3 324 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
BoardFix?
Hej!
Har limmat ihop en gipsskiva med en spånskiva med Casco Boradfix. Nu står det att skruvarna skall avlägsnas, men det känns bättre om dom får sitta kvar tycker jag.. Några tips eller råd är jag tacksam om jag får.,..
MVH Jens
Har limmat ihop en gipsskiva med en spånskiva med Casco Boradfix. Nu står det att skruvarna skall avlägsnas, men det känns bättre om dom får sitta kvar tycker jag.. Några tips eller råd är jag tacksam om jag får.,..
MVH Jens
Det är ett badrum!
Jag tänker om boardfixet inte riktigt sitter på nått ställe så kanske det börjar spela mellan skivorna och kaklet lossnar eller spricker i fogarna...
MVH Jens
Jag tänker om boardfixet inte riktigt sitter på nått ställe så kanske det börjar spela mellan skivorna och kaklet lossnar eller spricker i fogarna...
MVH Jens
Ja, det är klart att boardfixet ska sitta riktigt, men egentligen klarar skivan att hänga fritt i 450 mm utan att den skulle svikta för mycket. Så mycket kan du knappast ha misslyckats. Och igen, om du har en monteringsanvisning från tillverkaren så ska du alltid följa den. Det gör det mycket svårare för tillverkaren att friskriva sig från ansvar om någonting går fel.
I praktiken, skruvarna kan inte göra någon skada om det är på vägg du limmat skivor (du kunde ju ha nöjt dig med att bara skruva skivorna, limning är i regel helt onödigt på vägg). Är det på golv så ska man ju alltid hellimma gipset (om man tvunget ska ha gips och inte flytspackel direkt), och där får inte förekomma några skruvar. Antagligen säger Casco generellt inga skruvar för att det inte ska bli några missförstånd, och för att skruvarna inte fyller någon som helst funktion om man hellimmar en skiva.
I praktiken, skruvarna kan inte göra någon skada om det är på vägg du limmat skivor (du kunde ju ha nöjt dig med att bara skruva skivorna, limning är i regel helt onödigt på vägg). Är det på golv så ska man ju alltid hellimma gipset (om man tvunget ska ha gips och inte flytspackel direkt), och där får inte förekomma några skruvar. Antagligen säger Casco generellt inga skruvar för att det inte ska bli några missförstånd, och för att skruvarna inte fyller någon som helst funktion om man hellimmar en skiva.
Tja!
Anledningen till att jag inte bara skruvade skivorna var att jag ligger lite under rekomenderade väggen.. jag har en spånskiva på 10 mm och en rotgips på 6,5 med 60 cc på väggarna. och då räknade jag på att om jag limmar skivorna kommer det bil lika starkt som en "godkänd" vägg.. eftersom jag jagar centimetrar så fick det bli så och då får jag väl ta konsekvenserna av det senare isf,,,
MVH Jens
Anledningen till att jag inte bara skruvade skivorna var att jag ligger lite under rekomenderade väggen.. jag har en spånskiva på 10 mm och en rotgips på 6,5 med 60 cc på väggarna. och då räknade jag på att om jag limmar skivorna kommer det bil lika starkt som en "godkänd" vägg.. eftersom jag jagar centimetrar så fick det bli så och då får jag väl ta konsekvenserna av det senare isf,,,
MVH Jens
Klicka här för att svara