6 914 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Tätning mellan timmer o grundstenar
Har ett äldre timrat torp. Kammargolvet var mycket kallt och fuktskadat i blindbotten och syllar och har tagit bort det. Avstannade fuktskador enligt antisimex och delvis insektsangripet timmer i liggande väggtimmer mot grundstenarna.
Har tagit bort angripna delar på timmer, än så länge kan jag se att jag inte behöver byta ut någon bit timmer men det är nära på ett par ställen. Känns mycket viktigt att göra rätt bla där det är vissa glipor/springor mot grundstenarna.
Vad lägger jag t.ex. mellan timmer o sten? (papp, lindrev ? bruk?)
Stugan har timrats med liggande timmer direkt mot stengrunden på 1800-talet. Vissa delar har som sagt klarat sig men där det är glipor måste jag ju fylla med något för att det inte ska bli köldbryggor, fukt mm.
Tänkte sedan göra en fungicidbehandling via antisimex mot fukt/gammal rötalukt/mögel så att problemen inte återkommer . (Har troligen bla haft för ventilerad grund med tre mycket stora ventilationshål glipor mm på de 14 kvm kammaren är. Har i år också dränerat.)
Har tagit bort angripna delar på timmer, än så länge kan jag se att jag inte behöver byta ut någon bit timmer men det är nära på ett par ställen. Känns mycket viktigt att göra rätt bla där det är vissa glipor/springor mot grundstenarna.
Vad lägger jag t.ex. mellan timmer o sten? (papp, lindrev ? bruk?)
Stugan har timrats med liggande timmer direkt mot stengrunden på 1800-talet. Vissa delar har som sagt klarat sig men där det är glipor måste jag ju fylla med något för att det inte ska bli köldbryggor, fukt mm.
Tänkte sedan göra en fungicidbehandling via antisimex mot fukt/gammal rötalukt/mögel så att problemen inte återkommer . (Har troligen bla haft för ventilerad grund med tre mycket stora ventilationshål glipor mm på de 14 kvm kammaren är. Har i år också dränerat.)
Medlem
· västerbotten
· 2 inlägg
Det går bra med näver också!
Det kan vara bra att skilja på två olika aspekter ang. fukt från 'stengrund' till syll: Å ena sidan att s.a.s. 'fuktspärra' mellan grundstenar/bruk/rappning så att inte regn på grunden sugs upp av syllen eller fukt från marken vandrar upp i ev. bruk till syllen. Å andra sidan åtgärder syftande till att förhindra att regn kommer på syllen eller på grundens ovansida, nämligen genom t.ex. montering av lutande dropplist/vattbräda som styr regnvatten ut så att det antingen droppar direkt på marken eller snarare på grundens utsida än dess ovansida.
Den första aspekten löses som sagt bra med papp/näver.
Den andra beror litet på fasaden - Har du panel på timret är det enkelt att göra en snygg effektiv dropplist. om du inte har det är det kanske svårare. Delvis kan utstickande papp/näver med rätt vinkel ha den vattenavledande funktionen, men papp är ju inte direkt snyggt...
Den första aspekten löses som sagt bra med papp/näver.
Den andra beror litet på fasaden - Har du panel på timret är det enkelt att göra en snygg effektiv dropplist. om du inte har det är det kanske svårare. Delvis kan utstickande papp/näver med rätt vinkel ha den vattenavledande funktionen, men papp är ju inte direkt snyggt...
Tack så jättemycket för era förslag! Har panel på timret men ingen vattbräda och på ena gaveln har jag hunnit lägga bruk så det sluttar ut mot grundsten - tidigare la det sig vatten på sten mot syllen som sög upp vatten och det rann även in något lite på ett ställe,
Sätta vattbräda var ett jättebra förslag. Kan ju då leda av vattnet också på ett annat sätt. Är mycket kring det här med fuktvandring och man vill ju göra rätt och bevara. Vill ha det någotsånär snyggt också.
Ska lägga lite bruk på andra gaveln också imorgon o sen blir det nog en rödmålad vattbräda *ler*.
