Hej!
Jag och tjejen har precis gått och köpt oss ett radhus. Vi bor förnärvarande i en lägenhet och måste därför sälja den. För ca 6månader sedan beslöt tjejen att vi skulle riva vägen i den mellan kök och vardagsrum. Bara lyda och fram med släggan och slå ner den väggen till hälften. Sen tappade jag motivationen och nu har det blivit stående som det är...
Så nu till minna frågor.
Så här ser det ut i dagslägget
Jag och tjejen har precis gått och köpt oss ett radhus. Vi bor förnärvarande i en lägenhet och måste därför sälja den. För ca 6månader sedan beslöt tjejen att vi skulle riva vägen i den mellan kök och vardagsrum. Bara lyda och fram med släggan och slå ner den väggen till hälften. Sen tappade jag motivationen och nu har det blivit stående som det är...
Så nu till minna frågor.
Så här ser det ut i dagslägget
Det jag behöver hjälp med är dessa saker:
Golvet mellan köket och vardagsrum.... Där väggen har suttit är det ett "håll" och behöver en list utav någotslag där. Golvet är även högre i vardagsrummet än vad det ä i köket med ca 0.5mm. Någon som har en lösning på detta?
Golvet mellan köket och vardagsrum.... Där väggen har suttit är det ett "håll" och behöver en list utav någotslag där. Golvet är även högre i vardagsrummet än vad det ä i köket med ca 0.5mm. Någon som har en lösning på detta?
Även i taket är det märken kvar efter väggen... hadde tänkt att sätta dit en ek planka så att rummet ser lite avdelat ut även fast det inte är det. Fick höra att man kunde limma dit plankan? stämmer det? och om man kan det hur går man tillväga med det? annars blir det att skruva dit den? med andra ord vilket är det lättaste sättet att sätta dit den?
Är tacksam för alla svar kreativa som mindre kreativa... Men har inte riktigt tummen mitt i handen själv så skulle verkligen behöva all hjälp jag kan få på detta så vi kan få lägenheten såld. Och är det någonting ni inte förstår vad jag menar så skriv gärna det här så ska jag försöka utveckla frågorna lite mer.
Och om det skulle finnas någon händig hantverkare där ute som inte har något för sig i helgen och vill känna en hacka på detta så får ni gärna höra av er till fransico_fresk@hotmail.com eller svara i denna tråd.
Mvh Fredrik
Och om det skulle finnas någon händig hantverkare där ute som inte har något för sig i helgen och vill känna en hacka på detta så får ni gärna höra av er till fransico_fresk@hotmail.com eller svara i denna tråd.
Mvh Fredrik
Taket skulle jag som du skriver sätta en planka över. Antingen vitmålad eller möjligen ek eller annan rä för att bryta av lite. Borra och plugga den i taket så kommer den inte ner i första taget.
"Valvet" skulle jag fodra som ett dörrhål då valv kostar en massa och folk har olika smak om vad som är snyggt. Bättre då att nya ägarna själva får bestämma form och färg på det.
Golvets hål har jag ingen direkt ide på.
"Valvet" skulle jag fodra som ett dörrhål då valv kostar en massa och folk har olika smak om vad som är snyggt. Bättre då att nya ägarna själva får bestämma form och färg på det.
Golvets hål har jag ingen direkt ide på.
En höjdskillnad på en halv mm är knappast något man måste/kan göra något åt!fransico skrev:
Vad du ska fylla igen hålet med är dock lite svårare, det bästa skulle kanske vara om du kunde få tag i samma golvmaterial som det befintliga, och då helst av den mörkare typen. Sen såga och pussla noga, så det passar så bra som möjligt i hålet och limma dit, och sist av allt få tag i samma sorts list och lägga över så det ser ut som att de två olika golven skall markera olika rum.
Jag tror inte att det går att fixa så att det inte syns att det är skarvat.
För att få riktigt bra resultat är du nog tvungen att minst lägga om det mörkare golvet, men det kanske tom blir bättre att lägga om båda golven.
Om lägenheten ska säljas tycker jag dock att det är lika så bra att göra en provisorisk lösning, påtala det hela för köparen, som då själv får välja vilket golv dom vill ha i sin nya lägenhet. Det lägenheten minskar i värde är troligen ungefär vad det kostar dig att göra om golven.
Att sätta en planka i taket, som sen även går ner mot dörrposten kanske ser lite underligt ut? Att måla taket är kanske ett alternativ?
Tack för era svar
Har nu varit och inhandlat material på bauhaus och ska försöka sätta upp det imorgon. I taket blev det den planka. Har fått en ide själv att det kommer se bra ut :
blev en ek planka, ser likadan ut som den som sitter på halva väggen. På golvet blir det 2 ek lister som är 12cm breda tillsammans med en liten ek list som ska jämna ut dom där 0.8mm som det skiljer mellan golven.
Valvet köpte jag bara 1 furu planka och 2st fogar så ska försöka spakla dom trasiga delar utav valvet och sedan måla...
Så detta ser ut att lösa sig ialla fall
Mvh Fredrik
Valvet köpte jag bara 1 furu planka och 2st fogar så ska försöka spakla dom trasiga delar utav valvet och sedan måla...
Så detta ser ut att lösa sig ialla fall
Mvh Fredrik
Klicka här för att svara