M
Mats: Jag skulle öka till 20 isolering i botten om det får plats. Bygglov/bygganmälan varierar bland annat med om man bor i planerat område eller ej
1 svar · 12,8k läst
tiina
tiina: Hej, Är nu lite förvirrad här ang. vad som gäller om fuktspärr mellan två våningar? Bygger ut mitt nuvarande hus och det ska alltså vara i två våningar. Den översta våningen kan vara oanvänt i början och således kallare än nedre våningen. Har en mellanbjälklag av limträbalkar och spånskivor etc. emellan våningarna. Undrar nu om man ska ha en åldersbeständig plast på någon
0 svar · 2,9k läst
B
Byggom: Men om man skulle vilja fixa sin skorsten, vad skall man använda för bruk? Putsbruk C eller Putsbruk B eller vad? Har en del lösa stenar i söderläge.
10 svar · 11,5k läst
·
A
adam32: Ja eller 45*45 ,då får du enbra luftspallt :)
3 svar · 3,6k läst
A
Antonio: Är det någon som har erfarenhet om att köpa takpannor i Polen? Hur ser prisbilden ut? Var kan jag vända mig till Det vore jätte tacksamt för alla tips
0 svar · 3,8k läst
G
garagenisse: [citat] Hej och tack för svaret, men det är en innervägg så jag hoppar nog motfyllnad ;-)
2 svar · 1,3k läst
P
perobe: Arbetarskyddslagen föreskriver inga produkter. Däremot att du skall använda lämpligaste material och metod. Kan du motivera varför du skall använda 1200 mm gipsskiva så är det inga problem. Vill man behålla regelavståndet 600 mm men använda 900 mm gips kan man dessutom montera skivan liggande.
8 svar · 1,9k läst
M
matsmats: Hej! Är det någon som vet något om cellulosaisolering? Som jag förstår så finns det två varianter; en som baseras på nytillverkad pappersmassa och en som baseras på returpapper....vilken är bäst och varför? M.v.h. Mats
0 svar · 2,4k läst
M
Mats: Tack Magnus. Jag stoppar i lite extra armering bara för formens ;) skull
2 svar · 4,7k läst
U
Ulmian: Skall själv försöka fixa ihop ett källarhörn som tidigare var ett utbyggt målarskåp. Bakom den fanns en putsad yta (numer borta) och murad vägg. Där tänkte jag fortsätta med den furupanel som finns sedan tidigare. Men vad kan jag dra fast i väggen under? Har en yta på ca 5 cm som skall byggas ut, inklusive panelen. Funderar på att borra, plugga och dra fast entumsvirke. Sedan spika
0 svar · 2,0k läst
snuttjulle
snuttjulle: Kul att se att det löste sig.
12 svar · 2,6k läst
·
M
Magnus_Nordmark: Va synd. Blank skip hör enligt mig bara hemma inom finsnickeri, och framför allt inte utomhus, men nu är läget som det är. Kallgalv säljs på sprayburk på t.ex Jula, Biltema, Clas Ohlson och andra liknande ställen.
3 svar · 3,9k läst
Lagavulin
Lagavulin: K24 talar om hur mycket kvistar det får finnas i virket och var (avstånd etc) Magnus
2 svar · 2,7k läst
Fotografen
Fotografen: Å fanken, då är det spritputs jag ska ha! Har aldrig fattat vad spriten gör för nytta i putsen! ;) Ska man slänga på puts, stocka av och sedan sprita eller sprita direkt?
