Den som fipplat lite med VVS-installationerna i huset har säkerligen noterat att kopparrören blivit dyra som knark den senaste tiden. Detta är dock inte bara tråkigt. Även skrotvärdet på koppar har rusat i höjden. Idag fick jag 42kr per kg ren koppar. Allt som allt hade jag 50kg kopparskrot i huset och ytterligare 35kg mässing/krangods. En tripp till skroten gjorde mig således ca 2800sek rikare!

Tyvärr har frugan redan bokat in en hotellweekend som säkerligen äter upp dessa pengar, men det kan ju iaf bidra till att minska förlusterna..... 8-)

• Haha
jecson296
  • Laddar…
Tack för prisuppgiften, frågade faktiskt en kompis om kopparpriert för bara någon timma sedan :)

Har över 100 kg kabel jag tänkte skala som terapijobb i vinter ;)

Haagbard skrev:
Tack för prisuppgiften, frågade faktiskt en kompis om kopparpriert för bara någon timma sedan :)

Har över 100 kg kabel jag tänkte skala som terapijobb i vinter ;)
Innan du drar igång, försäkra dig om att du blir av med den kopparen på skroten. Det är hårda regler kring hur och vad man får lämna in, just för att förebygga stöld (av kablar).

Kablar där man eldat av isoleringen får man inte ta emot alls. Har du en större mängd kabel, eller en kabel som du inte borde ha som privatperson bör du kunna styrka hur du fått tag i den. 100kg räknar man antagligen som "hushållsavfall" och då är det inte ett problem, fast det skadar ju inte att kolla i förväg, skala är trist..... ;)

Tänk också på att priset varierar mellan olika skrotar. Stena Gotthard verkar pröjsa sämst av alla.

MathiasS skrev:
Innan du drar igång, försäkra dig om att du blir av med den kopparen på skroten. Det är hårda regler kring hur och vad man får lämna in, just för att förebygga stöld (av kablar).

Kablar där man eldat av isoleringen får man inte ta emot alls. Har du en större mängd kabel, eller en kabel som du inte borde ha som privatperson bör du kunna styrka hur du fått tag i den. 100kg räknar man antagligen som "hushållsavfall" och då är det inte ett problem, fast det skadar ju inte att kolla i förväg, skala är trist..... ;)

Tänk också på att priset varierar mellan olika skrotar. Stena Gotthard verkar pröjsa sämst av alla.
Jo jag har faktiskt tänkt lite i dom banorna, har vart jätteproblem här med kopparstölder oxå, nu verkar dock stöld av airbags vara den nya födokroken för tjuvpatrasket här  :-?
Men men, på något sätt måste det säljas.......kabeln hamnade s.a.s "i dagen" då jag rev ett litet uthus i somras.

...och när jag tänker efter så jobbar ju en släkting på metallskrot  :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.