Byggnadsvård
Stefan Tall: Byggvaruhus har olika kvaliteter på reglar. De kanske har längre längder till billigare lpm-pris men så kan de också ha kortare (2400?) med finare ytfinish som de förvarar inomhus till något högre lpm-pris. Den senare regeln är då säkerligen torrare och dimensionsstabilare. En gång när jag skulle platsbygga förvaring köpte jag billiga 45x45 som sedan vred sig sisådär ett kvarts
AstaS: Så här blev det i vår förstuga när maken "bara" skulle byta golv. Och vi hittade röta. [bild] Håller alltså med Mr Handyman - måste kolla upp ordentligt orsak och omfattning. I vårt fall konstaterade vi att ytterpanelen var satt så att vatten rann längs med panelen in i grunden. Dvs panelen gick inåt längst ner.
Renée: Tack så mycket för den infon, känns bra! Tar nu tjärat lindrev. Köpte tjärat lindrev på ett byggvaruhus i Härjedalen. Hoppas det är med trätjära. Om det är stentjära, vilket jag inte visste att det fanns, kan det bli fel på något sätt då?
shieldfire: Grunden är gråsten (ser ut som Sthlms gamla källarvalv i Gamla stan). Och ja det finns järnbruk här ikring, minst 3 (Lövstabruk, Österbybruk, Åkerby).
Mr Handyman: Har klippt och klistrat lite här. Håll er inom ramarna för forumreglerna är ni snälla. Diskussionen för övrigt är jätteintressant även för oss som inte har hus i Närke!
Avemo: Jag antar att du skall tapetsera. En klassisk metod är papp. Man köper den på rulle och fäster på väggen med pappspik. Eventuellt i blött tillstånd. När man först tapetserar på den så ser det fördjävligt ut, men när klistret torkar så drar det ihop sig så att det blir slätt. Jämfört med gips så är det i mina ögon mer jobb för ett utseendemässigt sämre resultat. I båda
ceson: Jag har tagit ner spännpapp som varit spikad med pappspik i pärlsponttaket, problemet har varit att få ner spiken utan att fördärva panelen för mycket. Köpte mig en Hultafors 108 mini kofot, som visade sig vara helt suverän på att lösa detta problem. Det som förut genererade svordomar och fula märken ger nu leenden och små spikhål. Dom avdomnade armarna finns dock kvar.
rcloket: För tio år sedan byggde mina föräldrar till huset och kom över ett parti hundraåriga takpannor och de håller än. Någon enstaka har väl gått sönder. Men snygga är de. Men innan vi la upp de så körde vi högtryckstvätten på de. Då fick vi bort mossan men även en del sot och andra föroreningar. De värsta körde vi saltsyra på. Och de höll för denna behandlingen också. De som
Anna_H: Jag minns fortfarande när jag var 6 år och pappa skulle fälla flaggstången för att måla om den. Det gick bra först. Men sen hände nåt och allt föll. Största biten var 15 cm lång och 4-5 cm tjock. De gick att VRIDA ur vätska ur. Hur sjutton den klarat att stå upp de senaste åren vet ingen. Huset är byggt på 1800-talet, men hur gammal flaggstången var är ju svårt att veta.
shieldfire: Har inte försäkringsbolagen någon standard för ytterdörrar? Den sitter på en ursprunglig ytterdörr (som inte är ytterdörr idag). Frun vill kunna låsa denna också på ett betryggande sätt. Det finns spår av en bygel på den andra dörren i dörrparet.
Mr Handyman: Det bör gå att få golven i samma nivå. Om det rör sig om flera centimeters skillnad är knappast slipning att rekommendera. Ni får sala på de lägre golven till den högre nivån. Och några aluminiumlister ska ni väl inte ha, det låter otroligt fult. Det är förstås bättre att fälla in en ny bräda i glappet.
