Hej!

Har limmat ihop en gipsskiva med en spånskiva med Casco Boradfix. Nu står det att skruvarna skall avlägsnas, men det känns bättre om dom får sitta kvar tycker jag.. Några tips eller råd är jag tacksam om jag får.,..

MVH Jens
 
Mitt råd är att du alltid gör som det står i monteringsanvisningen även om du av någon anledning tycker det känns bättre att göra på annat vis.

Är det golv eller vägg? Badrum?
 
Det är ett badrum!
Jag tänker om boardfixet inte riktigt sitter på nått ställe så kanske det börjar spela mellan skivorna och kaklet lossnar eller spricker i fogarna...

MVH Jens
 
Ja, det är klart att boardfixet ska sitta riktigt, men egentligen klarar skivan att hänga fritt i 450 mm utan att den skulle svikta för mycket. Så mycket kan du knappast ha misslyckats. Och igen, om du har en monteringsanvisning från tillverkaren så ska du alltid följa den. Det gör det mycket svårare för tillverkaren att friskriva sig från ansvar om någonting går fel.

I praktiken, skruvarna kan inte göra någon skada om det är på vägg du limmat skivor (du kunde ju ha nöjt dig med att bara skruva skivorna, limning är i regel helt onödigt på vägg). Är det på golv så ska man ju alltid hellimma gipset (om man tvunget ska ha gips och inte flytspackel direkt), och där får inte förekomma några skruvar. Antagligen säger Casco generellt inga skruvar för att det inte ska bli några missförstånd, och för att skruvarna inte fyller någon som helst funktion om man hellimmar en skiva.
 
Tja!

Anledningen till att jag inte bara skruvade skivorna var att jag ligger lite under rekomenderade väggen.. jag har en spånskiva på 10 mm och en rotgips på 6,5 med 60 cc på väggarna. och då räknade jag på att om jag limmar skivorna kommer det bil lika starkt som en "godkänd" vägg.. eftersom jag jagar centimetrar så fick det bli så och då får jag väl ta konsekvenserna av det senare isf,,,

MVH Jens
 
Ah, det låter som en helt vettig lösning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.