Huset är byggt -49, tegel med putsad fasad - där har jag kolla på matrialen, men vad sjutton är källarväggen uppmurad av?

Om jag knackar på källarväggen låter det ihåligt, inte stumt som om jag knackar på tegelväggen, borrar jag i källarväggen är det väldigt poröst - har problem med att få pluggen att inte vrida sig när jag drar i skruven.

Jag misstänker att det är samma matrial över fönstren, då det beter sig på liknande sätt...

Har någon en kvalificerad gissning? (Är intresserad av hållfastheten m.a.p. skruvinfästning etc, om jag ska lämna tanken på väggfasta hyllor helt...)

Låter som att dina källarväggar är murade i betonghålsten vilket innebär att de har luftfyllda "lameller" i sig för att minska vikten på stenarna. Vanligt material 40-50-talshus.

Hur poröst är det??
Betonghålsten är ju betong med hål i så träffar man där det inte är hål är det väldigt hårt. På min kåk sitter det träullit på insidan som isolering. kolla här http://www.traullit.se/ Denna är sedan putsad och låter helt klart ihålig.

Träullit låter som något jag ska undersöka... blir te o sätt hålsågen i väggen ikväll, så jag får ett tvärsnitt att titta på. Återkommer med resultatet!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.