Tänkte kolla om det finns nån här som använt Finja 280, flyter det ut bra och hur blir ytan?

Enligt Finja så passar det bra i en källare då det tål fuktvandringar och dessutom så kan man klinka ovanpå direkt, det låter ju väldigt trevligt, dessutom kan man lågga det i skikt från 5-100mm.

MVH
Newman

280 flyter inte ut särskilt bra, det är svårt att planflyta med den om man inte är van. Fast det beror förstås på hur tjockt du ska lägga, ju tjockare desto bättre utflytning. Det finns säkert spackel som är bättre lämpade för ditt ändamål, kika på Ardex grejer till exempel. De är jätteduktiga på spackel.

Finja är kass på att hantera reklamationer. köp annat fabrikat. ardex är bättre både som produkt och support.

Har kollat lite på ardex grejer men det som passar mig bäst där heter k301 och är av en annan prisklass än Finjas, dessutom blir det minst 2 spacklingar med ett sånt eftersom det max kan läggas med 30mm per lager, och ytan jag skall lägga har nog ett snitt på 25-30 mm och djupare på vissa ställen.

Om man märker att det e svårt att få plant kan man då kanske lägga en tunn yta låt säga 5mm av nåt mer lättflytande ovanpå? Och vad rekomenderar ni i så fall.
Jag lockas mest av 280 pga priset, ca 175kr/25 kg, men visst snålheten får ju inte ta överhanden.

Visst, du kan ju försöka göra så bra som möjligt med 280, och i värsta fall slänga på en vända Ardex K14 eller något, för att få det perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.