Riktning på gipsskivor i tak relativt glespanel

13k läst  14 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Jag har läst i Gyproc monteringsanvisningar att skivorna skall monteras med långsidan vinkelrät mot glespanelen.

Vet någon varför?

Jag skulle få lite mindre att spackla om långsidan kunde vändas parallellt med glesen.

2. U
    Medlem Nivå 4
    Jag utgår från att du tänker sätta vanliga gipsskivor, inte gipsplank eller takgipsskivor.

Nej, jag vet inte men utifrån beskrivningen kan man anta att det har att göra med på kortsidan får man fasa av kanten själv samt att man inte har någon omvikt papp vilket gör att man riskerar en svagare skarv med ev. problem med sprickbildning. Därav kanske man vill lägga dessa skarvar över en glesbräda för att kunna skruva med tätare CC.

Med speciell takgipsskiva där alla kanter är fasade så kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll hur man lägger dessa.

Kanske någon med djupare kunskap om gipsande kan tala om hur det exakt ligger till.

3. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    ja jag ställer mig oxå lite undrande till det... Jag brukar köra gipsen parallellt med glesen, och om det behövs, (Typ cc60) så lägger jag kortling i kortändorna....
    Fasa kanter gör man lätt med dom små fina rasparna för en tia.....

4. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Tack för svaren.

Det är vanliga gipsskivor. 60 cm mellan gles låter mycket. Jag har 30 cm enl. rekommendation max 40 cm. Vill helst slippa kortlingar till förmån för mer isolering.

Mvh
    Sven D.

5. MoN
    Medlem Nivå 2
    Enligt Gyprochandboken kan du mycket väl sätta gipsen längs med glesen men skall då kortla vid skivskarvarna.

6. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Längs med och kortlingar vid kortsidan!

7. S
    Medlem Nivå 6
    OK, tack,

Skivorna är längre än jag behöver och jag har redan kortlingar längs de väggar som är vinkelräta mot glesen. Mao kan jag vända skivorna tvärs eller längs.

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Ok, så du menar att skivorna inte behöver skarvas??? Utan räcker från vägg till vägg??? Ja jag hade ändå för smidighetens skull lagt längs med...

9. S
    Medlem Nivå 6
    Nej precis, längen räcker fram till en brytning eller vända "åt andra hållet", vägg till vägg, men det blir en extra "långskarv" om jag lägger tvärs.

Är det föresten någor speciellt jag behöver tänka på i övergången från plant till fallande takhöjd (11 grader). Taket följer takstolarna.Det ligger givetvis en gles där brottet skall vara.

Kom på att jag hadde en annan fråga, men det kanske är bäst att öppna en ny tråd för denna.

10. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Du ser min plåt i bilden ovan som binder ihop taket (olika vinklar)!

Om glesen ligger "bra" (stödjer båda taken nära brytningen) till så behövs ju ingen plåt...

11. S
    Medlem Nivå 3
    Gipsen får stabilare underlag när man lägger gipsen tvärtemot glesningen/Hattarna...
    Säg att du gipsar taket me 120cm240cm gips å reglar cc 40cm..
    då får du 3st hattar/glesning att fästa gipsen i om du gipsar längs med glesningen/hattarna..Och i annat fall som Gyproc beskriver får du 6st hattar/glesning att fästa varje gips i...

Mvh Undertaksmontören

12. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Bygga nytt:
    Vinkeln är ganska liten (11 grader) och konkav så jag tror inte att det behövs någon plåt. Jag har satt en gles (45 x 45) i vinkeln. Det blir inte helt perfekt iom att den ena skivan inte kommer ha stöd över hela halva glesens bredd. Funderar på om jag kanske skulle dra en limsträng där som extra säkring.

s60:
    Hattar, ett nytt intressant fackuttryck som jag inte riktigt begriper, är det detsamma som gles?

Om man som du beskriver gipsar med 90 x 240 cm på reglar cc 40 cm så kan man om man gipsar på längden bara skruva i tre av reglarna (glesen) gipsar man på längden blir det 240/40 + 1 = 7 reglar. Är det den skillnaden du vill peka på? Jag kan nämna att glesen är 45x45 cc 30 cm. Jag har monterat glesen så att oavsett hur jag vänder skivan så kommer det att finnas en gles/korting att skruva i i skivans periferi.

Tack för intresssanta svar

Mvh
    Sven D.

13. S
    Medlem Nivå 3
    På byggena så monterar man med plåt då heter de hattprofiler de är de jag kallade hattar.men husbyggen så kör man oftast me trä betydligt billigare..
    får ursäkta skrev fel jag menade om man använder 120gips..
    Men om vi kollar i ditt fall du reglar cc30 använder du 90gips å lägger gipsen längs med så får du 3st rader som fästpunkter använder du 120gips får du 4rader att fästa i..
    Men gör du som Gyproc skriver så får du 8 rader där du kan skruva gipsen i(240gips)..de gör att gipsen blir stabilare..
    gör man på det sättet jag beskriver så räcker de med pappremsa längs med gipsen där gipsen redan är fabriksfasad när du spacklar utan att de ska spricka.Däremot vänder man gipsen längs med glesen så måste du sätta kortlingar på kortsidan av gipsen så du kan skruva tätare...annars spricker gipsen i skarvarna när man spacklat och målat.
    Men jag tror inte de gör nån större skillnad hur man gör egentligen sparar dock lite tid att slippa skruva extra kortlingar i gipsens kortsida,men på jobbet lägger vi alltid gipsen tvärs mot glesen/hattarna.

mvh Undertaksmontören

14. S
    Medlem Nivå 6
    s60:

Jag tror att jag förstått.

Tack för hjälpen.

Mvh
    Sven D.

15. S
    Medlem Nivå 3
    lycka till

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: