strumpa skrev:
Låter som om platsfärg har varit inblandat i senare målningar... q(;^;)p
Nja, det tror jag dock inte, men tuff miljö nära havet och sprickor som fukten kunde krypa in i. Men min egna slutsats var att den har fått för glest underhåll. Den förre ägaren var gammal och att måla en flaggstång är ju inte prio 1

Vi brukar måla om vår flaggstång med ca 10 års intervall. Med linoljefärg och den är 55 år gammal i år.

Havsutsikt skrev:
Nja, det tror jag dock inte, men tuff miljö nära havet och sprickor som fukten kunde krypa in i. Men min egna slutsats var att den har fått för glest underhåll. Den förre ägaren var gammal och att måla en flaggstång är ju inte prio 1
Gammal eller inte.

Vad jag lärt i andra sammanhang, t.ex vid fasad- & fönstermålning, är att färgen inte alls har som syfte att skydda virket utan snarast är som dekoration för våra ögon.

Färger som linolja och slamfärg är ju naturliga och skall förena sig med virket. Om man då (som man gjort tillbaks i tiden) målat med linolja, borde det rimligtvis vara likvärdigt med att inte behandla virket alls.

Om en flaggstång tidigare, målad med linoljefärg, sedan stått omålad i 10, 20, eller 30 år borde väl då inte ha någon betydelse.

Det måste ju finnas 100 saker som är viktigare på ett hus än en flagga (typ ALLT annat)
Ska du verkligen renovera en träpåle för att få signalera klan/stamm tillhörighet ?

Ja om man enbart ser det ur den vinkeln så håller jag totalt med dig tallmilan.

I vårt fall är ju tanken att det ändå skulle vara roligt om det går att rädda just DEN flaggstången, istället för att den i framtiden kapas ner med alla träd när det skall till att röjas av komun eller entreprenör.

Sen får säkert inte projektet första prioritet just nu när allt med vad fasad- och fönsterrenovering innebär har förtur...

Men ibland kan det vara skönt att ha något projekt att "vila" med också.
:)

H
Mr Handyman skrev:
Sen behöver man inte alls vänta några tre fyra år på att hyvla. Är stången bara rak kommer den att torka färdigt på plats om den skulle vara lite fuktig.
Accepterar man djupa längstgående sprickor som leder fukten rakt in i den rötkänsliga kärnan på en granstam så kan man barka,hyvla och måla på en säsong. Resultatet blir ju därefter men ska man bara ha stången själv kanske det inte spelar någon roll.
Gör man så mycket jobb för en onödig grej så vill väl de flesta att resultatet ska bli bra också.

Jag minns fortfarande när jag var 6 år och pappa skulle fälla flaggstången för att måla om den. Det gick bra först. Men sen hände nåt och allt föll. Största biten var 15 cm lång och 4-5 cm tjock. De gick att VRIDA ur vätska ur. Hur sjutton den klarat att stå upp de senaste åren vet ingen. Huset är byggt på 1800-talet, men hur gammal flaggstången var är ju svårt att veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.