Som rubriken avslöjar ska jag bygga ett hägn för dessa djur...
Tänkte höra vad ni tror om att bygga med 45*45 reglar, blir det för klent?
Tänkte sedan ha hönsnät runt allt men funderade på om kaninen kan ta sig ut då eller värre, om hunden kan ta sig in?

Vad tror ni?

Hemmakatten
Kaniner behöver väl inte så mycket för att hålla sig på plats. Det är mycket värre "the other way around", dvs. att hålla rävarna ute från kaninerna. Rävar har en otrolig förmåga att ta sig in. Stängsel bör grävas ned i marken åtskilliga decimetrar för att hålla borta dessa gynnare.

jo men jag tror inte dem springer in frivilligt på en tomt med 4 jakthundar...

frågan är ju bara hur man gör det så bra som möjligt... hönsnätet är 90cm brett... om man då ska regla var 90:e centimeter eller köra på var 2:a meter och försöka sätta fast näten i varandra med typ ståltråd...?

måtten för hägnet ska vara 5x7 meter och 2 meter högt... då borde det ju bli enklast att ha nätet från golv till tak...

eller någon som gjort detta förrut eller bara rent allmänt har lite tips?

skulle vaktlarna lyckas ta sig ut ur det??
det tror jag knappast...var å kikade på ett hägn i veckan å dem hade hönsnät för sina vaktlar...

T
Nej, jag tänkte på kaninerna och den mindre varianten av dom som brukar bli om det är några stora kaniner i buren samtidigt..... :D

jaha! ha ha, nä inget gökbo ska det bli ;D ...det är två honor...

Hemmakatten
swecul skrev:
...det är två honor...
Ja,det trodde några bekanta till oss också att de hade.... ::) Och eftersom barnen redan hade fäst sig så mycket vid kaninerna blev det dyra besök till veterinären för att kastrera hanen. Det hann trots det bli ett antal kullar innan allt var klart. ;)

För att återgå till din ursprungsfråga så tycker jag att du skall sätta reglar/stolpar med 90 cm avstånd. Det blir absolut enklast och snyggast. 45x45 låter lite klent, är du säker på att det inte kommer att vara vingligt med 2 meter höga sådana? Några sneda tvärslag mellan stolparna kanske kan stabilisera det hela.

Hur hade du tänkt fästa stolparna i marken? Är detta hägn ett tillfälligt över sommaren eller mer permanent? Det har ju också en viss betydelse för byggtekniken.

så, nu är nästan bygget klart, det blev 45x45 virke med 1,5 m mellan stolparna och det ÄR stabilt.... funkar jätte bra, har en liggande regel som de andra står på...
tidsnog kommer den väl att ruttna men....den dagen ....den sorgen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.