Ska köpa spik till att spika mina reglar och undrar vilken stl jag ska ha. jag tänkte köpa gunnebo varförzinkad räfflad spik. ska man ha 75*2,8 eller 100*3,4 mm
reglar jag ska spika är 45*70 och 45*95 och 45*45mm

minst 100 mm beroende på vad du ska fästa i och mot enligt min uppfattning

Tumregeln är att spiken ska tränga in i underlaget 2,5 gånger tjockleken på det du ska spika fast.

Jag har gått över till skruv och kör med olika längder av 6*100-120mm vid regling men det finns skruvar upp till 180mm. Fungerar även på ställen där man normalt skråspikar, men jag är en hemmasnickrare.
Beräkna skruvlängden till det dubbla av det som du ska skruva fast och en bra skruvdragare.

då bode det väll nästan räcka med 100 mm för det är ju messt skrå spika man gör ju när man sätter upp reglar väll?

Jepp, det räcker definitivt med 100 mm i ditt fall.

jon_h skrev:
Jepp, det räcker definitivt med 100 mm i ditt fall.

vad bra såg att cheapy sålde sånna billgt nu. 800 spik för 159 det är väll billigt jag vet inte vad det kostar annrs

Skulle ta 75-2,8 i ditt fall eftersom du reglar upp en vägg. Den tar sej ingenstans även om du spikar med klenare dimension. Annars är tumregeln att använda dubbelt så lång spik som mtrl den ska igenom. Anv gjärna galvad spik, Den drar dubbelt så mycket som blank spik.

johnnyz skrev:
Skulle ta 75-2,8 i ditt fall eftersom du reglar upp en vägg. Den tar sej ingenstans även om du spikar med klenare dimension. Annars är tumregeln att använda dubbelt så lång spik som mtrl den ska igenom. Anv gjärna galvad spik, Den drar dubbelt så mycket som blank spik.
det var ju synd att du inte sa detta innan jag var nere och köppte spik :) får väll ner och köpa sånna med. känns som det kommer gå åt endå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.