M
Maxa: ok, halvrätt alltså - SMILE!
17 svar · 10,3k läst
·
D
DrDenial: Det går kanske att använda lut som man gör på golv? "Döda" ytan på trät så den inte gulnar, Något skyddande lager vax eller olja lär du väl inte behöva i ett tak.
3 svar · 1,8k läst
D
danieldanieldaniel: Märkligt att borra genom syllen säger du ?? Skulle nog snarar säga att det var det märkligaste jag någonsin hört att bryta upp golvet och sedan spika tillbaka det :-) Lycka till !!!
6 svar · 5,6k läst
L
Ljudteknikern: Hej! Jag har några frågor angående öppen spis från runt 1750, dock renoverad ett antal gånger, senast runt 1980. Nu har i alla fall putsen på eldplatsen spruckit såpass mycket att det bör göras något åt det. Det är en stor pryl av mestadels sten och cement och lite tegel till valvet. Som ni ser på bilden så är det det gråa sprickiga som ska åtgärdas Första frågan: Vad ska jag
0 svar · 4,0k läst
·
O
Octavianus: Ser ändå helt ok ut. Tänkte mig att det skulle bli skitfula kanter. Men moderna lackfärger, täcker de skavanker och håligheter bättre än linoljefärg? Jag tänkte gersåga mina luckor tror jag, då blir det mindre skarvar av det också. Har en liten fundering på att, eftersom jag tror jag kommer måla med en lackfärg, köpa deras billigaste luckor, Härlig, sätta på bräder på dem
14 svar · 5,0k läst
·
D
danieldanieldaniel: Kolla www.thermofloc.se ett diffusionsöppet system med ett material som kan absorbera och avge lite fukt, dessutom gillar inte mössen att bygga i det.
1 svar · 1,2k läst
R
rocking_ghost: Precis det utseendet har den gamla dörren, men nu är en modern låskista redan monterad så då passar väl inte denna vad jag förstår? Blir väl inte i närheten samma avstånd mellan handtag och nyckelhål. Tips på lösningar?
2 svar · 1,5k läst
T
TorpSara: Det var rätt vanligt i kök. Det ska ju vara möjligt att torka av och snabbt att måla om med ny limfärg när det blivit sotigt.
1 svar · 1,5k läst
vojma
vojma: [citat] Det var ju rackarns billigt!!! Marginellt dyrare än vad Byggmax tar för 22x95 ytterpanel...
17 svar · 11,8k läst
J
johansson_90: tackar :) exakt ett sånt svar jag var ute efter.
4 svar · 2,7k läst
johanpost
johanpost: [citat] Själva ugnen är tät men kanalen "galten" som ansluter till murstocken på vinden var i mycket dåligt skick och dömdes ut av sotaren. Den hade vittrat såpass att jag kunde ta bort teglet med händerna. I nuläget är inte planen att få just denna ugnen att fungera, mer att få fram ungefär hur den såg ut som ny. När den ska tas i bruk kommer jag ansluta isolerade rökgasrör där
21 svar · 4,5k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Tycker nog att den nationalromntiska stilen slår igenom på många plan, men ta mig nu för det jag är "en intresserad amatör". Färgsättning av kakelugnar (som påminner om de handslagna kakelugnarna). Även listverk och paneler kan nämnas, fjällpanelen är väl ett hyggligt exempel på vad man ville eftersträva. Man var kanske inte ute efter att exakt efterapa tidigare arkitektur utan
5 svar · 12,1k läst
G
golddigger: Första man kommer att tänka på är att luftspalten känns väldigt underdimensionerad, 100mm vore bättre. Sörj för en god ventilation så transporteras också fukten bort effektivare. Men det är bara min personliga åsikt.
9 svar · 5,5k läst
lenny
lenny: Hej! Jag behöver ha tag i någon som kan göra ett rökrör till en vedspis i Örebro/kumla trakten. Nån som har referenser på någon lokal plåtslagare/smed? mvh Lenny
0 svar · 2,1k läst
W
Wilfa: [citat] Ja, det ska vi helt klart göra. Både före det att vi börjar och under tiden vi håller på. Har gjort så med de äldre hus vi har i familjen, och det är jätteroligt att plocka fram och titta på i bland. Och dessutom hamnar man i bland i läget när man inte riktigt kommer ihåg exakt hur något ser ut under ett ytskikt och då är det bra att kunna titta på sina bilder!
