Vi har köpt ett hus från Mjöbäcksvillan och de ska göra nedervåningen "nyckelfärdigt" medan vi hade tänkt att göra övervåningen själva. Vi kan köpa materialet för övervåningen via Mjöbäcksvillan men de ska ha 175 000 kronor. Då ingår inte tapet eller kakel & klinkers, men sedan finns allt enligt säljaren. Han preciserar inte vad som ingår, vilket får mig att tro att Mjöbäcksvillan lägger in ganska mycket egen vinst i det priset.
Jag undrar om det är någon som har intrett sin övervåning själv och har en lista på materialet som de använde och kanske en total summa vad det kostade att köpa in materialet. Övervåningen har förhöjt väggliv, vilket gör att jag får en höjd på ungefär 120 cm ute vid taket. Det finns en takkupa och ett badrum men badrummet kommer att verka som förråd tills resten av övervåningen är klar.
Jag undrar om det är någon som har intrett sin övervåning själv och har en lista på materialet som de använde och kanske en total summa vad det kostade att köpa in materialet. Övervåningen har förhöjt väggliv, vilket gör att jag får en höjd på ungefär 120 cm ute vid taket. Det finns en takkupa och ett badrum men badrummet kommer att verka som förråd tills resten av övervåningen är klar.
Ja det stämmer. Mjöbäcksvillan gör all resning av takstolar och montering av takkupa och lägger all isolering i golvet och sedan stänger till med en lucka till övervåningen. Det är mycket kvar att gör men jag tror inte att materialet ska vara så dyrt eller är det det?. Är det någon som har en lista på material till en övervåning?
Vi hade inte tänkt att färdigställa badrummet på övre våningen utan bara sovrummen och allrummet.
Börjar snickar på en lista fyll gärna på med sådant som ni vet behövs:
*Isolering i massor för väggar och tak. Golvytan är 82 m2
*Ventilationsrör
*Rotgolvskivor för golvet vilken dimension?
*VP-rör
*kablar för dragning i VP-rör
*avloppsrör för badrum
*centraldammsugarrör för montering i golv och väggar
*fönsterbräda och tillhörande brädor runt fönster
*Gipsskivor
*Fördelardosor för eluttag och strömbrytare
*Reglar 45x70 mm
*Innerdörrar 5 stycken
*vitlaseradpanel för taket yta ca pris ?
*240 V uttag
*telefonuttag
*plast för isolering i taket
*vattenradiatorer pris?
*vattenledningar för värme och till badrummet
Vi hade inte tänkt att färdigställa badrummet på övre våningen utan bara sovrummen och allrummet.
Börjar snickar på en lista fyll gärna på med sådant som ni vet behövs:
*Isolering i massor för väggar och tak. Golvytan är 82 m2
*Ventilationsrör
*Rotgolvskivor för golvet vilken dimension?
*VP-rör
*kablar för dragning i VP-rör
*avloppsrör för badrum
*centraldammsugarrör för montering i golv och väggar
*fönsterbräda och tillhörande brädor runt fönster
*Gipsskivor
*Fördelardosor för eluttag och strömbrytare
*Reglar 45x70 mm
*Innerdörrar 5 stycken
*vitlaseradpanel för taket yta ca pris ?
*240 V uttag
*telefonuttag
*plast för isolering i taket
*vattenradiatorer pris?
*vattenledningar för värme och till badrummet
Jag tycker det låter dyrt. Elmaterial tror jag inte ingår, det köper man normalt av elektrikern.
De måste kunna specifisera vad som ingår. Kan de inte det så tror jag att du köper billigare på annat håll. Byggmax har bra priser på nätet.
De måste kunna specifisera vad som ingår. Kan de inte det så tror jag att du köper billigare på annat håll. Byggmax har bra priser på nätet.
JAG tycker det verkar mycket.
Jag har gjort en grov kalkyl på kostnaden för ett 100kvm byggyta 1 3/4 hus, där jag försökte att få materialkostnaden i stora drag.
Jag klipper ut stommen + taket från excelarket och bifogar här.
Här ingår ingen el, vatten eller uppvärmn.
Men istället ligger kostnaden för takstolar (25'), takplåt, ytterpanel regelstomme osv med.
Alla (nästan) priser är bara tagna från Beijers hemsida-katalog.
Isoleringsposterna och gipsskiva osv är alltså för ett helt hus på ca 160 kvm boyta.
OBS, jag kan givetvis ha gjort några mer eller mindre grova missar, för mitt ändamål var ingen exakt kalkyl utan mer en "mellan tummen o pekfingret".
Men jag tycker du ska prova att räkna själv.
På beijers.se finns också en online prislista
Lycka till //ML
Jag har gjort en grov kalkyl på kostnaden för ett 100kvm byggyta 1 3/4 hus, där jag försökte att få materialkostnaden i stora drag.
Jag klipper ut stommen + taket från excelarket och bifogar här.
Här ingår ingen el, vatten eller uppvärmn.
Men istället ligger kostnaden för takstolar (25'), takplåt, ytterpanel regelstomme osv med.
Alla (nästan) priser är bara tagna från Beijers hemsida-katalog.
Isoleringsposterna och gipsskiva osv är alltså för ett helt hus på ca 160 kvm boyta.
OBS, jag kan givetvis ha gjort några mer eller mindre grova missar, för mitt ändamål var ingen exakt kalkyl utan mer en "mellan tummen o pekfingret".
Men jag tycker du ska prova att räkna själv.
På beijers.se finns också en online prislista
Lycka till //ML
Jag räknar för egen med drygt 100' + badrum. Då är iofs inte isolering och spånskivegolv medräknade. Yta ca 60 kvm. Du kommer med största sannolikhet billigare undan genom att köpa det du behöver för du kommer också säkert behöva andra grejer än det som följer med. Ni vill säkert göra på lite annat sätt än i de normalt enkla förslag som finns...
Yamma
Yamma
Tänkte tillägga att det jag anger som golv och innerväggar är antal kvm multiplicerat med ungefärligt pris per kvm.Mikael_L skrev:
Jag ser också att jag helt missat takbeklädnad, vilket antagligen blir någonstans mellan 50 och 200/kvm, beroende på alternativ.
edit:
webadressen till beijers produktkatalog är:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktStart.aspx?id=2371
Klicka här för att svara