Pucco: Profilmall http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134497824 http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/131796-profilmall.html
BillyBragg: Ah okey så de är olika nyanser helt enkelt :) Tack för svar!
ozze: tjena tjena... har letat bilder nu, men hittar inga riktigt bra som visar hur det ser ut :( men bottenstockarna på framsidan är helt slut ca 50% av huslängden, baksidan är iaf kvar men har gått av på flertalet ställen. Har nu vart där och fått lite tips av en som håller på med sånna här typer av jobb, samt att han ska komma förbi och konsultera imorgon med :) Är värt riktigt
Sophie: Vi har haft ganska normala fogar men sett till att fogen har samma färg som den mörka plattan. Dvs mörkgrå i förra huset och svart nu i detta. Det gör att man itne tänker på fogen som en egen del utan den smälter ihop med plattan. Man upplever det inte som att golver är er svart pga det. På väggarna har vi trots allas avrådan använt vit fog. Jag vill inte ha ljusgrå så väggen
geck0: Tack för svaren! Skönt med lite respons på det man går och funderar på, när man inte har en aning.... Grävde lite i hörnet och upptäcker att "grundmuren" inte är någon höjdare. Det är bara mindre stenblock som varit staplade som en mur, ingen murbruk eller något. Så syllen, eller vad det heter, ligger också i jorden. Pga. den bristfälliga grundmuren har alltså jord kunnat ta sig
gaia: Taket är sällan solbelyst. Har själv linoljemålat tak i kök som ligger åt norr och fick gulaktig nyans när den torkat. Tyvärr kommer inga solstrålar mot taket och kulören blir därefter....... ej så vit som i burken :(. Trodde först att det var plankorna som blödde genom men fick lära mej att det var UV strålning som saknades. Har man något i rummet som är vit typ möbler så
Avemo: Nu har jag en nyckel. http://www.byggfabriken.com/sortiment/dorrhandtag/kammarlas/ blev källan. 5 minuter med vinkelslipen så passade ämnet i låset också. Erik
Anders_Roslagen: Blev lite kort i förra. Byggnadsvård i praktiken: Invändig renovering Författare: Göran Gudmundsson Förlag: Gysinge Centrum för Byggnadsvård, ISBN10: 9197628018, ISBN13: 9789197628013 Byggnadsvård i praktiken: Utvändig renovering Författare: Göran Gudmundsson Förlag: Byggförlaget (antar att nyutgåva kan finnas från Gysinge Centrum för Byggnadsvård) ISBN10: 9179882013, ISBN13:
dengroth: [citat] Det har du nog rätt i. Det får bli 3 olika färger på fönstren!
shieldfire: Ah, mycket möjligt. Vi har inte haft det så länge (sedan i höstas) så vi har inte kommit till det stadiet ännu.
Moltas: Hej Vi har beställt från en liten såg utanför Kinna i Skephult som heter Slättholmens såg. Tyvärr har inte allt varit sågat lokalt (vilket vi nog inte gjorde klart från början att det var viktigt för oss), men han är jätteintresserad av gamla lister mm. Om ni åker dit så räkna bort en halv dag för han har massor att visa! Kanske värt att kolla upp Eskebo hyvleri som ligger i
hamnet: Hittade en bild till som kanske kan vara intressant. Från ett hus i Uppsala som ligger ute till försäljning nu.
johansson_90: numer är det 2st grävlingar mindre :) husknuten är torr på insidan efter att jag tätade stupröret. men nu har grävlingarna grävt gropar under huset och även gått upp i huset och grävt i spånisoleringen i golvet :P men groparna under huset är det något som bör åtgärdas? grundstenar och skorstensstock har jag inte hunnit kolla på ännu. Jag tar gärna emot tips på hur man kan
Mr Handyman: Har redigerat och raderat lite i tråden här. Frågan om huruvida det är ok eller inte att publicera bilder på andras hus är en annan diskussion, och hör inte hemma under Byggnadsvård f.ö. Kommentarer kring modereringen kan skickas med PM till moderatorn. MVH Mr Handyman, moderator
Dr_Jerkyll: Dyrt. http://www.gysinge.nu/products.php?product=Jutev%E4v%2C-per-meter
jesanthe: [citat] Haha! Du lider tydligen av samma fenomen som mig - Tidsbrist! Har själv inte hunnit längre med kaminprojektet ännu, men som du hoppas jag hinna med det innan sommaren är all! Kul att du gillade kaminen, den har verkligen potential! Jag lovar att lägga in ett inlägg då jag vet mera! Ha en skön sommar! -Kaj