Hejsan, hittade inget solklart ställe att posta frågan på så jag hoppas jag postade på rätt ställe(?)

(Huset är byggt 99 av jm)
I vardagsrummet vårat så är sluttar/hänger taket ner på några ställen. Ovanför vardagsrumstaket är ovanvåningens golv. Taket är ett vanligt gipstak.
Det måste åtgärdas då jag vill kunna lita på att projje och andra dyra saker inte kommer trilla ner..(det sluttade innan projjen monterades)

Lite orolig över hur detta kunnat hända så drog jag upp ett hål med dosfräsen och som jag misstänkte så har reglarna lossat på några ställen(de är spikade i de tvärgående bjälkarna som i detta fall är golvbjälkarna till övervåningen).
Det ser bara ut som att det lossat på ett ställe och så har vikten gjort att det lossat i samma rad längs regeln så att säga dvs det är bara en regellängd som lossat på några ställen(typ tre bjälkar kanske).
Tur att det inte är fukt iaf..
Nu till min fråga. Jag har lurat ut lite alternativ men vill ändå höra vad Ni tycker jag bör göra för att åtgärda det hela på så snabbt och smidigt sätt som möjligt(minsta möjliga ingrepp)
Jag vill skruva då jag tycker det borde vara det mest hållbara, har jag fel?

Att riva upp golvet på ovanvåningen finns inte med på kartan och Kanske inte heller att riva taket i vard. rummet.

För att lyfta upp taket igen för att kunna skruva så hade jag tänkt att släpa in domkraften och en bred och lång regel för att jämna ut trycket över så stor yta som bara möjligt.
Alt 1. Min första ide var att ta bort en bit av gipset vid de punkter där regeln är fäst i balken med dosfräsen och kanske skruva fast den istället för att spika.För att sedan limma/skruva dit gipsbiten igen.

Alt 2. Skruva igenom gipset och således strunta i att göra hål för att komma åt regeln. Känns som ett lite sämre alternativ då gipset får stort tryck på sig på en liten punkt och dessutom får man se de fula skruvskallarna.

Hur skulle Du göra?

-Johan

Om vi pratat om alt 1 & 2 så absolut alternativ 1. Dett kommer antagligen innebära att du får måla om hela taket eftersom om du bara målar där du lagat kommer det att se vitare ut än resten av taket (jag bör tillägga att målning är det jag gillar minst med renovering).

Huser är ju "bara" 7 år gammalt. Borde det inte finnas en garanti från hustillverkaren mot ett sådant fel (eller har du byggt själv?). Taket ska ju inte släppa någonsin. Jag hade kontaktat hantverkaren och fått det fixat den vägen.

har glesen släppt från reglarna så kanske det går under byggfelsfärsäkringen om huset bara är 7 år gammalt. Det ska väl normalt spikas så det håller för normal belastning och lite till.

Det du kan göra är väl att ta reda på var glesen sitter i reglarna (förmodligen cc 30 i cc 60 regel) och som du beskriver lyfta upp hela gipstaket och skruva igen genom gips och gles och in i regeln. Förmodligen är glesen 28 mm så välj skruvar som är gipset+28 mm + 10-15 mm till så at det biter i regeln.

Alt 1. varför så stort som dosborr?

Jag hade borrat/försänkt gipset med plattborr något större än skruvhuvudet. Använt en skruv med platt huvud (typ montageskruv) så att skruven verkligen klarat att dra med sig glespanelen på plats. Sedan hade jag spacklat över det lilla hålet på då kanske någon cm i diameter.

jo, vi(eller snarare riktiga byggare) har ju byggt takkupa på ovanvåningen och en kompis isolerat golvet med ecofiber som blåstes dit. De båda skyller ifrån sig och jag orkar inte tjafsa med dem faktiskt då det känns tämligen lätt att fixa själv även om det tar tid etc.

Ok, nu blir jag kluven. En röst på alt2 och en på alt. 1.
jaja, fortsätt vädra era ideer och åsikter.Kommer väl försöka göra ngt det i helgen.
:)
tack för svaren såhär långt

-johan

johanr skrev:
jo, vi(eller snarare riktiga byggare) har ju byggt takkupa på ovanvåningen och en kompis isolerat golvet med ecofiber som blåstes dit. De båda skyller ifrån sig och jag orkar inte tjafsa med dem faktiskt då det känns tämligen lätt att fixa själv även om det tar tid etc.

Ok, nu blir jag kluven. En röst på alt2 och en på alt. 1.
jaja, fortsätt vädra era ideer och åsikter.Kommer väl försöka göra ngt det i helgen.
:)
tack för svaren såhär långt

-johan
Nä.. jag röstar oxå på alt 1. men jag hade inte använt någon dosborr.
Jag hade leta upp krysset mellan regel och glespanel. tagit ett vanligt träborr (som borrar platt och inte metallborr som borrar vinkel). Sedan hade jag borrat bort gipset med skruvskallediameter + någon mm. Dragit dit "skiten" och sedan spacklat jämnt och duttat på lite färg med en svamp eller något. Skulle det se illa ut så hade jag målat om... när det hinns med.

ah, ja det är klart. varför fräsa upp ett stort när ett litet går bra.(hål alltså) gäller att man hittar rätt bara :-/
edit. ommålning av taket är inga probs. det måste ändå göras.Likaså har jag planer på ett akustik tak(typ ecophon) det är därför jag vill vara säker på att det sitter som det ska.

