7 277 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Jämna till betonggolv
Har ett hus från 66 med gjutet valv till ovanvåningen. Ser ut att vara typ konstruktionsbetong, sedan någon annan betong och sist har de jämnat av golvet med något väldigt fint bruk/puts/betong/cement/whatever. Till saken hör att detta sista helt plana och släta skikt är lagt efter att innerväggarna är byggda vilket gör att när jag rev några innerväggar så är golvet lite ojämnt där väggen stod. Detta sista lager är mellan 2-10 mm tjockt beroende på på betongen under. Det är ganska mjukt.
Min fråga är: Vad ska jag fylla ut ojämnheterna under den gamla väggen med? Putsbruk, cement? Tips på tillvägagångssätt eller är det bara fram med en slev och börja leka?
Min fråga är: Vad ska jag fylla ut ojämnheterna under den gamla väggen med? Putsbruk, cement? Tips på tillvägagångssätt eller är det bara fram med en slev och börja leka?
Golvspackel skall du använda. Hör efter hos din bygghandlare vilka de har. Om det gamla spacklet är väldigt dåligt bör du byta ut det också. Du kan ta rätt på om det är dåligt genom att ta skaftet på en kvast och knacka på golvet. Om det låter som att det sitter löst, det kan låta lite ihåligt, så är det dåligt.
Visar det sig att stora ytor är dåliga så kan det eventuellt bli aktuellt med flytspackling. Jag skulle nog inte ge mig på att göra det själv. Skulle man dock vilja så är det viktigt att täta alla genomföringar i golvet (glöm inte närmast väggarna också). Annars har du flytspackel i hela bottenvåningen också.
Visar det sig att stora ytor är dåliga så kan det eventuellt bli aktuellt med flytspackling. Jag skulle nog inte ge mig på att göra det själv. Skulle man dock vilja så är det viktigt att täta alla genomföringar i golvet (glöm inte närmast väggarna också). Annars har du flytspackel i hela bottenvåningen också.
Så där ja, nu var det jobbet avklarat... Ja, nästan i alla fall. Som jag misstänkte var det gamla spacklet eller vad det nu var i uselt skick på sina ställen. Det hade släppt från underlaget samt att det verkade som om spacklet i sig inte var helt korrekt blandat då det under ytan nästan var mjukt som löst grus. Knackade bort allt det lösa skitet, primade och slängde på nytt spackel. Nu återstår det bara att köpa ett finare spackel för riktigt tunna skiktlager då det behövs på några ställen.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara