhållande till vad murarna vill ha.
Sophie: Vet du jag tycker att det låter riktigt bra. Snyggt och klassiskt i stil med övriga huset. Och så smart att få extra luckor om du ångrar dig. Det kan ju vara roligt med ombyte ibland också... :)
Mr Handyman: Skulle vara försiktig att sätta in skivmaterial sådär. Möjligen en vindpapp om det inte finns på utsidan. Det vanliga var att man kilade med kilar eller stickor för att få spånten rak, så har de gjort hos oss i alla fall.
Dr_Jerkyll: Hej. Sätt bara upp väggen samtidigt som du är försiktig om taket, sedan pappspikar du med spikremsa längs den ny väggen. Alt spikar där ni vet att väggen hamnar förstås. Synd att ni måste ta en bit av ena sovrummet, vi har nyss rivit en sån vägg då den helt förstörde rummets symmetri. Men ibland är man tvungen förstås, badrum/tvätt i gamla hus är alltid svårt...
altanbyggaren: Hej. Du har ju redan fått svar på vad det heter - men kallas också vandring - vet att det finns en liknande hos Ölands Byggnadsvård (http://www.olandsbyggnadsvard.se) , på deras hade det suttit ett stiftverk (tror jag det kallades) som slog av kornen men lämnade halmen orörd så att den blev användbar, dom har stiftverket kvar längst in i butiken. Din vandring verkar sakna axeln och ett
bugatti: Tackar! Då tillkom det nog redan då. Lite kul att spåra "åldersringarna" i huset, och sedan ta ett beslut om vad som ska återställas/sparas. I vårt fall har det hänt så mycket med huset genom åren att det ger ganska stor frihet i vilken stil man vill renovera/restaurera i. Tretexen får sitta kvar på en del ställen iallafall!
titti52: Största tyngden på konstruktionen tror jag,uppstår när snön rasar ner från hustaket ner på verandataket, och det blir många kilo, bor i norrlands inland:) Kan det vara det som knäcker glasen då skulle ju en järnbalk göra susen... Grunden är nästan fullt ventilerad, det är bara en plankvägg som täcker utrymmet under altangolvet, så där är nog yttertemperatur eftersom rummet
Peter_-_Emma: Vårat hus står rakt på stenen och har gjort så i 120 år utan tendenser till angrepp av detta. Det byggdes dessutom av och till en stor byggmästare. Natursten suger inte fukt från marken och det skall inte vara möjligt för vatten att bli stående på grundstenen isåfall fungerar inte fasaden eller avvatningen. Det man får i fuktväg är vid temperatur variationer då det bildas kondens.
BillyBragg: Är det någon som har en/känner nån som vill sälja en stor tall på rot? Som bor mellan Örebro och Kumla? :) Har inte fått tag i grannen än!