P
Bor i ett hus från 1929 med hel källare och garage i huset. Garagetaket som är gjutet med vardagsrumet ovanpå hänger ner flera centimeter på mitten och gungar när man hoppar på vardagsrummsgolvet ovanför.

Finns det risk att det kan rasa eller har det hållit så länge så är det ingen fara?

Om man vill göra något åt det hur förstäker man det på bästa sätt?

är det faktisk betonggolv som gungar och hänger ner? jag skulle inte känna mej säker varken uppe eller nere :o.
Syns det sprickor och rostig armeringsjärn i garagetaket ?
gaia

Måste vara ett träbjälklag som är putsat underifrån. Gjöt man betongbjälklag i villor -29??

P
Vet faktiskt inte :-? Kanske skulle ta och borra ett lite större hål för att se efter. Det ligger parkett i vardagsrumet så den har jag ingen lust att lyfta på. Kan nog vara som du säger då hallen i källaren precis utanför garaget verkar vara gjord på det viset. Finns ett litet hål som det trillar ut torvisolering ur. Frågan är ju bara varför det hänger ner och gungar, för klena bjälkar eller någon skada i materialet?

P
gaia skrev:
är det faktisk betonggolv som gungar och hänger ner? jag skulle inte känna mej säker varken uppe eller nere :o.
Syns det sprickor och rostig armeringsjärn i garagetaket ?
gaia
Det finns några gamla sprickor som man har spacklat i men det är gjort för bra många år sedan. Huset är tillbyggt 1965 och då satte man in 2 järnbalkar tvärs över garagetaket som stöd. 1 mitt på och 1 vid garagedörrarna som monterades samtidigt. Tyvärr är dessa balkar av fyrkantstål och inte så stabila då de böjer sig, antar att I balkar hade varit bättre.

• garaget_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Var det ingen som hade några tips om vad jag bör göra :-?

Börja med att lägga en plankbit på typ en meter på källargolvet, stämpla sedan mellan plankbiten och balken med resten av plankan. Då borde du ha säkrat golvet/taket.

Nästa steg är att jaga rätt på en konsult/byggmästare/byggnadsingenjör som kan utreda vad som är fel.
Det behöver inte vara kris, är det trä i konstruktionen så dim. för att undvika "gung" vilket uppträder långt innan det rasar. Betong är värre då det har sprött brott, vilket man löser med armering.

Du behöver ha ngn som besiktigar på plats.

P
Ok, tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.