Hejsan!

Jag har aldrig kaklat med mosaik och tänker nu ge mig in på det i köket ovanför diskbänken, men det är ett litet (hoppas jag) problem där, för kranen sitter i väggen och ej i diskbänken! :o Så min fråga är hur jag hanterar det hela. Börjar jag från ena sidan och gör det bästa jag kan när jag kommer fram till kranen eller finns det några bra förslag på hur jag löser detta?

blandare.jpg
Hoppas på svar. :D

Montera bort kranen, så kan du ta bort täckbrickorna.

Ja just det ! Då kan jag nog komma åt under lättare för att sedan sätta tillbaka kranen och täckbrickorna bore dölja eventuella skravanker. Lätt när man tänkt till det lite. Tack för svaret.! :)

Du behöver en stor insexnyckel när du skall ta bort anslutningarna, kolla med en rörfirma om storlek, så slipper du överraskningen när du lossat blandaren....

Vi har ett antal storlekar på dessa nycklar så en borde passa annars så får man ju tåla lite vatten över sig trort s att man stängt av det först naturligtvis. Men det ordnar nog sig. Tack i alla fal :)

Jo, men när du plockat bort blandaren (efter du stängt av vattnet !!) sitter täckbrickorna kvar (som är gängade på anslutningsnipplarna), dessa får du inte bort utan att ta bort hela nippeln, och det är där du behöver en insexnyckel i storlek 12-14 eller nåt sånt (= rejäl pryl), är inte någon storlek som finns i normala insexnyckelsatser.

Aj aj aj!! :o På DET viset. Då är jag med. Jag har ju som sagt aldrig gjort detta då man i hela sitt liv bott i lägenhet och då sköter ju andra om dessa saker, men nu när man just köpt hus så får man ju bli lite allt-i-allo själv! Kul tycker jag! ;D

Hej,

Kul att du ska sätta mosaik, det är enkelt och blir hur fint som helst! Jag satte mosaik i en lägenhet jag bodde i, och kranen såg ut precis som din. Då man var tvungen att stänga av vattnet för hela fastigheten för att kunna ta bort kranen (det fanns inga avstängningsventiler i lägenheterna) valde jag istället att bara skruva ut täckbrickorna så långt jag kunde. Det var sedan inget problem att smeta in lite fix innanför brickorna och stoppa in mosaikbitar under.

Du börjar med mosaiken längs en vägg och när du kommer till kranen tar du och sätter bitarna en och en runt kranen. Eventuellt får du använda halva bitar för att det ska bli snyggt och få plats överallt!

Lycka till!

/Johan

Hejsan Johan och tack för ett Mycket trevligt meddelande!
Jag kommer nog att prova din variant ;D
Är det inte lätt att man förstör en massa bitar när man skall kapa dom med tången ? ???

/Diana

Hej Diana,

Jo, det är svårt att kapa mosaikbitar precis som man vill ha dem, å andra sidan behöver de sällan vara så exakta. Om det är något hörn av en vägg som du kommer att ha mosaik högre upp på än i andra änden, börja i så fall där. Det är inte kul att försöka dela mosaikbitar för att få perfekt passning för en två och en halv meter hög vägg! Jag tycker däremot inte att man behöver vara så noggrann, om mosaikbitarna i ett hörn är lite olika stora syns det inte så mycket när man har lagt i fogmassan. Köp lite extra så gör det inte så mycket om några bitar går sönder om du försöker dela dem.

Ta på dig ett par rejäla handskar när du tar ner ditt befintliga kakel, man blir lätt förvånad över hur vass en kakelbit kan bli, ett par skyddsglasögon är nog inte heller så dumt!

/Johan

Japp, jag skall köpa extra mosaik just för den saken och som du säger, rejäla handskar och skyddsglasögon. Man vill ju inte bli blind på kuppen och av med fingrarna :-[ Tack åter igen för mycket bra info :D
/Diana

Vi håller på och bygger kåk nu, kommer att ha tre badrum och mosaik i alla. Samt även i köket.

Lyckades komma över 220 m2 glas mosaik riktigt billigt på en konkurs auktion, men vi blev tvungna att köpa 2 pall, därav dessa 220 m2.

Så nu lägger man mosiak överallt där man kan.
;D ;D ;D

;D Ha ha ha! Har man så mycket mosaik så självklart skall det användas ;) Det kommer att bli hur snyggt som helst! Lycka till med det!

/Diana

NordiCs skrev:
Lyckades komma över 220 m2 glas mosaik riktigt billigt på en konkurs auktion, men vi blev tvungna att köpa 2 pall, därav dessa 220 m2.
::) Nyfiken fråga, vad fick du ge för det ropet? ???

Nästan pinsamt att säga, men under 50:- kvadraten

;D ;D ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.