Mr Handyman
Mr Handyman: [citat] Om det går sönder eller inte beror mycket på vad det är satt med för bruk, och jag föreställer mig att för riktigt länge sen var det mest kalk och kanske ingen cement alls i bruket. T.o.m. lerbruk, som för kakelugnar, kan nog ha förekommit. Är inte säker på detta, men jag vet helt säkert att när de började sätta med rent cementbruk, som de gjort kring 1950 här, är det
2 svar · 2,7k läst
A
Anders_Nilsson: Japp, i gamla hus är det ofta lite otätt. Jag tycker att det ofta verkar läcka fukt från fönster eller radiator som missfärgar tapeten. Kan givetvis åtgärdas, men ändå, finn enligt mig inte fulare än tapet bakom radiator som missfärgats av fukt och sedan skrynklat sig av värmen. Om du vill sätta en bit i ovankant bakom raidiatorn så är mitt tips att du sparar en våd som
3 svar · 1,9k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Kan vara värt att kolla på www.houseofbrass.co.uk.
1 svar · 1,4k läst
·
BiFuel
BiFuel: Kan i alla fall rekommendera Gysinges stora katalog, där finns en bra beskrivning av hur man spänner taket.
3 svar · 4,5k läst
R
Raukman: Jag är ingen expert men jag skulle nog gjort en tunn linoljefärg att grunda med. Väldigt tunn, kanske 70-30 eller så. känns mest tidsenligt byggnadsvårdmässigt med det.
1 svar · 5,1k läst
O
ollefax: Vi har flyttat till ett gammalt hus (~1850) och är nu nyfikna på vilken ålder tapet och målningar på bifogad bild kan vara. Tapet gissar vi på -50, målningarna kan säkert vara samma, men vi är osäkra. Några kvalificerade gissningar?
0 svar · 1,3k läst
·
2
20-tal Österlen: Har själv ungefär liknande problem. Vad har ni för förslag på takisolering i en fuktig källare? (ska försöka åtgärda fukten....)
7 svar · 2,4k läst
J
Jobo123: [citat] Sotaren kommer på fredag! Måste bara hinna köpa en stege innan dess, så han kommer upp! Murstocken kommer jag inte röra, men pannan kommer åka ut, samt en hel del vattenrör. Har lagt ut en förfrågan på brabyggare.se om något företag är intresserad av att riva samt forsla bort pannan och har fått några företag intresserade. Vad tycker ni är en rimlig kostnad för ett
7 svar · 1,5k läst
V
Videung: Vet inte hur tillåtet det är att länka till företagares hemsidor, men jag gör ett försök... http://www.ljustero.info/ Finns en flik med bilder på rörspisar. De flesta (tror jag) är dock uppsatta i relativt nya hus. Dvs de ser inte riktigt ut som såna gamla (tjocka, klumpiga pga låg takhöjd) som brukar finnas i torp. Men finessen är ju att man kan designa lite själv.
7 svar · 3,0k läst
apotekarnes
apotekarnes: Jag tycker att du ska använda riktig vindpapp eftersom den också ger en viss ångbromsande verkan. Att isolera väggen gör ju också att den blir kallare utåt, vilket kan ge kondensbildning i ytterpanelen och stommen. Nu tänker du ju visserligen bara isolera med 5cm så det är kanske ingen fara oavsett. Vindpapp/duk sätter du direkt under panel eller skivor.
1 svar · 3,3k läst
M
-MH-: Jag är inte alls främmande att göra något som Billy föreslår, men terrängen är lite svår. Man måste nog se platsen i verkligheten för att få till det bra. Det lutar en hel del mot väster (dvs uppåt i Billys bild). Men uppskattar tanken i alla fall!
51 svar · 13,4k läst
·
P
pelops: Ja, jag har varit där men inte riktigt hittat det jag vill ha. Byggnadsvårdsbutikerna har ofta samma sortiment när det gäller badrumsporslin vart man än vänder sig.
2 svar · 4,6k läst
·
AstaS
AstaS: Finns dessutom en gammal ritning på Clas Ohlson till en sådan gunga. Har sparat den ritningen för att se om jag någon gång skulle orka göra en sådan. Samt hitta något ställe till den att stå på. Sedan har finska Strömsö också gjort en väldigt fin trädgårdsgunga. Den står där den står, men där är fin.
2 svar · 13,1k läst
D
Doldskada: Jag tror inte du behöver använda expanderbetong/bruk - har för mig det används för att undergjuta mot befintlig konstuktion eller som budget ankare för armeringsjärn o den kan nog inte lyfta din panna på dom små tassarna. Tror du inte behöver göra ett smack egentligen - tänk bara vilken tyngd som vilar på den nedersta stenen i ett flervånings hus - din pannas vikt är en fis i
1 svar · 4,1k läst
klarssson
klarssson: Jag hade tänkt beställa från http://www.frammestadssnickerifabrik.se bor ju inte så långt där ifrån. Tack för infon silversmeden Ska man ha linolje kitt eller lasal kitt?
