5 792 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Kapa monterade gipskivor?
Hej!
Jag har flyttat en innerdörr i vårt hus och behövde då såga upp ett hål för dörren i en existerande gipsklädd innervägg.
Till detta jobb använde jag en cirkelsåg med tillkopplad dammsugare vilket gick bra förutom att jag la en gipsrökdimma i den delen av huset som jag jobbade :-?
Nu behöver jag såga upp ett par snitt till i den gamla väggen för att frilägga en del av regelverket så att jag kan skruva gips där den gamla dörren har suttit.
Är där någon som har några råd och tips hur man gör utan att fylla halva huset med gipsdamm?
Jag har flyttat en innerdörr i vårt hus och behövde då såga upp ett hål för dörren i en existerande gipsklädd innervägg.
Till detta jobb använde jag en cirkelsåg med tillkopplad dammsugare vilket gick bra förutom att jag la en gipsrökdimma i den delen av huset som jag jobbade :-?
Nu behöver jag såga upp ett par snitt till i den gamla väggen för att frilägga en del av regelverket så att jag kan skruva gips där den gamla dörren har suttit.
Är där någon som har några råd och tips hur man gör utan att fylla halva huset med gipsdamm?
Såga gärna med t.ex. en gammal fogsvans eller gör några djupa snitt med gipskniven och knäck skivan.
Jag finns på insidan (fogsvans) och brorsan på utsidan....

Jo så gjorde jag när jag sågade upp gipsskivorna där fönstret till garaget skulle sitta, fungerar fint.
Men i mitt fall nu så vill jag såga bort en del av skivan och snittet ska ligga där jag har en regel bakom.
Den gamla skivan går över till halva regelbredden och den nya gör över på resterande regelbredd. På så vis bör jag få bra stöd och en stabil skarv mellan ny och gammal väggskiva.
Hoppas ni förstår vad jag menar
Men i mitt fall nu så vill jag såga bort en del av skivan och snittet ska ligga där jag har en regel bakom.
Den gamla skivan går över till halva regelbredden och den nya gör över på resterande regelbredd. På så vis bör jag få bra stöd och en stabil skarv mellan ny och gammal väggskiva.
Hoppas ni förstår vad jag menar
Jag skulle ta fogsvansen även här. Lite jobbigt att inte kunna såga igenom men såga längs med går det oxå. Gips är ju som tur är inte så hårt så det går nog fort. Sista pappret kanske är lättare med en kniv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Gipsen käkar axellager till frukost, så gör rent maskinen minutiöst efteråt. Låt helst blir att bearbeta maskinellt....för maskinens skull. Jag lånade ut min blåa Bosch sticksåg till en kompis. Hans skulle "såga skivor". Tänkte inte mer på det. Fick tillbaka maskinen totalglapp i pendellagringen och fick byta ut hela frontenheten på . Allt pga av att "såga skivor" betydde såga gipsskivor. Visade honom sedan hur man använder en mattkniv för jobbet.
Sticksåg är nog inget alternativ om du ska såga där det är regel bakom. En liten japansk såg skulle jag rekommendera, har jag använt till det ändamålet och många fler. Är nog mitt favoritverktyg för övrigt. Finns på CO för några hundralappar. En bra investering för renoveraren 
Klicka här för att svara