7 svar · 1,8k läst
mandus
mandus: Enligt boken Byggekologi av Varis Bokalders: lambda 0,09-0,15 W/mK Träullit har också en hög värmelagringskapacitet. Se sid 4 http://www.traullit.se/media/pdf/20100902112211669.pdf
1 svar · 2,6k läst
S
sveaman: Kolla Västmanlands länsmuseum. De har byggnadsantikvarier som kanske kan ge råd. Kanske kan Svenska Byggnadsvårdsföreningens läsombud ge tips också. Tyvärr har jag dålig erfarenhet själv av länsombuden i mitt län, jag sökte efter hantverkare med byggnadsvårdsintresse men mina mejl har förblivit obesvarade, men det är väl lite olika. Annars kanske det räcker med att du får
6 svar · 2,4k läst
J
Jehu: http://svt.se/2.119777/k_special?lid=20101203&lpos=SVT2_0000_sitelink&from=tabla ett måste
1 svar · 961 läst
J
Jehu: Tyresö (och alla andra förstås) borde titta på K special som pågår just nu http://svt.se/2.119777/k_special?lid=20101203&lpos=SVT2_0000_sitelink&from=tabla för att få lite mer känsla för vad som är bra för ett gammalt hus
35 svar · 4,6k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Har du några trevliga bilder nybyggarn?
11 svar · 4,4k läst
J
Jehu: Är det slaggsten det där? Svårt att se. Vi tänkte använda den vackra blågröna slaggstenen till grunden men den e så satans tung att hantera (och lite svårt att få tag på så många vi behövde), så det fick bli leca som vi sedan putsar. Ställa stommen på hörnstenar var nog tradition men det blir kalla fötter. Gjuta platta? Det beror på era förutsättningar - hur mycket det ska
10 svar · 5,7k läst
·
M
mersault: Du kan ju alltid gå in på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/ och kolla exakt hur mycket värme dina element avger, sen kan du räkna ut hur stor skillnad det skulle göra att byta radiatorer. Kan du inte höja framledningstemperaturen lite annars?
5 svar · 3,6k läst
N
norrbottenstorpet: Du ska putsa det med samma bruk som den befintliga putsen är. Så motfrågan är vad har du nu? Är det kalkbruk som använts? Det var vanligt förr. Sök kring kalkbruk på forat och läs några av de otaliga trådarna om hur man identifierar bruket. Kalkbruk är oftast lite ljusare och ganska lätt att grusa sönder i handen.
1 svar · 1,7k läst
J
Jehu: Precis det jag funderade på, kopparn, och om det kanske finns annat ohälsosamt. Askan töms ju ofta på gräsmattan. Men elda mjölkpaketen torde vara problemfritt. En poäng är att de innehåller såpass med energi att man snabbt kommer upp i temperatur.
10 svar · 3,0k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Är det nån som har ett tips för bättre vidhäftning av invändiga lerningen så tas det tacksamt emot, min lera håller nätt och jämt en vinter efter ordentlig stålborsterengöring/förvätning men skulle gärna se att den inte rasade ned mot säsongsslutet... Funderar på om ett hönsnät eller liknande skulle kunna underlätta för bättre vidhäftning samt ugöra det lättare att riva
6 svar · 2,3k läst
Johan Rubank
Johan Rubank: Tror man kallar det för ankarslut, kika på wikipedia [bild]
3 svar · 1,9k läst
H
Haagbard: Denna skola kommer nog att forma värstingar efter detta..... Hört något från stadsarkitekten?
33 svar · 5,6k läst
·
T
Tokyoboy: Billigare med mossa (gratis i en skog nara dig), och miljovanligare. Har det hallit sa bra sa lange kan du ju atminstonde borja med lite mossa. Smacka pa lite lera innifran sa far du det tatt och bra.
3 svar · 1,4k läst
E
elsasigne: Klokt beslut tycker jag!
6 svar · 1,7k läst
G
gogu: [citat] Jag har just bytt syll på en och 1/3 vägg på mitt ena hus. Jag skruvade utvändigt fast en lång horisontal regel( 2*5") i reglarna i väggen(fransk skruv). Sen tog jag domkrafter under den regeln och lyfte godtyckligt mycket. Sen pallade jag under stöd. Därefter sågade och rev jag bort den gammla syllen. Körde i en ny syll och släppte ner sidan igen. I korta drag gick det till
6 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.