1 715 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Sockellister för 30-talskåk i Malmö området
Hej alla!
Har köpt en lägenhet i 30-tals modell där någon av de tidigare ägarna tagit bort originallisterna och andra snickerier.
Min tanke är försöka låta nytillverka lister så lika originalen som möjligt.
Någon som känner till något bra företag i Malmö/Skåneområdet som kan tänkas utföra denna typ av tjänst? Jag antar att det är något form av sågverk som brukar kunna göra detta.
mvh
/Gustav
Har köpt en lägenhet i 30-tals modell där någon av de tidigare ägarna tagit bort originallisterna och andra snickerier.
Min tanke är försöka låta nytillverka lister så lika originalen som möjligt.
Någon som känner till något bra företag i Malmö/Skåneområdet som kan tänkas utföra denna typ av tjänst? Jag antar att det är något form av sågverk som brukar kunna göra detta.
mvh
/Gustav
beijer i arlöv har allmoge lister som är 120 mm höga på lager har jag för mig.
Nu svarar jag inte på din fråga direkt eftersom jag inte bor i Malmöområdet. Men jag kände ändå att jag hade något att tillföra i diskussionen, även om du kanske redan är insatt. Allmogelister är inte att rekommendera eftersom de inte är i 30-tals stil. Har själv bott i ett hus från 30-talet (lägenhet) med alla snickerier i original. Golvlisterna, foder etc var inte lika snirkliga som allmoge eller sekelskifte, tänk dig istället en list från sekelskiftet, lika hög, men utan rundningarna - ungefär så ser de ut. Tänk lite art deco (fastän det är 20-tal).
Klicka här för att svara