2 744 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
bärande i 1-plans hus?
En bärande längsgående vägg mitt i huset (sk hjärtvägg) kan du mycket väl ha. Isåfall har du även en mur i krypgrunden i samma läge. Hur brett är huset? Har du någon ritning du kan lägga ut?
/Ingenjören
/Ingenjören
Kolla takstolarna. Är det fackverkskonstruktion så är de förmodligen självbärande. Och när jag frågade samma sak så fick jag svaret att bärande innerväggar har ett spikband längs med väggen innanför skivorna som markering att den är bärande.
Ang att se på stödmur i grunden tror jag inte på. Stödmur finns väl alltid när det blir lite bredare för golvets skull. För den delen kan ju takstolarna vara självbärande i a f. Så har jag det hemma.
Ang att se på stödmur i grunden tror jag inte på. Stödmur finns väl alltid när det blir lite bredare för golvets skull. För den delen kan ju takstolarna vara självbärande i a f. Så har jag det hemma.
Hej å tack. Har kollat i krypgrunden nu. Det finns en stödmur i grunden längs aktuell vägg, men bara längs halva väggen. Den halvan som ej har stödmur under sig är den vägghalva vi vill ta bort. Då borde det väl inte vara problem eller hur?Ingenjören skrev:
//wsp
Om du inte har någon grundmur i källaren under den vägg du vill riva låter det onekligen som om den inte är bärande. Samtidigt låter det lite konstigt med mur bara under halva väggen i ett rakt enkelt enplanshus.... (oavsett om muren är till för att bära taket eller golvbjälklaget)
En planskiss och sektionsskiss genom huset med några mått skulle säga mycket.
/Ingenjören
En planskiss och sektionsskiss genom huset med några mått skulle säga mycket.
/Ingenjören
Klicka här för att svara