16 svar · 10,2k läst
·
R
Raukman: ja det fäster, faktiskt ganska bra att det är en oljegrund under, då suger inte underlaget så mycket.
3 svar · 2,7k läst
M
Macarus: Stocken kan du hugga till själv från rundtimmer. Med en hyfsad yxa och genom att lägga några snitt med motorsåg är der inte så svårt att bila själv. Stocken behöver också anpassas så den passar exakt (såtet) annars kan huset stå och väga eller ha dåligt stöd bitvis. Att byta syllen på ett större hus är ändå ett skapligt jobb. Själva lyftet är rätt känsligt. Finns det
6 svar · 3,7k läst
P
PCLarsson: Slipa ner det till det blir jämnt. Du berhöver inte ta bort all färg som du fått upp på väggen.
4 svar · 5,7k läst
S
slajsen: Hej Mulligalinda. Om det kan lugna dig något så har vi likadant nu. Flera sprickor som kommit fram först i år. Vi bor i ett hus av trä som är drygt 100 år. Jag gick just in på byggahus.se för att se om några kloka/erfarna människor hade något att säga om det.
20 svar · 8,5k läst
·
Sophie
Sophie: Nu har jag inte så bra koll på just Linus men emulsionsfärg som äggoljetempera till exempel fungerar på snickerier också. Kolla in bloggen nedan: http://wheretheforestends.blogspot.com/2011/02/groventren-igen.html de har precis målat sin hall med äggoljetempera och är jättenöjda. Färgen blir matt men kan poleras upp i efterhand.
2 svar · 3,4k läst
G
gaia: [citat] det beror ju på hur stora sprickor du fick. Är dom trådtunna så räcker det att slamma över så att sprickorna fylls ut.
4 svar · 2,6k läst
Anna_H
Anna_H: Kanske någon med ont om pengar som kommit över resttapeter och inte hade så mycket av samma mönster att det räckte till hela rummet. Men på baksidan har alla tapeter samma färg och förr var det ju inga siffror på baksidan som det är numera. En gissning bara. Klart intressant iallafall!
1 svar · 1,9k läst
W
Wagner: [citat] Ja, jo, att det finns valmade villatak med tegel känner jag till, men med frågan om det inte var vanligast med plåttak syftade jag på just verandatak. Tycker "alla" farstukvistar o dyl med valmade tak är klädda med plåt eller sådan där grusig matta... (eller så är det bara för att jag ffa tänker på husen i bekantskapskretsen som har sådana verandor...:blushing:)
26 svar · 12,0k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: [citat] Nja, linoljekittet KAN kanske släppa om man har extrem otur, men det låter mer felaktigt utfört arbete. Rörelsen i träet får man ändå med årstidsväxlingarna, fast det går ganska långsamt. Och sen är väl inte linoljefärg diffusionstät, så fukthalten kommer vara i ständig förändring. Jo det är A och O med vattenavrinning.
20 svar · 7,6k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Nej, det har du rätt i, att anlita hantverkare för byggnadsvård kan kosta pengar..
7 svar · 5,8k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Att lägga en trossbotten underifrån med den höjden du anger, eller över huvud taget är inte att rekommendera. Tiden det tar att fixa ett nytt golv istället för det nyinlagda är minimal jämfört med mängden arbete för att ligga under huset. Min erfarenhet är dessutom att man behöver kunna titta rätt noga i facken mellan bjälkarna för att se vad man gör och så det inte blir drag.
3 svar · 3,6k läst
Mansion of Westminster
Mansion of Westminster: Ta bort så mycket du kan mekaniskt , gå sen på med limtvätt. Osar som f-n, men det löser alla limmer jag stött på. Sannolikt får du med dig lite färg också, men det kanske du ända skall ta bort?
7 svar · 7,3k läst
Mansion of Westminster
Mansion of Westminster: Ser ut som något jag sett hos mina engelska leverantörer. (importerar engelska byggvaror) Undrar om inte någon kan ha haft med sif den tidens beslag från en resa därifrån? / Henrik
4 svar · 2,1k läst
·
O
ollefax: Nja, det är väll mest smuts aspekten, man är ju inte så bra på att dammsuga som man borde vara... Men det får nog vara som det är, låter det som. De har nog glidit ur sponten på sina ställen, men inte så de har slått sig mellan planken.
8 svar · 15,5k läst
S
smooke: Precis. det som man kan skymta på den sista bilden. Någon mer som har en bild där man kan se mer noggrant? Min ska även byggas i trä med svarade stolpar. Suveränt forum! Riktigt snabba svar! Tusen tack!
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.