Byggnadsvård
smooke: Precis. det som man kan skymta på den sista bilden. Någon mer som har en bild där man kan se mer noggrant? Min ska även byggas i trä med svarade stolpar. Suveränt forum! Riktigt snabba svar! Tusen tack!
Tobbe_3: Gips med en OSB skiva bakom är en bra lösning eftersom man kan fästa saker på ett enkelt sätt. Att gips har blivet så populärt beror bl.a. på dess fina brandmotstånd (icke brännbart).
TorpSara: Smular mossan då? Mina erfarenheter av husmossa är att den rätt väl sitter där den sitter. Vår smular väldigt lite. Husmossa, till skillnad från de flesta andra mossor, expanderar när den torkar. Det gör att den sitter kvar och tätar bättre än lindrev.
Sophie: Ja jag håller med Magnus. Spara lite på färgen och blanda inte i allt av grön umbra på en gång. Bilder på nätet återger sällan färgerna helt rätt heller. Sparar du lite kan du alltid blanda i mer grön umbra om du vill.
Jehu: Snickeriet i Dalarna låg faktiskt på priser i nivå med Byggmax när jag sist använde dom. Fast kvaliteten är inte att jämföra. Vi gjorde också nya fönster med spröjsade ytter och innerbågar i tätådrig fura. Glöm Fredells.
TunaNina: okej, då fattar jag tack Doktorn! Chucken - som jag fått förklarat så rollar du pappbitarna med mycket klister låt dra, men de får inte bli torra då är det i of s bara att klistra mera, rolla väggarna med klister, sätt upp låt torka nån dag eller så. Därefter, innan du målar med färgen, rollar du först en gång med klister - låt torka - rolla en gång till med klister o sen kan
Hermes: Bara en reflektion ang. golv och tak. Takbrädorna slits ju i princip inte och det har varit vanligt att dessa återanvänds/blir kvar av den anledningen, även som underlag till vitlimmade papptak när det kom på modet. Plank eller brädgolv däremot slets ju ofta hårt, och byttes i vissa utrymmen som förstugor etc ofta.
Kurtivan: Mina köksluckeknoppar har jag gjort själv :) Jag använde mig av porslinsisolatorer, de finns i olika storlekar, sedan så hade jag smidda spikar som jag gängade så att de kunde användas som skruvar för att fästa knopparna. Riktikt rustikt blev det :)
TorpSara: Ja, jag håller med Sophie. Hantverket i sig är ju liksom ganska opartiskt. ;) Vi följde dem hyfsat likt med gott resultat.
TorpSara: När vi gjorde vårt sovrum rasade väggarnas ytskick när vi tog bort masoniten som låg över den ursprungliga golvsockeln och dito listverk. (Det var reglar med gips ytterst och under reglarna satt masoniten och allt var fäst genom lerkliningen in i timmerstommen). Vi fick ta ned tapetlagren och gjorde så att vi sparade så stora sjok som möjligt i paket som vi lade ovanför taket.
ValterP: Jag kör 1 murkalk E plus tre putssand 0-3 i grovputs. OBS viktandelar. Jag sätter riktbrädor på sidorna för en sida i taget. En del kör på fri hand. Du ska vattna teglet mycket före påslag-påtryck av bruk. Surfa o läs om putsning. Kalkbruk alltså. Man kan sätta nät på spikar. Det sitter väl bättre då. Det är rätt tidskrävande... Första gången. Men kul att ha erfarenheten.
cederbusch: Så länge det funkar så förstår jag dina tankar. Men vad är de där tusenlapparna värde sen om det visar sig att man får fuktskador i väggarna eller vinden. Då får man iaf slänga ut det och byta ut till annat eller montera avfuktare på vinden för x tusenlappar med x driftskostnad. Inte många med erfarenhet av att renovera timmerhus så jag hört kan rekommendera mineral i huset.
TorpSara: Och inte en alltför ljus färg heller, hälsar en annan barnfamilj som ska måla om sitt i en lite mörkare ton. :)
Anders_Roslagen: Jag har hört samma som pleximaster, men tyvärr har jag nog inte nån referens att bjuda på.
konichiwa girl: Vi har målat våra köksluckor av björk och skåpstommar i björkfanér med Allbäcks linoljefärg, två lager. Jag älskar att laga mat och lagar därtill mat med rätt stora gester ;), det är alltså i allra högsta grad ett arbetskök som används (två gånger om dagen oftast; jag är föräldraledig). Jag tycker att det är jättelätt att torka bort stänk och fläckar. Betydligt
Wagner: [citat] Ja, just det ja, det där hade jag faktiskt glömt, tack för påminnelsen! Måste komma ihåg det ett par månader tills vårt husköp gått igenom bara, äger ju inget hus än...:blushing:
Jens Skaarup: Murstock i træhus. Det kan også se såden ud. Det er ikke skorstenen, men et muret stykke ud for stuen. Jeg har set det på flere huse her i Nordøstlige Skåne. Murstock med bageovn er placeret til højer for det murede stykke, og der et tilsvarende på den anden side af huset. MVH JCS
konichiwa girl: Eftersom jag var gravid när vi målade som mest, målade vi flera tak med Allbäcks Linus. Den är helt ok, men man måste jobba rätt snabbt för färgen sätter sig ganska fort. Resultatet är vackert tycker jag. Tyvärr lyckades vi förstöra ett helt gäng burkar eftersom den inte tål att frysas. :(
Johan Gunverth: Limfogskivor användes egentligen som stomme till bordskivor och annat innan någon kom på att man kunde strunta i ytskiktet av faner eller laminat. Bruno Mathsons fällbord har haft limfogad al i konstruktionen med fanér på ytan sedan 1928.
Octavianus: va inne i butiken i stockholm idag. Det blev grön umbra istället. Mycket bra att man fick se sakerna på plats, och inte beställde som jag först tänkt.
hilife: Vital var kanonbra att arbeta med. Det kliar inte och dammar inte så farligt. Dock rekommenerar jag verkligen andningsskydd för det lilla damm som faktiskt kommer, är rätt irriterande i halsen. Kanske är jag lite känslig men skyddsmask är bra tycker jag. Det som jag egentligen kan invända emot är hanteringen när man ska storleksanpassa isoleringen. Svårt att hitta nått verkligt bra
cederbusch: Jag vill också veta detta. Någon som uppfattat vilken skillnaden är mellan vanlig svart vindpapp och denna luftspärrpapp, förutom färgen och priset?
AstaS: Tack för olika svar. Ska kolla upp. Alltid bra att ha lite koll på vad man kan kräva av sina handlare på orten.
gafsan: [citat] Det finns fina trådar i forumet med mycket bilder på flyttning. Kör sökfunktionen! Har för mig att det finns en artikel i Gård och torp för ett år sedan om en familj som flyttade hel stomme.
mIkEtReE: Ja ibland undrar man vad folk tänker med. Kommer du över igen så hör av dig :-)? Skulle behöva 8st av de du hade ... ca 12x16 men det är kanske ett svårt format! Fann du dem på blocket?
Storalyan: Öppen spis - fick tipset av vår målare..och det har hållt utan att se eller lukta konstigt! :-)
Maxa: Hur funkar detta? där vi bor just nu (ska flytta) så är ju största delen av den sk kalla årstiden rätt fuktig (skittrist). Skulle det dock bli riktigt kallt så ok men det är det inte ofta här. Också var det det där med elavbrott.......hmmmmmmm - hur man än vänder sig har man rumpan bak....... SMILE!