Byggnadsvård
gogu: [citat] Jag har just bytt syll på en och 1/3 vägg på mitt ena hus. Jag skruvade utvändigt fast en lång horisontal regel( 2*5") i reglarna i väggen(fransk skruv). Sen tog jag domkrafter under den regeln och lyfte godtyckligt mycket. Sen pallade jag under stöd. Därefter sågade och rev jag bort den gammla syllen. Körde i en ny syll och släppte ner sidan igen. I korta drag gick det till
Djurmo: Kanske hittar du fler tips här: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16942-mura-spiskapa.html Sedan kan jag tillägga att det vist är ok med fläkt ovanför vedspis, bara du fyller villkoret en meter till brännbara föremål. Kan lösas med fläktmotorn uppe på skorstenen. Vissa sotare räknar inte en fläkt av metall som brännbar heller. Men som sagt där är tolkningarna lite olika.
silversmeden: Jag har murat in nya i gammal stil med galler- öppnings bara, har funderat över detta också men kommit fram till att alltid ha dem stängda. Problem på vintern öppna:för stor luftgenomströmmning kyler underifrån. Stängda -ok . Problem på sommaren: eftersom luften på sommaren är varmare än luften i grunden bildas kondens där: Mycket!! Har provat mig fram men stängda funkar i vårat
Zynx: Fyll på med sågspån, blanda inte materialen. Plasten i sig behövs inte om du bara har sågspån, sågspånet kommer torka ut under sommarperioden, på ett sätt som inte vanlig isolering gör, det är därför som ångspärr behövs när man kör med vanlig isolering.
Gullered: Intressant att det här på forumet finns att läsa att 1909 var ofta ett årtal som sattes när man inte visste, mitt har 1919 i köpepapperna vilket jag också hört är ett sådant årtal man ofta satt när man inte vet. Mitt hus finns med på kartor från 1890-1897. Eller åtminstone fastighets namnet med tomt och byggnader som det ser ut idag, sen om det är samma hus eller om det rivits
Anna108: Vet någon var man kan hitta krokar i porslin till rimligt pris? Har hittat porslinskrokar på Byggfabriken i Sthlm, men tycker att de är ganska dyra, Har någon några andra tips...?
gaia: [citat] Tyvärr har jag inte något fotoexempel men ..... du hittade ju det bästa lösningen som finns - att elda lagom . På det sätt skyddar du också kakelugnen från sprickskador och onödiga omläggningskostnader ifall det spricker här och där :). När kakelugnen värms upp så skall det inte gå för häftigt till så att alla delar värms upp i lagom jämn takt. Det är trots allt en
Sophie: För nåt år sedan skrev jag ett inlägg på min blogg där jag listade olika tillverkare av rostfria diskbänkar eftersom vi då var ute efter en som skulle passa i vårt torp. Kolla gärna där så får du flera tillverkare. Jag rekommenderar dock verkligen Laga Rostfritt som tillverkar efter dina önskemål och kan ge dig precis den utformning du vill ha. Dessutom är de oslagbart billigast
Rasmusax: Varför ska ni tilläggsisolera, har ni upplevt problem i huset eller vill ni det "för att man ska" göra det? Har ni hunnit bo i huset för att uppleva eventuella problem än? Om jag skulle gissa, är det inte värmeisoleringen som kan bli problemet, utan hur vindtätt huset är. Se först till att täta och täta runt fönster och dörrar. Om det drar från golvlisterna stoppar man in
Clumber: Här får man lära sig mycket nytt. Då behöver jag inte slänga min färgburk,bara att testa den i vår.
Jehu: Pröva att rensa och ersätta med lindrev. Som både luktar gott och ser fint ut. Lerklining är väl sen optinmalt.
Smissarve: Det är nog inte bara här på ön som färgaffärerna är odugliga. Men även Beck och Rep trodde att det var något annat än limfärg. Min egen teori är att de kanske inte tvättat bort den gamla limfärgen helt när de målade på den moderna takfärgen.
Anders_Roslagen: Alla som tar intresset lite längre än gemene mann, oavsett vad intresset månne vara, blir fashinernde. Man kan nog påstå att hussamlande inte är en billig hobby han sysslar med. Rekommenderar varmt hans böcker...