4 svar · 7,2k läst
R
rudivoller: Tack för ditt svar! Jag googlade runt lite mer igår och förstår att olja och köksbänkar är ett omdiskuterat område. Men paraffin el linolja verkar vara det som gäller. /Rudi
2 svar · 5,1k läst
M
matte2k: tack för alla svar.. gjorde som ni sa... borrade med 14mm borr så kontaktenera gick igenom hålen... det gick att borra precis under spottarna så man ser ingen tendends till sladdar överhuvudtaget, om man inte öppnar skåpen förståss :)
5 svar · 3,1k läst
D
dalachriser: Ok, då får det bli huggmejsel och hammare på den övre delen. Vinkelslip får det tyvärr bli på den undre efter att jag upptäckte att fönstret inte gick enda ner til golvet. :( David
6 svar · 5,2k läst
·
fubar
fubar: Från Golvabia: [citat] Ska man tolka den nedersta raden som att golvet finns i två versioner -en lackad och en olackad?
13 svar · 2,9k läst
F
frenchie: Tack för ditt svar! Frågorna om detta jobb fortsätter i inlägget Hur gjuta klack innan murning? /Mvh, Johan
2 svar · 7,1k läst
F
Freij: om ni inte har kollat in sidan www.traguiden.se så gör det. där har jag nästan fått svar på alla frågor jag har som okunnig snickare som vill själv. MVH Jonas Freij ;)
0 svar · 3,4k läst
T
TN-Funkis: River just ned tapet i ett trähus från 1930-talet och har fått fram masoniten som har många små svarta prickar, men enbart på de masonitskivor som är mot ytterväggarna. Tyvärr är dom så små att det inte ens syns i kameran, annars hade jag bifogat bild. Någon som vet något sätt att konstatera om det är mögel, eller är det falskt alarm eller vad bör man göra i så fall ?
0 svar · 4,0k läst
S
Styx: Måste och måste, det beror väl på hur bra du vill ha resultatet.. ;) http://www.traguiden.se/templates/PopUp/CommonPopUp.asp?id=1280 Där kan du se vilka dimensioner du behöver vid olika spännvidder.. Nu vet inte jag vad ByggMax har för virke, det kanske är helt omärkt..? Annars kan du ta 45x195 K12 om det rör sig om bostad, och spännvidden är max 3m. Detta under förutsättning att
4 svar · 5,7k läst
M
Mats: Det tillkomm en liten detalj. Det där med 3.5 meter mellan upplagen. Jag har iofs en enplanare men jag har ca 4 meter mellan mina upplag och det är standard 45X195. Har stått i 8 vintrar nu så det ser bra ut
3 svar · 2,8k läst
J
JonasHolm: Ja det känns trist, men det yttersta lagret är så löst att jag misstänker att isoleringen kommer bli full av grus om jag inte skrapar av det värsta. Tyvärr sitter inte putsen lika löst, utan endast det yttersta lagret med grus. /J
4 svar · 3,7k läst
E
eskil23: [citat] Bara hälften av den står under vatten. Beroende på vattenstånd så ligger mellan två och sex av de horisontella stockarna torrlagda.
7 svar · 2,9k läst
smiler
smiler: [citat] Med risk för att den kryper ut senare... visst blås på :)
11 svar · 92,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag skulle använda något lim som blandas som cemenbruk ungefär - kolla i Maxits sortiment så hittar du lite olika alternativ.
5 svar · 6,4k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag instämmer med mats_o. När det gäller dimensionering av pelare så är sällan yttrycket från påliggande balk det begränsande utan knäckeffekten som uppstår i pelaren. Ju längre pelaren är desto lättare knäcker den sig. Jag har inga siffror på vilket yttröghetsmoment en sådan här träpelare skulle få, men det vore intressant att göra en beräkning av detta om jag får tag på
5 svar · 8,2k läst
G
gogu: Branchreglerna säger minst 1.10m vart lite fundersam hur det ligger till med detta ute i landet ::)
0 svar · 5,5k läst
J
jernstrom: Ok, tack! Fick en offert nu på 30' + moms för putsning och målning av 100 m2 vägg inkl material. Jag tror de två veckorna var total löptid, men han sa nu att arbetstiden skulle vara lite mindre. Så det kanske är vettigt.
10 svar · 16,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.