Fuktproblem efter flytspackling

3k läst  11 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi har för två veckor sedan flytspacklat hela betongplattan på vårt nybygge. Själva plattan är ca 4 månader och fuktkontrollerad flera roblem är att det har blivit superfuktigt inne i huset. Det rinner vatten på fönster, handtag osv och känns väldigt fuktigt i luften. Har det med flytspacklingen och göra, hur länge vara detta tillstånd. Bör jag vara orolig för framtida fuktproblem eller är det bara naturligt? Sätta in luftfuktare?

Snälla hjälp mig med info och råd!!

2. J
    Medlem Nivå 15
    Finns det någon ventilation i kåken då? Annars är det inte så konstigt att det blir fuktigt, det är ju en del vatten som avdunstar. Vilket flytspackel har du använt?

3. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Nej vi har ingen ventilation igång ännu men det kommer längre fram. Huset är dessutom tätt med alla fönster och dörrar på plats. Vad tror du om luftfuktare?

4. T
    Medlem Nivå 1
    Är förresten osäker på vilket flytspackel som använts.

5. J
    Medlem Nivå 15
    Javisst, det fungerar absolut om man nu inte vill öppna några fönster ibland. Och det är väl klart att det blir fuktigt om huset är helt tätt och utan ventilation.. :)

Om ett snabbtorkande flytspackel har använts så skall man passa sig för att forcera uttorkningen genom hög temperatur eller att sänka luftfuktigheten för mycket, annars riskerar man kantresning.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för dina svar. Jag är en orolig förstagångsbyggare som i och för sig har väldigt duktiga hantverkare på plats men iblan vill jag inte överösa dom med dumma frågor. Snickarna var hur som helst lite skeptiska till luftavfuktaren pga att processen blir lite för snabb. Vissa verkar inte flytspackla alls... Jag får väl vädra ut huset och hoppas att fukten tar slut snart. Vet du något om "normal" period för detta?

7. B
    Medlem Nivå 7
    När jag byggde mitt hus körde jag med avfuktare i minst 3 av de sista byggmånaderna, några problem med för snabb uttorkning av något märkte inta jag av.

Det är ju väldigt mycket fukt som skall ut från ett nybygge, från färg, tapetlim, spackel, ej färdigtorkat byggmaterial, regn, mm.

8. J
    Medlem Nivå 15
    Bror, spacklade du med snabbt flytspackel då? För betongen kan man torka ut i princip hur snabbt som helst, men inte snabbt flytspackel.

9. B
    Medlem Nivå 7
    Ja, ca 90 m2, varav 20 m2 på gips resten på betong.

10. B
    Medlem Nivå 7
    Totalt använde jag 425 kg flytspackel TXF och 75 kg snabbspackel EF till golven.

11. J
    Medlem Nivå 15
    Då tog du definitivt en risk, i alla fall med EF:en. Det spacklet är av en typ som bör beläggas med tätt material inom några dagar, för att förhindra för snabb uttorkning. Att sätta avfuktare är raka motsatsen till vad man bör göra med ett sådant spackel.

12. B
    Medlem Nivå 7
    jon_h, du har säkert rätt. Tiden mellan spackling och ytbeläggning var ju kort, med klinker, som ju inte är ett särskilt tätt material, men dock en ytbeläggning. För mig uppstod dock inga problem.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: