MathiasS
MathiasS: Jag slår ihop dina trådar om mellanväggar - det blir lite mer överskådligt så... :)
3 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Innehållet i detta ämne har flyttats [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40837/2#2]HIT[/link] av MathiasS.
0 svar · 3,0k läst
N
NiclasR: Nu har jag varit i kontakt med vår trappbyggare och fått en motivering till varför han föredrar olja. När man går i en trappa får man ett punktslitage dvs. man går och sliter på mer eller mindre samma yta hela tiden. Enligt han så om man har en oljad trappa så tar man bara och behandlar den ytan som är sliten med ny olja istället för att slipa ner lack och lacka igen. Han tyckte att
5 svar · 10,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ok, va skönt så slipper vi träta mer om detta.... ;)
11 svar · 4,6k läst
C
coztello: Jag skulle dra på 6mm renoverings gips...
3 svar · 2,6k läst
D
Draven: Ja enligt maxit ska det inte vara några problem. Men dom ville använda papp först mot gipset. Jag funderar på primer g ?
3 svar · 11,3k läst
Z
zingo: http://www.maxbahr.de/maerkte/flensburg/flensburg/index.html http://flensburg-web.de/baumarkt/ Eller googla bara på: flensburg baumarkt så löser sig väl resten ;)
1 svar · 5,4k läst
M
Mats: Styrman. Det är redovisat i sverige i enlighet med svenska normer
13 svar · 9,0k läst
L
lovestad: Tack för ett snabbt svar
2 svar · 12,7k läst
Starfighter
Starfighter: Det var som jag trodde alltså: Vill man ha slangen under nätet najar man inte. Alltså kommer jag att lägga slangen ovanpå och mellanväggen kommer att limmas mot betongen. Tackar!
5 svar · 3,1k läst
M
mobo1968: Har en sk. UPE 220 balk som håller upp en öppning på 5 meter. Balken + ca: 60 st borrhål i densamma (speciallösning) gick på 4000 kr.
2 svar · 17,9k läst
G
goranr: Inspirerad av "Skarva betong"-inlägget undrar jag: Mitt garagegolv är sprucket och har tryckts upp lite precis vid porten (ca 50x150 cm yta är "lös"). Gjuten platta utan isolering (60-talet). Hur reparerar jag detta? Min tanke är att ta bort den lösa biten och gjuta nytt, men fastnar det i den gamla betongen? MVH
1 svar · 1,6k läst
K
Katti: Vi funderar på att temporärt ställa in en acc-tank med varmvattenberedare i huset i väntan på nästa tillbyggnad som kommer om 2-3 år. Insåg dock att ca 600 liter vatten förmodligen väger en hel del. Ni som har acc-tank (eller motsvarande tyngd) hur är ert golvbjälklag dimensionerat? Kan givetvis ringa kontruktören och kolla om han har någon tabell men tänkte kolla med er först.