Måste lägga bruk i vilket fall som helst för det är alldeles föör mycket tilluft till grunden så det är inte bra. Annars är grunden torr tack o lov. Lägger nya golvreglar, blindbotten o isokering sedan grangolv 34/120 mm.
Inspektionslucka och två "lösa" granplankor efter väggen, sen skruvas de andra fast. Inget mer brytande av golv. Hade dumt nog plastmatta på golvet några år och det blir det inte. Blir bara lackat golv, helst hade jag haft såpskurat men det verkar svårt att få yta och rätt blandning.
Tack igen för förslag på åtgärder // Renée
Sätta vattbräda var ett jättebra förslag. Kan ju då leda av vattnet också på ett annat sätt. Är mycket kring det här med fuktvandring och man vill ju göra rätt och bevara. Vill ha det någotsånär snyggt också.
Ska lägga lite bruk på andra gaveln också imorgon o sen blir det nog en rödmålad vattbräda *ler*.
Måste lägga bruk i vilket fall som helst för det är alldeles föör mycket tilluft till grunden så det är inte bra. Annars är grunden torr tack o lov. Lägger nya golvreglar, blindbotten o isokering sedan grangolv 34/120 mm.
Inspektionslucka och två "lösa" granplankor efter väggen, sen skruvas de andra fast. Inget mer brytande av golv. Hade dumt nog plastmatta på golvet några år och det blir det inte. Blir bara lackat golv, helst hade jag haft såpskurat men det verkar svårt att få yta och rätt blandning.
Tack igen för förslag på åtgärder // Renée
Bra byggda hus hade/har ju en ekstock som syll och inte en vanlig fur/gran stock och blir lite mer rötbeständig. Vad sägs om att smeta på gammal hederlig träkära på nedersta stocken för att hindra att den suger upp fukt. Nackdelen kan vara viss lukt men du slipper garanterat röta och insektsangrepp och gör så som man historiskt framgångsrikt löst problemet.
Hej cem77! Har furu/gran stockar som syll. En är på gränsen men ska ha den kvar. Har tagit bort in till friskt trä.
Tjära låter som ett mycket bra förslag!!! Viss lukt av tjära brukar också ge sig med tiden o jag gillar den doften.
Skulle då kunna slippa anticimex för det de sprutar på syllar mm håller ju inte så länge samt kan i vissa fall ge otäck lukt efter några år om jag fattat rätt på vissa andra inlägg. Framförallt om fukt slår till.
Tack för idén // Renée
Tjära låter som ett mycket bra förslag!!! Viss lukt av tjära brukar också ge sig med tiden o jag gillar den doften.
Skulle då kunna slippa anticimex för det de sprutar på syllar mm håller ju inte så länge samt kan i vissa fall ge otäck lukt efter några år om jag fattat rätt på vissa andra inlägg. Framförallt om fukt slår till.
Tack för idén // Renée
Om bara delar av stocken är rutten utifrån så kan du hugga den plan och sedan sätta på en ny stockhalva på den där det behövs. Tex borra hål och slå i dymlingar av bra kvalitet. Yxa, brett stämjärn och elkedjesåg är bra hjälpmedel.Renée skrev:Hej cem77! Har furu/gran stockar som syll. En är på gränsen men ska ha den kvar. Har tagit bort in till friskt trä.
Tack för idén // Renée
Stocken är rutten inifrån och jag hade tänkt lägga isolering mot den mycket stora glipan mot yttervägg.
Först trätjära skadan - som jag gjort plan först - och sen sätta dit nya golvregeln med isolering mot ytterväggen där det glipar men det låter väldigt vettigt att lägga in trä.
När vi tog av taket och gjorde nytt la vi på ett par varv timmer och då dymlade vi med järn. Blir nog så nu
också då. Tack för tipset. Laga rätt låter bra.
Först trätjära skadan - som jag gjort plan först - och sen sätta dit nya golvregeln med isolering mot ytterväggen där det glipar men det låter väldigt vettigt att lägga in trä.
När vi tog av taket och gjorde nytt la vi på ett par varv timmer och då dymlade vi med järn. Blir nog så nu
också då. Tack för tipset. Laga rätt låter bra.
Klicka här för att svara