Dessa trappor...

2k läst  3 svar

1. Z
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har ett bekymmer, har nästan byggt färdigt vår ovanvåning nu, har inrett den från kallvind till boendeutrymme (Gjort allt själv).

Bekymret som jag har är att det kan ju vara lämpligt med en trappa för att ta sig mellan våningsplanen.... :)
    I Huset finns en nedmonterad gammal trappa som förra ägaren eventuellt tänkt sig att använda när han hade byggt färdigt ovanvåningen, vilket han inte hann innan han sålde stället...

Nu har jag kikat en del på denna fina gamla trappa, det är en högersvängd L-trappa, dvs precis som det skall vara, dock verkar den vara ca 1dm för låg.

Hur gör jag nu då?

Skrotar den och ringer någon bygger en ny åt mig? Modifierar den så den passar? Smäller dit den ändå och får ett minst sagt udda slutsteg? :)
    Bygger en trappa själv och har den gamla att titta på för o se hur alla delar skall se ut?

Hur hade ni gjort?

2. F
    Medlem Nivå 2
    Gratis är gott! Går det att göra en snygg murad platå eller liknande?

3. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Ja just så skulle jag göra, en låg platå som trappen står på. Smaken är som baken men jag skulle nog försöka att inte göra den för liten utan låta den breda ut sig lite, speciellt under trappen om nu detta kommer vara synligt.

4. Z
    Medlem Nivå 2

Platå kan fungera

Jodå, tanken på en murad platå har slagit oss med. Då det ändå skall gjutas en ny platta med golvvärme i den hallen där trappan skall stå. Det jag inte säkert vet ännu är det exakta måttet på hur långt trappan svänger ut, är det lite långt blir platån väldigt smal om den inte skall sticka ut i en dörröppning, och det är ju inte så lyckat...

/Zaphod

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: