Byggnadsvård
Nilsson65: Eftersom du bor i lägenhet så kanske någon granne har kvar orginallisterna. Sätt upp en efterlysning i entrén så slipper du kanske gissa.
Niklas3: vad är skillnaden om huset ligger på västkusten eller om det ligger i norrland med riktiga vintrar?
chrille112: Perfekt, en sån får det bli :) Tack för hjälpen!
rocking_ghost: Trekantslist sitter det i hörnen på vårt 20-talshus.
Sophie: Jag köpte en bok som heter Snickarglädje och blomdoft av Liselotte Jarnerup Nilsson. Där finns många exempel på olika trädetaljer till äldre hus. Kolla upp den, det finns flera mönster i den också så man kan tillverka (eller låta tillverka) egna. Annars är hemsidan du blev tipsad om ovan också väldigt bra.
Jehu: I Älvdalen finns det timmerhus som 'varit utsatta för solen' och som stått i 700 år. Utan panel. En myt detta att man måste 'skydda' virket från väder och vind. Utfallet blir oftast det motsatta, när det efter några decennier börjar läcka in under panel eller masonit, och fukten blir kvar. Ändträ behöver skyddas. Stockarna längst ner som kan stå blött pga snösmältning, regn,
lavin: kromoxidgrönt har vi hittat på undersidan av ett fönster, och inne i gångjärn. Någon har nitiskt skrapat bort all färg innan de brunlaserades på 70-talet, så det är svårt att avgöra. Brunt är dock väldigt snyggt till, men det är ju inte riktigt på modet nu =) Om man tar rödockra från ottossons, som är lite roströd, några färgsättningsförslag på alpstugan då? Det är
Gnothi: Aha, intressant! Såna plåtar har man ju sett. Ja nåt måste ju spikhålen ha orsakats av. Det kanske även kan ha varit för lister? Först trodde vi att det rödaktiga materialet var sten eftersom ytan var så jämn och glansig - det var innan vi började slipa. Om man ändå skulle täcka alltihop med metallplåt verkar det som onödigt merarbete att välja ett annat gjutmaterial utanför
Wagner: Mja, du har ju en poäng. Den tänkte köparen lär väl vara någon med stort intresse för gamla hus och byggnadsvård. Och sådana personer brukar vara väldigt intresserade av att bevara det som är original och återställa huset till ursprungligt skick... Det är ju till stor del dessa detaljer som de tänkt behålla som gör huset till vad det är. Å andra sidan kan jag förstå att de
Nybyggarn: Och lägg brädorna med kärnsidan upp så håller dom längre
shieldfire: Gysinge är inte så långt, det är ju sant... Kan kolla med dem och länsmuseet.
Kurtivan: Här: http://www.blocket.se/vasternorrland/Oglasade_treluftsfonster_33135443.htm?ca=4&w=1 Trelufts är väl kanske inte helt rätt modell, men det är ju enkelt att såga bort ett, det har jag gjort på ett modernt treglasfönster.
PeterBreid: Tack för tipset! Låter som att det kommer att bli väldigt skitigt. Jag behöver en tjocklek på ca 2-4 cm (olika fönster). Undrar om jag kan anv.nda samma puts till grundningen men väldigt lös? //Peter
danne007: Du kanske skulle ta och investera i en "knackspruta" som det så fint heter på målarsnack. Tar 1 minut att spruta och 5 min att täcka vägg och golv. Smidigt som attan.
AstaS: På dörren som finns till vår förstuga, där det en gång varit glasveranda, finns de här tryckena som jag tror är original. http://www.byggfabriken.com/sortiment/dorrhandtag/klassiska-dorrahandtag/info/produkter/560-121-trycke-mellby/ [bild]
Nilsson65: Jag fick firman till att putsa till toppen så nu är den slät. Tyvärr var det inte det sista problemet...
sveaman: Jag har målat linoljefärg på fönster och möbler på sistone. Till att börja med måste jag säga att linoljefärgen är överlägsen alkydoljefärgen (vilken i sin tur är överlägen vattenbaserad lackfärg). Den torkar inte för fort, man kan ta lunch och lätt fortsätta utan att det blir problem, vilket inte går med alkydoljefärgen. Alkydoljefärgen stinker, man blir trött i huvudet
BiFuel: Jotack, jag har också hört skepsis både här och där. "Men... spännpapp tar man ju bort. Inte sätter upp".
Nybyggarn: I Nykvarn finns Telge Miljöisolering har dock inte använt dom själv.
med99map: Hej! Jag söker efter gångjärn till en kommod som vi håller på att bygga i lite odefinierad "gammal" stil. Kommoden ska stå i vårt nyrenoverade badrum i tegelhus byggt 1930, innan funkisen slagit genom och byggs med 2 spegeldörrar som inte är falsade. Beslagen som kvänum har som ser ut som gamla utifrån, men är nya och moderna inuti är väldigt lockande. Någon som vet var dessa finns
konichiwa girl: Zynx, det går jättebra att spika igenom pappen utan att den spricker. Vi har till och med gjort hål med hålborr i pappen för ventilationsdragning. :-)
AstaS: Jag tycker inte heller det låter dyrt. Det tar längre tid att måla med linoljefärg än med vanlig färg, framförallt första strykningen. Jag tycker det är bra att hitta en målare som ens vill göra det, för det är inte alla målare som vill måla med linoljefärg. Och jag tror nog att man kan få räkna med fyra strykningar. Åtminstone får jag nästan alltid stryka fyra gånger, men
Sophie: Jag tror inte det blir "nikotinfärgat" av att måla i den kulör dörren en gång haft. Linoljefärg ger sällan ett sånt intryck, färgen är troligen gulnad eftersom den dolts under senare färglager. Däremot ger det troligen en hel del harmoni till rummet att inte välja vitt. Att ha helt vita dörrar känns ofta ganska skarpt och främmande i äldre miljöer. Skrapa fram mer av
TorpSara: Vi brukar skicka till Anticimex. De brukar svara glatt. :)
BiFuel: Nu svarar jag med sambons inlogg eftersom jag sitter vid hans dator:-) Vi bestämde oss efter mycket velande att testa Allbäcks Linus i papptaket, utan att grunda först. Vi har inte hunnit måla än, så jag har ingen aning om hur det blir. Får återkomma med recension senare:-) Men pappen från gysinge är ju förmålad på nåt vis redan. Vi ska även testa Allbäcks vanliga linoljefärg på
billy_baver: Jag blir lite förvånad om du har lerväggar i ett så sent hus. Men isåfall har jag en trevlig länk här - http://www.lerbyggeforeningen.se/
Memnok: Tack för all info. Intressant! Har sett dem på många olika byggnader, men reagerade som mest häromdagen då jag passerade genom Älvkarleby och det på en kort sträcka stod 4-5 hus med denna utsmyckning.
billy_baver: Horns tegelbruk arbetar mest mot offentliga uppköpare.