0 svar · 2,9k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Mastfot till surfingbräda? Finns nog både som dubbelled och gummihistoria om jag minns rätt http://butik.surfersparadise.nu/index.php?cPath=21_53
4 svar · 2,1k läst
J
james_83: Haj! Ska bygga ett suterängsgarage med plats för pil på övre plan. Mått 5x6 meter. Behöver jag förstärka med I balk och pelare? Hur tjock ska valvet vara? Vad ska man armera med, Dimensioner? Tack på förhand James
0 svar · 5,7k läst
H
helenawik: Hejsan. jag har nyss hittat hit, och tror att jag kan få hjälp med en fråga. Har ni handlat i nån av Estland/ Lettland/ Litauen ?? Vad är billigt och är det värt besväret ? Vi ska köpa kök, kakel och klinkers. Berätta ni som vet ... e ni gulliga !! MVH Helena
0 svar · 3,3k läst
C
c_vette: [citat] Har själv inte stenkoll på detta men prova på detta pellets forum där allt disskuteras mellan pelletsförråd och skorsten.  http://www.pellets.info/
1 svar · 1,7k läst
M
Mats: Det är en enorm skillnad på vad olika byggnadsnämder och tjänstemän kräver för underlag, rekordet åt ena hållet har min far som ritade på vanligt rutat block och fick det godkänt. En bekant jag hjälpte fick krav på sig att det skulle vara fullständigt måttsatt trots att det var 1:100 angivet på ritningen. Precis som snäckan så har jag viss cad erfarenhet så jag cad:ar allt men
4 svar · 2,8k läst
I
inredare07: :(Ska bygga hela skåpdörrar mot en vägg från golv till tak. Vill helst använda magnetlås/snäppare istället för synliga handtag.Dörrarna blir 260cm och jag undrade på om det funkar bra med ramdörrar med finërplattor. Dom blir lite större än standarddörrar, men så oerhörd mycket snyggare. Tommy
0 svar · 2,8k läst
I
IvarN: [citat] Hur skall en lekman kunna bedöma vad som är en "svårt" mögelangripen del? Det finns i dagsläget ingen vetenskapsman, eller lekman heller för den delen, som kan avgöra i vilken omfattning mögel påverkar inomhusmiljön negativt.Vad de som har erfarenhet av seriös skadeutredning vet är dock att det finns ett samband, men att försöka definiera illamåendet som en funktion av
11 svar · 15,7k läst
·
S
styrman1: Det finns. Ring till en proffsbrädgård
9 svar · 2,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Har bara erfarenhet av ISO-block som jag antar har bättre isolerförmåga än Ytongen i motsvande tjocklek. Det som däremot talar till Ytongens fördel måste ju vara att det är lättare att spåra denna för el, VVS m.m.
1 svar · 3,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygg/bygg_3.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/vagg.jpg
3 svar · 6,1k läst
·
A
Anders_Nilsson: Knacka fram reglarna med mejselskaft eller dylikt och dra antingen skeorna direkt i reglarna eller sätt liggande reglar först. Förankra inte något i gipset, det ger sig till slut. Gipsexpander funkar för lättare laster med detta är ju förrådshyllor och man har en tendens att överbelasta sådana :) Gips är stumt och känns jättebra ända tills det knäcks.
2 svar · 5,4k läst
L
lillajuni: okej tack för hjälpen... jo springor är okej så ska kolla in utbudet på slätspont hos brägår'n här i stan :) om dom nu ens har det... men råspont är väl ändå hyvlat på ena sidan eftersom ena sidan är så slät och fin eller är jag ute å cyklar?
7 svar · 10,9k läst
·
M
Mats: Du ska använda en massa typ gipsbruk eller puts för att fästa skivorna på väggen. För att få skararna jämna trycker man bara in dem lika mycket. Har bla varit artiklar om detta i gör så här/gör det själv
1 svar · 4,7k läst
P
Peter776: När i (vilken fas) ett nybygge bör man ställa in en avfuktare och hur mycket ska man avfukta, räknat i liter/dygn eller timme? Avfukta före eller efter spackling? Skulle va väldigt tacksam om jag fick några raka råd!! //Peter
0 svar · 3,2k läst
U
Ulmian: Tänker sätta fast en trätröskel i vårt nyrenoverade badrum men undrar hur man skall gå tillväga. F.n. är det en ful kant av klinker och fog som syns. Det är fyrkantigt järnstag som är ingjutet i betonggolvet. Hur kan man fästa en tröskel i det? Kan man på ngt vis gänga järnstaget och använda en typ av fransk skruv som fungerar i järn? Annars vore jag tacksam för ngt tips om lim
0 svar · 3,1k läst
T
Torpar_Karin: Vi har samma erfarenheter av Plannja, dom levererade fel, var sura och väldigt snorkiga >:( >:( Sedan har vårt plåttak börjat släppa färg och Plannja vill inte ens ta en diskussion om problemet, dom sa bara att "ni får väl måla på lite". Taket är inte äldre än 4 år!!!!
2 svar · 9,6k läst
chris47
chris47: Jag tror också på limning, men fixera även med skruv i kanterna. Borra 5mm hål med kobolt borr och försänk med 10mm kobolt borr. OBS!!! Borra saaaakkkkttttaaaa. Använd vanlig plastplugg. /CC
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.