(Ledsen om jag upprepar en gammal fråga.. Jag har surfat runt på forumet i jakt på information om andra saker, och hittat massa matnyttigt på detta underbara forum, men nu kom jag på en sista fråga... Precis när ögonen börjar se i kors av trötthet efter att ha pillat med produktionskostnadskalkylen i en evighet... Nåväl.)

Här kommer en novis-fråga ;-)

Bortsett från det estetiska, vad är det för egentlig teknisk skillnad på stående och liggande träfasad?

Jag skulle kunna tänka mig att man har enklare vattenavrinning på stående, samtidigt som man rötskyddar dem i foten, så att säga.

Är liggande mer fuktkänslig?

Hur gör man med spikläkt på liggande fasad? På stående så spikar man ju läkten vinkelrätt/tvärs över de bärande reglarna, med lämpligt "skivmaterial" däremellen... Men hur gör man alltså med spikläkten på liggande? Får man typ köra med korsad läkt, eller hur brukar man lösa det? Hoppas att någon förstår frågan.

/Tobbe

Vid liggande panel sätts spikläkten på väggreglarna vertikalt. Därefter spikas panelen. Det finns många åsikter om vad som är bäst men fördelar med liggande är att eventuell fukt som kommer in bakom panelen rinner av lätt samt att man ganska enkelt kan byta den nedersta panelbrädan om den blir dålig. Det är ju oftast längst ner det blir dåligt först.

En annan stor fördel med liggande är att det är jävligt coolt ! =)

/ PJ

Just ja, det där med fuktavrinning hade jag inte tänkt på. Tack för det.

Och visst är det coolt :-)

/T

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.