Alpha: Mina smygar sitter fast med en s.k. U-list som man limmar + skjuter fast med exempelvis dyckert runt fönsterkarmen sedan limmar man kanten på den skivan man vill ha och knackar in den försiktigt + att man med kan skjuta i dyckert igen för att vara extra säker. U-listen är dock anpassad för 18mm skiva typ mdf eller limträsiva. På så sätt slipper man spackla igen skruvhål. Har tagit upp
Jehu: Den billiga var för billig och den dyra för dyr tycker jag :)
gafsan: Vi har kompletterat/lagat våra fönster med lokal finsnickare. Mycket billigare än fabriksfönster men då får vi måla och glasa själva, det är faktiskt en stor besparing. Men så har vi ju totalt 36 fönster a´ 4 bågar att pyssla med. Att stödja lokala hantverkare är viktigt.
gafsan: Ibland är det ju flera lager innertak :P Har själv skalat ner två lager i köket för att komma åt det handhyvlade (mycket smutsiga) originaltaket.
AnnaSofie: Att låta det stå och förfalla mer och mer är nog det som känns minst lockande men jag förstår din tanke. Jag ska ta ut nån som får bedömma huset i första hand har jag bestämt, och ev lägga ut det på annons för "nedtimmring".
byggare henke: så du vill alltså fuska. man ska göra ett bra arbete från början. istället för att göra om. du får testa ett kalk spackel som 828
Svanteman: En krypgrund är ju lite av en riskkonstruktion, det bildas kondens gärna på sommaren. Man kan isolera grunden en aning, inte för mycket. Men vid vissa markmaterial bör man inte göra det heller, så det kan vara svårt att välja rätt när man vet så lite om konstruktion och förhållanden. Man kan alltid instalera en avfuktare. Golvet är också svårt när man inte sitter på mer fakta,
gafsan: I familjens sommartorp har vi nydraget vatten som går på utsidan av huset med värmeslinga. Liten beredare i köket och en större i toa/dusch. Fungerar jättebra. Jag förstår din synpunkt att inte dra under huset, det är svårt att få till och man måste upp med golven om grunden är låg. Att vi har två beredare beror också på en stor murstock mitt i huset och ledningar över kallvind
gaf70: Vi körde med lågemissionsglas i innerbågarna. På så vi fick vi många glas över till att byta ut repiga och spruckna rutor i ytterbågarna. PS. våra fönster är från runt 1900
cederbusch: Ni kanske kan sänka era krav en smula? (Sagt utan att ha sett hur golven ser ut) Annars botas väl de olika nyanserna med en avslipning, behandlning med Osmo dekorvax i vald kulör sedan hårdvaxoljan på det. Blir snyggt. Om ni orkar skulle ni kunna köpa träspackel (färgat i furukulör) och spackla igen de största spikhålen och hammarslagen. Sedan behandla. Hur ni än gör så kommer inget
abbe_: http://www.gysinge.nu/products.php?product=Linoljes%E5pa%2C-fast%2C-1-kg http://www.linolje.com/pris%20s%C3%A5pe.htm
jay: Vi har ett gammalt trähus (1830-1870) i Bohuslän, där vi håller på och flyttar köket och i samband med det gräver upp en grav genom hela huset för avlopp och vatten. Granitgrund runt huset och stenmur under hjärtväggar, skorsten i mitten av huset. I stora delar av huset ligger det dubbla stockar som bjälklag korslagda i sand/sågspån/eneruskor/porslinskärvor/sten/jord. Efter att ha
jesus1: Nu har jag haft mitt enorma jordkällare ett tag. 40% luftfuktighet konstant med en fuktighetsstyrd-avfuktare. Billig i drift. Slagit bort de dubbla dörrarna till en välisolerad dörr. Golvet är gjutet utan fuktspärrar och väggar är 1,5 -2m stenblock fantastiskt bra inpusslade.
TorpSara: För att spinna vidare på Sophies tankar om tidsåtgång: Vårt sovrum, som är knappt 10 kvadrat har ett gammalt skurgolv, som inte var skurat sedan stan brann, som man säger där jag är uppvuxen. (Typ 1888, och i det här fallet kan det nog stämma på tio år när...). På det avverkade vi 2 liter såpa, en rotborste och sex hinkar sköljvatten. På knä. Det tog, skulle jag gissa, tre