Hej,
Jag har ett rum med treetex på väggarna direkt på tegel. Jag hade tänkt sätta 6 mm gips utanpå detta för att slippa bredspackla. Treetexen sitter spikad på väggen och jag hade tänkt fästa gipsen med lim och några galvade spik rakt igenom till teglet.
Är det någon som har erfarenhet av denna metod? Viket lim är lämpligt att använda? Är förborrning och spikplugg en bättre fästmetod?
Tacksam för tips och råd!

Jag skulle avråda dig från denna lösning. Treetex är väldigt poröst och jag är rädd för att dina skarvar kommer att spricka. En bättre lösning om man vill slippa spackla är då att limma upp 6mm gips på tegelväggen. Jag gissar att det är ett äldre hus vi pratar om och då är det ganska säkert att du har en putsad och spacklad vägg bakom treetexen, vilket är en utmärkt vägg att limma på. Har du tur är väggen så hel att du bara behöver spackla igen spikhålen och sedan kan måla. Alltså slippa gipsen.

Om du väljer denna lösning, gör då inte om vårat misstag. Vi tog bort listerna i samma veva som treetexen. Det vanliga är att man sätter treetexen mot listen (och inte under den). Nu har vi ännu inte satt tillbaka listena som antagligen måste limmas tillbaka.

det kan vara stående träplank bakom treetexen också.. Men jag tvivlar på att du kan limma något på treetex:en.. är det en yttervägg ska du kanske tillägsisolera den isolera den..

Annars kanske du ska överväga att ta bort trätex:en.. på en innervägg gör den inte så mycket nytta, finns bättre matreal i dag.. på en yttervägg så isolerar den ju lite..

Hej igen,
Tänkte bara berätta att det gick aldeles utmärkt att limma på Treetex! Största fördelen med att lämna kvar den var att det var busenkelt att lägga elrör. Bara att skära spår med en kniv istället för att damma ner hela huset om jag skulle lagt in rören i tegelväggen. Sen är ytterväggarna varma och goa också eftersom treetex isolerar ganska bra.
MVH
Musashi

Vi har också bara goda erfarenheter av att limma gips på tretex. Limmade med gipslim. Inga sprickor och lätt att få in rör till kablar som nämndes.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.