2 966 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Är denna regel bärande?
Hej.
Vi har precis köpt hus och i de stundande ombyggnationerna har vi stött på lite som behöver ventileras. Vi ska precis till att bygga igen ett hål i den bärande hjärtväggen, ungefär 2,5 m brett. Man har satt en regel 220x45 över öppningen, i ena änden av väggens tjocklek(se bilder) som jag antar är för att bära upp övervåningen. Problemet för vår del är att den sitter lite väl långt ner och nu när vi tänkt sätta upp vägg där blir den lite bekymmerssam med avseende på dörren som skall in.
Därför undrar jag nu:
Är den bärande? Antar att det är tänkt så, men samtidigt tycker jag med amatörens glada iver att den minst sagt ligger dåligt på underlaget. Det som skymtas på bild 77, brevid regeln är den 15 cm leca som är mitt i väggen. Själva regeln ligger bara på putsbruket utanpå väggen. Dessutom är den lite uppallad på andra sidan med flisbitar som antagligen blev över.
Skulle det vara möjligt att ersätta den med 2 st 45x45-reglar stående på ungefär 10 cm (för att dra el och värmeledning genom) som står på 145x45-reglar ner till golvet. Detta istället för att borra massa hål genom hela den stående regeln. Eller skulle det innebära sämre hållfasthet än perforerad 145x45? Ovanför det här hålet finns bara en öppen golvyta, så väggen fortsätter inte uppåt i huset så den behöver inte bära mer än golvets vikt.
Eller ska man bara strunta i allt och bygga runt den regeln och hitta 180-190-dörrar istället, så man slipper röra det. Då har man dessutom fördelen av att slippa ha dit rörmockaren för att förlänga värmeröret från pannan och jag kan själv uppföra väggen utan att ha dit snickaren.
Bilderna:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG bakom regeln, lite elrör och värmeröret från pannan.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG änden med centraldammsugare
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG änden mot pannan
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG underlaget i pann-änden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG underlaget, central-d-änden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG insidan av underlaget, c-d-änden
Är det något annat som jag kanske borde tänka på? Exempelvis värmeröret, hur man får dra det inne i väggen (dvs inte utan inspektionslucka just nu väl?) med avseende på värmen?
Vi har precis köpt hus och i de stundande ombyggnationerna har vi stött på lite som behöver ventileras. Vi ska precis till att bygga igen ett hål i den bärande hjärtväggen, ungefär 2,5 m brett. Man har satt en regel 220x45 över öppningen, i ena änden av väggens tjocklek(se bilder) som jag antar är för att bära upp övervåningen. Problemet för vår del är att den sitter lite väl långt ner och nu när vi tänkt sätta upp vägg där blir den lite bekymmerssam med avseende på dörren som skall in.
Därför undrar jag nu:
Är den bärande? Antar att det är tänkt så, men samtidigt tycker jag med amatörens glada iver att den minst sagt ligger dåligt på underlaget. Det som skymtas på bild 77, brevid regeln är den 15 cm leca som är mitt i väggen. Själva regeln ligger bara på putsbruket utanpå väggen. Dessutom är den lite uppallad på andra sidan med flisbitar som antagligen blev över.
Skulle det vara möjligt att ersätta den med 2 st 45x45-reglar stående på ungefär 10 cm (för att dra el och värmeledning genom) som står på 145x45-reglar ner till golvet. Detta istället för att borra massa hål genom hela den stående regeln. Eller skulle det innebära sämre hållfasthet än perforerad 145x45? Ovanför det här hålet finns bara en öppen golvyta, så väggen fortsätter inte uppåt i huset så den behöver inte bära mer än golvets vikt.
Eller ska man bara strunta i allt och bygga runt den regeln och hitta 180-190-dörrar istället, så man slipper röra det. Då har man dessutom fördelen av att slippa ha dit rörmockaren för att förlänga värmeröret från pannan och jag kan själv uppföra väggen utan att ha dit snickaren.
Bilderna:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG bakom regeln, lite elrör och värmeröret från pannan.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG änden med centraldammsugare
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG änden mot pannan
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG underlaget i pann-änden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG underlaget, central-d-änden
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG insidan av underlaget, c-d-änden
Är det något annat som jag kanske borde tänka på? Exempelvis värmeröret, hur man får dra det inne i väggen (dvs inte utan inspektionslucka just nu väl?) med avseende på värmen?
Ser ut att vara bärande.
Kan du inte bara helt enkelt regla upp den nya väggen med t ex 95x45 stående, inkl. på varje sida om dörren, mot den befintliga balken? Därefter kan du såga ett uttag i balken, så mycket som behövs för att få in dörren.
Kan du inte bara helt enkelt regla upp den nya väggen med t ex 95x45 stående, inkl. på varje sida om dörren, mot den befintliga balken? Därefter kan du såga ett uttag i balken, så mycket som behövs för att få in dörren.
Jodå, det skulle funka har jag konstaterat nu. Och det funkar rent hållfasthetsmässigt också eller?
Det löser iofs inte problemet med röret, men om man hittar en dörr inkl karm som inte är högre än 205 cm borde det kunna funka.
Det löser iofs inte problemet med röret, men om man hittar en dörr inkl karm som inte är högre än 205 cm borde det kunna funka.
Klicka här för att svara