-Johan

japp montageskruv och spackla låter bäst tycker jag

En förfinad version av alternativ1 låter det som med andra ord. Hoppas bara de har hållt cc måtten så man hittar rätt.
Hur grov montageskruv vågar man ta? jag vill ju ha "bred" gänga i förhållande till skruvgodset för att den ska bära/greppa så mkt som möjligt i bjälken.
Tänkte förborra åxå för att undvika att spräcka bjälkarna eller regeln.

edit. Finns det någonstans där man på ett enkelt sätt kan se vilka skruvar som håller för vad eller snarare hur mkt en skruv pallar att hålla?

-johan

Du behöver inte ha grov skruv. 4-6 mm bör räcka. Däremot förmodligen relativt lång om nu glespanelen har sjunkit en bit så du får grepp i regeln innan den börjar dra upp glespanelen.

Håll koll på spikarna till glespanelen. Förmodligen så kommer de vilja tränga ut genom gipsen när du drar upp panelen. Är du inte försiktig kan du knäcka gipsen.

Ang att hitta regeln.
Har du svårt att hitta regeln och kommer åt på vinden så hade jag från vinden antingen mätt från en takdosa eller borrat ett 2-3 mm hål jämte regeln. Då vet du sedan exakt var du har reglarna och du skall ju ändå spackla och måla ;-).

Någon annan har kanske ett bättre förslag men det är vad jag så här på rak arm kommer på.

Linnex skrev:
Du behöver inte ha grov skruv. 4-6 mm bör räcka. Däremot förmodligen relativt lång om nu glespanelen har sjunkit en bit så du får grepp i regeln innan den börjar dra upp glespanelen.

Håll koll på spikarna till glespanelen. Förmodligen så kommer de vilja tränga ut genom gipsen när du drar upp panelen. Är du inte försiktig kan du knäcka gipsen.
Ja, kom att tänka på det efter min förra post. Hmm, vad ska man göra med dem eg.? att slå in dem samtidgt går ju inte, de sitter ju under gipsen. Kanske försöka borra där de förmodas komma ut?

ang. vind
Ovanför är takkupans golv. Och det slipper jag gärna bryta upp :P

johanr skrev:
Ja, kom att tänka på det efter min förra post. Hmm, vad ska man göra med dem eg.? att slå in dem samtidgt går ju inte, de sitter ju under gipsen. Kanske försöka borra där de förmodas komma ut?

ang. vind
Ovanför är takkupans golv. Och det slipper jag gärna bryta upp  :P
Mja... nu känns det som man är ute på okänd mark och behöver testa sig fram....
Jag hade nog börjat med att försiktigt skruva. Lägga mot en träkloss ge några hammarslag och sedan försiktigt skruv igen.
Går inte det bra så kanske skruva genom träklossen och använda den som bricka för att dra upp glespanel med spik.
Går inte det så kanske domkraften och träkloss....

Definitivt små hål och sen skruv med stoa huvuden eller ännu bättre skruv plus bricka. Brickorna skulle du kunna ta tex karroseribrickor som är stora i ytan men med relativt små hål. Sen vill jag ha betydligt längre skruvar. Tex 70 mm så att du får ordentligt grepp i reglarna

Sådär, körde ut sambon och plutten och satte igång med arbetet. Tog inte mer än en timme :)

Lyfte in domkraften och lyfte försiktigt upp taket samtidigt som jag bankade på ställena där reglarna är fästade i bjälkarna med en bred planka(gammal 45x45 regel emellan)
Inga tecken på att någon spik var på väg ut genom gipset, tvivlar dock på att man hade sett något innan det hade varit för sent :-/

sen gjorde jag hål där jag förmodade att bjälkarna sitter och förborrade, sedan skruvade med långa skruv som jag hade på lager som och en bricka emellan. Hål gjordes även i gipset i brickans dimension.
Verkar gjort susen för nu är taket rakt igen, det syns verkligen skillnad och känns som att jag litar på det lite mer nu.
Tack Alla som vädrat sina åsikter för eran hjälp!

En fråga till bara. vad är "standard" mått på avstånd mellan golvbjälkar? brukar det inte vara 120cc?
Kändes inte som att alla skruvar drog i något på andra sidan.. kan dock mätt fel, eller så sitter de inte exakt 120cc, eller så kände jag fel :-/ . Behövs ju inte mkt för att man ska hamna fel när man mäter.
Hmm...
-JR

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.