1 067 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Helvägg vid renovering?
En tanke slog mig... varför inte spika ihop ett färdigt regelverk i korrekt mått som man sedan reser som vid nybygge?
Istället för att peta med masonite och annat petjobb vid regling - res upp regelverket & lyft upp det på plats mot husväggen, fäs den med karmskruv eller vinkeljärn vid yttersta punkten & fortsätt.
Någon som provat?
Istället för att peta med masonite och annat petjobb vid regling - res upp regelverket & lyft upp det på plats mot husväggen, fäs den med karmskruv eller vinkeljärn vid yttersta punkten & fortsätt.
Någon som provat?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Den är ju svår att få på plats eftersom konstruktionen blir någon eller några centimeter för hög när du reser upp den (pga vinkeln).
Du kan väl platsbygga en ny vägg, som står helt fritt oberoende av den befintliga väggen? Så gjorde jag och där det var enkelt la jag mellanlägg och fixerade i befintlig vägg. Detta var guldvärt när vi sedan monterade köket - två väggar i rätt vinkel och väggarna är helt i lod. Innan vi slutfixerade kortväggen tillverkades förövrigt en vinkelhake som var 4,5x3 meter.....
Du kan väl platsbygga en ny vägg, som står helt fritt oberoende av den befintliga väggen? Så gjorde jag och där det var enkelt la jag mellanlägg och fixerade i befintlig vägg. Detta var guldvärt när vi sedan monterade köket - två väggar i rätt vinkel och väggarna är helt i lod. Innan vi slutfixerade kortväggen tillverkades förövrigt en vinkelhake som var 4,5x3 meter.....
Borde inte vara nått problem om man gör den lite låg. Om man tex anpassar den för två cm tomt uppe så borde det gå. Sen fäster man mot taket med tex karmskruven och ev fogskummar upp.
Samma sak i botten. Troligen vill man kanske väga av ett inte helt jämt golv så där kan det kanske gå några mm(cm) för det också
Samma sak i botten. Troligen vill man kanske väga av ett inte helt jämt golv så där kan det kanske gå några mm(cm) för det också
Ja, jag ångrar att jag inte gjorde det inne & sedan använde vinkeljärn vid fixeringen. Nej, då var det till att lyssna på den gamla stammen. "Så här gör man" Iofs. var det nyttigt med hjälp men... oj vad allt hade gått att göra enklare - och bättre!
Masonit & klyvna masoniter (!) som mellanlägg regel för regel...
I det här fallet tänkte jag faktiskt på utvändingen - ny brädfodring blir det. Borde väl inte vara någor problem där heller att göra en hel reelkostruktion? Eller vag tror ni? Lite större bara...
Masonit & klyvna masoniter (!) som mellanlägg regel för regel...
I det här fallet tänkte jag faktiskt på utvändingen - ny brädfodring blir det. Borde väl inte vara någor problem där heller att göra en hel reelkostruktion? Eller vag tror ni? Lite större bara...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden